Beenhulpen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:19

Er wat vaak gezegt met je benen en je zitrijden en niet met je teugels, Hoe wordt dat bedoeld en hoe doe je dat. Als je b.v harder wil dan drijf je aan, als je dan weer een tikkie zachter wil doe je dat dan ook met je benen.
Met wat voor oefeningen gebruik je dan je beenhulpen.

Jessica

Urielle

Re: Beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:36

Voor het voorwaarts gaan dus je benen, op het moment dat je daarbij druk op het bit hebt rem je tegelijkertijd af en dat is natuurlijk heel verwarrend voor je paard.

Voor de overgangen terug sluit je je benen om de achterhand erbij te houden en door je zit te sluiten (het kruis aantrekken) en jezelf dus zwaarder te maken weet je paard dat het terug moet komen. Onervaren paarden hebben dus nog wel een ophouding nodig (teugelhulp), een ervaren paard komt op je zit terug.

Een halve ophouding gebruik je ook om je paard te attenderen dat je iets gaan doen. Als het goed is hebben ze het niet nodig en rijd jij zo dat je de aandacht bij je houdt natuurlijk maar zeker op vreemd terrein of de hengsten in het voorjaar zijn nogal eens afgeleid.

Om je paard recht te gaan richten heb je naast je beenhulp ook teugelhulp nodig want je gaat proberen om de schouders zo te plaatsen dat je paard recht moet gaan lopen. Een paard is nl. in zijn middenstuk het minst flexibel dus kun je met je benen de achterhand plaatsen (en voorkomen dat het middenstuk tegen je been plakt) en met je teugels de schouders plaatsen. Het ideale paard is volkomen recht en blijft zonder hulpen in hetzelfde tempo doorlopen. Helaas zijn ze niet ideaal

Voor voltes, schouderbinnenwaarts ed moet je ook een combinatie maken van met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden omdat je paard naar binnen of naar buiten kan vallen. Je vraagt je paard met je binnenbeen zich hol te maken, je buitenbeen begrenst de achterhand tegen uitzwaaien en je buitenteugel houdt de schouder op de cirkel bij een volte. Je gewicht blijft in het midden.

Doelstelling is om met zo min mogelijk hulpen toe te kunnen en je paard aan te leren zoveel mogelijk zelfstandig te lopen. Dus alleen efficient hulpen te geven. Je paard moet leren om ongestoord door jou, te blijven lopen zonder steun te zoeken op je hand of je been en alleen hulpen nodig te hebben op het moment dat jij iets nieuws vraagt.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag een beetje beantwoord heb.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:14

Urielle schreef:
Voor het voorwaarts gaan dus je benen, op het moment dat je daarbij druk op het bit hebt rem je tegelijkertijd af en dat is natuurlijk heel verwarrend voor je paard.

Voor de overgangen terug sluit je je benen om de achterhand erbij te houden en door je zit te sluiten (het kruis aantrekken) en jezelf dus zwaarder te maken weet je paard dat het terug moet komen. Onervaren paarden hebben dus nog wel een ophouding nodig (teugelhulp), een ervaren paard komt op je zit terug.

Een halve ophouding gebruik je ook om je paard te attenderen dat je iets gaan doen. Als het goed is hebben ze het niet nodig en rijd jij zo dat je de aandacht bij je houdt natuurlijk maar zeker op vreemd terrein of de hengsten in het voorjaar zijn nogal eens afgeleid.

Om je paard recht te gaan richten heb je naast je beenhulp ook teugelhulp nodig want je gaat proberen om de schouders zo te plaatsen dat je paard recht moet gaan lopen. Een paard is nl. in zijn middenstuk het minst flexibel dus kun je met je benen de achterhand plaatsen (en voorkomen dat het middenstuk tegen je been plakt) en met je teugels de schouders plaatsen. Het ideale paard is volkomen recht en blijft zonder hulpen in hetzelfde tempo doorlopen. Helaas zijn ze niet ideaal

Voor voltes, schouderbinnenwaarts ed moet je ook een combinatie maken van met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden omdat je paard naar binnen of naar buiten kan vallen. Je vraagt je paard met je binnenbeen zich hol te maken, je buitenbeen begrenst de achterhand tegen uitzwaaien en je buitenteugel houdt de schouder op de cirkel bij een volte. Je gewicht blijft in het midden.

Doelstelling is om met zo min mogelijk hulpen toe te kunnen en je paard aan te leren zoveel mogelijk zelfstandig te lopen. Dus alleen efficient hulpen te geven. Je paard moet leren om ongestoord door jou, te blijven lopen zonder steun te zoeken op je hand of je been en alleen hulpen nodig te hebben op het moment dat jij iets nieuws vraagt.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag een beetje beantwoord heb.

Thanks voor de goede uitleg. Ga het proberen. Als ik wil versnellen en dan weer terug schakelen heb ik vaak niet het geveol dat er een tempo wisseling is. En nog een vraag als je buiten rijd en je wilt van draf naar galop zijn dat dan dezelfde hulpen die je geeft als dat je in de bak rijd. Of drijf je dan met beide benen aan. Die van mij gata dan vaak hard draven.

Jes

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:19

het zijn altijd overal dezelfde hulpen. Dus binnen en buiten ga je op dezelfde manier van draf naar galop! Jij kiest in welke galop het paard aanspringt, ook buiten. Dat vraagt om oefening en ervaring, blijven proberen, niet kwaad worden, belonen bij elk goede gedrag en consequent blijven...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:28

hmm ik had nog een heel verhaal getypt maar dat is weg

Idd binnen of buiten maakt niet uit. Als ze heel hard gaat draven heb je haar misschien overvallen met je hulp. Geef dus eerst een halve ophouding om te tonen dat je iets gaat doen en geef dan duidelijk de galophulp. Mocht ze toch hard gaan draven dan vang je haar rustig op en als je tempo weer constant is probeer je het opnieuw.

Voor de tempowisselingen: oefen die thuis veel, is belangrijk. Elke drie/vier passen een overgang. Niet alleen stap-draf-galop maar ook binnen het tempo, keertje naar een middendraf, keertje terugrijden in draf tot ze bijna stapt en zodra ze echt in stap wil vallen weer vooruit eruit weg. Duidelijk vooraf bedenken wat je wilt en niet anders accepteren dan dat. Laat haar niet rommelen met het tempo. Zorg dat ze 100% aan je hulpen staat en bij de minste hulp op je reageert.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:29

Thanks voor de goede uitleg. Ga het proberen. Als ik wil versnellen en dan weer terug schakelen heb ik vaak niet het geveol dat er een tempo wisseling is. En nog een vraag als je buiten rijd en je wilt van draf naar galop zijn dat dan dezelfde hulpen die je geeft als dat je in de bak rijd. Of drijf je dan met beide benen aan. Die van mij gata dan vaak hard draven.

Als ie hard gaat draven, neem je hem terug en ga je goed doorzitten in het zadel. Dan geef je de galophulp (binnenbeen op de singel, buitenbeen er iets achter en stelling naar links of naar rechts) en galoppeer je aan.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:43

Urielle schreef:
Voor de tempowisselingen: oefen die thuis veel, is belangrijk. Elke drie/vier passen een overgang. Niet alleen stap-draf-galop maar ook binnen het tempo, keertje naar een middendraf, keertje terugrijden in draf tot ze bijna stapt en zodra ze echt in stap wil vallen weer vooruit eruit weg. Duidelijk vooraf bedenken wat je wilt en niet anders accepteren dan dat. Laat haar niet rommelen met het tempo. Zorg dat ze 100% aan je hulpen staat en bij de minste hulp op je reageert.

Daar wil ik aan toe voegen: overval haar niet met je hulpen. Je moet wel realistisch zijn en niet pats boem heel plotseling een wending in duiken of een hele abrupte overgang rijden. Bereid voor, plan wat je wilt doen en doe dat dan ook (dat zegt Urielle ook in haar laatste zinnen). En veel herhalen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:25

Amadeo schreef:
Urielle schreef:

Daar wil ik aan toe voegen: overval haar niet met je hulpen. Je moet wel realistisch zijn en niet pats boem heel plotseling een wending in duiken of een hele abrupte overgang rijden. Bereid voor, plan wat je wilt doen en doe dat dan ook (dat zegt Urielle ook in haar laatste zinnen). En veel herhalen!

daar komen ook die ophoudingen weer om de hoek kijken - ik denk dat ze die niet gebruikt aangezien het paard volgens mij buiten met de galophulp ook overvallen wordt.... denk ik....

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 17:06

Dank jullie wel allemaal. Zal er mee aan de gang gaan.Halve ophouding is even je beide handen sluiten he.

jes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:45

jessica23 schreef:
Als ik wil versnellen en dan weer terug schakelen heb ik vaak niet het geveol dat er een tempo wisseling is. En nog een vraag als je buiten rijd en je wilt van draf naar galop zijn dat dan dezelfde hulpen die je geeft als dat je in de bak rijd. Of drijf je dan met beide benen aan. Die van mij gata dan vaak hard draven.

Jes

Als je niet voelt dat er verschil is dan staat je paard niet goed aan je hulpen.Als je iets vraagt aan je paard moet je altijd een reaktie krijgen en niet met minder tevreden zijn.Als je bv in de draf een schijn overgang wilt maken dus je paard een paar pasjes wilt terug laten komen dan moet je paard een paar pasjes terug komen doet je paard dit niet dan sluit je een keer door naar de stap. en probeer je het nog een keer.Wat ik wel zie is dat mensen te voorzichtig zijn maar laat hem maar eens echt terug komen en het geeft helemaal niets als hij dan in stap valt je bent aan het trainen aan het oefenen en dat gaat niet altijd gelijk de eerste keer helemaal goed.

Alle hulpen geef je altijd hetzelfde of je nu binnen of buiten rijdt.Probeer je paard wel voor te bereiden op wat er komen gaat en dat gaat om een andere gang maar ook om een oefening als je een volte rijdt trek je hem ook niet in 1 keer op de volte daar begleid je hem al naar toe.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 13:58

Als ik terug rij naar rustige draf gaat goed. Dan rij ik weer naar voren door aan te drijven, maar ze is dan nogal enthousiast en gaat dan redelijk hard draven dan is het weer moeilijk om haar terug te nemen.

Jes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:30

Je moet er voor zorgen dat je maar 1 of 2 pasjes naar voren rijdt dan gelijk al weer terug nemen en ga dan maar een figuur rijden dan gaat het mss makkelijker om hem terug te nemen.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 16:56

En dat terug nemen hoe doe jij dat. Kan ik even kijken of ik het ook goed doe.

jes

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:53

(ook al heb je het niet tegen mij ik reageer wel ff )

maar met terug nemen doe ik zo:

bv. van draf naar stap.

je maakt ophoudingen en legt óók je been aan, omdat je paard anders sjok sjok overgaat in een slome slungelstap. als je je been eraan blijft houden, gaat hij over in stap, maar stapt wel mooi lekker voorwaarts

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:16

Neem LES.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:20

Ik heb het niet over een echte overgang maar over het terug laten komen in de draf.Je bent aan het draven en laat je paard 2 a 3 pasjes veruimen en dan neem je hem weer terug.Ik ga dan zwaar lichtrijden {heel langzaam je gaat dan niet mee met het tempo van je paard maar gaat langzamer lichtrijden}en geef 1 ophouding komt hij nu niet terug dan maak je een overgang naar de stap en probeer je het opnieuw.In het begin gebruikte ik ook veel mijn stem daar werd mijn pony ook rustiger van.Wat ook wel goed werkt is om dit op de volte te oefenen dan lopen ze vaak iets rustiger en kunnen ze minder makkelijk onder je vandaan lopen.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 13:15

Betteke schreef:
Neem LES.

Nou ik heb al les hoor, maar dit is toch een forum om vragen te stellen. Het kan toch geen kwaad om aanvullende informatie te krijgen en ik heb maar 1 keer in de week priveles. Als ik dan de overige dagen ga oefenen en ik vraag me af hoe ik dat het beste kan doen dan is dit forum er toch voor om vragen te stellen.

Jessica