Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Urielle schreef:Voor het voorwaarts gaan dus je benen, op het moment dat je daarbij druk op het bit hebt rem je tegelijkertijd af en dat is natuurlijk heel verwarrend voor je paard.
Voor de overgangen terug sluit je je benen om de achterhand erbij te houden en door je zit te sluiten (het kruis aantrekken) en jezelf dus zwaarder te maken weet je paard dat het terug moet komen. Onervaren paarden hebben dus nog wel een ophouding nodig (teugelhulp), een ervaren paard komt op je zit terug.
Een halve ophouding gebruik je ook om je paard te attenderen dat je iets gaan doen. Als het goed is hebben ze het niet nodig en rijd jij zo dat je de aandacht bij je houdt natuurlijk maar zeker op vreemd terrein of de hengsten in het voorjaar zijn nogal eens afgeleid.
Om je paard recht te gaan richten heb je naast je beenhulp ook teugelhulp nodig want je gaat proberen om de schouders zo te plaatsen dat je paard recht moet gaan lopen. Een paard is nl. in zijn middenstuk het minst flexibel dus kun je met je benen de achterhand plaatsen (en voorkomen dat het middenstuk tegen je been plakt) en met je teugels de schouders plaatsen. Het ideale paard is volkomen recht en blijft zonder hulpen in hetzelfde tempo doorlopen. Helaas zijn ze niet ideaal
Voor voltes, schouderbinnenwaarts ed moet je ook een combinatie maken van met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden omdat je paard naar binnen of naar buiten kan vallen. Je vraagt je paard met je binnenbeen zich hol te maken, je buitenbeen begrenst de achterhand tegen uitzwaaien en je buitenteugel houdt de schouder op de cirkel bij een volte. Je gewicht blijft in het midden.
Doelstelling is om met zo min mogelijk hulpen toe te kunnen en je paard aan te leren zoveel mogelijk zelfstandig te lopen. Dus alleen efficient hulpen te geven. Je paard moet leren om ongestoord door jou, te blijven lopen zonder steun te zoeken op je hand of je been en alleen hulpen nodig te hebben op het moment dat jij iets nieuws vraagt.
Ik hoop dat ik hiermee je vraag een beetje beantwoord heb.

Urielle schreef:Voor de tempowisselingen: oefen die thuis veel, is belangrijk. Elke drie/vier passen een overgang. Niet alleen stap-draf-galop maar ook binnen het tempo, keertje naar een middendraf, keertje terugrijden in draf tot ze bijna stapt en zodra ze echt in stap wil vallen weer vooruit eruit weg. Duidelijk vooraf bedenken wat je wilt en niet anders accepteren dan dat. Laat haar niet rommelen met het tempo. Zorg dat ze 100% aan je hulpen staat en bij de minste hulp op je reageert.
Amadeo schreef:Urielle schreef:Voor de tempowisselingen: oefen die thuis veel, is belangrijk. Elke drie/vier passen een overgang. Niet alleen stap-draf-galop maar ook binnen het tempo, keertje naar een middendraf, keertje terugrijden in draf tot ze bijna stapt en zodra ze echt in stap wil vallen weer vooruit eruit weg. Duidelijk vooraf bedenken wat je wilt en niet anders accepteren dan dat. Laat haar niet rommelen met het tempo. Zorg dat ze 100% aan je hulpen staat en bij de minste hulp op je reageert.
Daar wil ik aan toe voegen: overval haar niet met je hulpen. Je moet wel realistisch zijn en niet pats boem heel plotseling een wending in duiken of een hele abrupte overgang rijden. Bereid voor, plan wat je wilt doen en doe dat dan ook (dat zegt Urielle ook in haar laatste zinnen). En veel herhalen!
jessica23 schreef:Als ik wil versnellen en dan weer terug schakelen heb ik vaak niet het geveol dat er een tempo wisseling is. En nog een vraag als je buiten rijd en je wilt van draf naar galop zijn dat dan dezelfde hulpen die je geeft als dat je in de bak rijd. Of drijf je dan met beide benen aan. Die van mij gata dan vaak hard draven.
Jes

ik reageer wel ff
)
Betteke schreef:Neem LES.