voltes plrobleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plopper

voltes plrobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:05

hallo mensen,

ik ben hier nieuw en heb gelijk al een vraag aan jullie.

ik heb een paardje van net 4 en het inrijden ging heel erg lekker en voorspoedig. niks was een probleem, fijn in de aanleuning, ging steeds meer dragen, en is lekker aan het been en reageerde puur op zit en been.

nu heb ik een aantal keren andere mensen erop gelaten...en daar is de elleende begonnen.
ik kan haar niet eens meer in een volte zetten!!
in stap kan ik alle kanten op en ontspant ze direct en is ze goed te sturen. in draf gaat het linksom goed (stap, draf, galop) rechtsom loopt ze op zich ook wel lekker en heb ik gewoon gelijke druk op 2 teugels. alleen kan ik haar dus niet de volte op krijgen, zowel in draf als galop. heel vreemd want ik kon haar eerst gewoon dus op mijn zit en been sturen. als ik een volte inzet dan valt gelijk de druk van mijn buitenteugel weg en wordt het een puinhoop. galop- idem...en wil dus niet loslaten op binnenteugel. ik heb gelukkig een goede onafhankelijke zit, ben rustig in mijn handen...maar ja...ben een beetje ten einde raad, want ik wil mijn zo fijn ingereden paardje weer terug!!

ik ben al bezig geweest met rechtrichten, rijden op binnenhoefslag...schakelen, veel slangevoltes...voor zover dat gaat...

wie weet raad????

plopper

Re: voltes plrobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:32

niemand???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:46

rustig, het is komkommertijd rond dit uur

Wat gebeurd er precies als je een volte indraait, drukt ze zich tegen je binnenbeen in? (aangezien je aangeeft dat je aan de buitenkant geen druk krijgt neem ik aan van wel dus daar praat ik even over verder )

Op het moment dat ze zich tegen je binnenbeen aandrukt wil ze dus niet hol maken voor je kuithulp.

Allereerst zou ik beginnen met opnieuw verfijnen van je beenhulpen in het schakelen,, simpelweg vooruit en terug. Dus een stapje terug zetten en daar weer ontspannenheid, reactie en vanzelfsprekendheid terugzoeken. Let op dat ze ook in het voorwaarts gaan al op eigen benen loopt en en niet aan je been probeert te plakken. Controleer je hulp, ben je zelf te veel aan het doen?

Dan de volte zelf: korte snelle kuithulpen met je binnenbeen, een beetje kietelen tot ze zich hol maakt. Probeer met je buitenteugel haar schouder naar binnen te plaatsen voor zover dat kan. Laat je niet in de verleiding brengen je binnenteugel er toch aan te pakken. Controleer goed de inwerking van je buitenbeen. Let erop dat je die achterhand mee naar binnen 'vouwt'. Als de schouder en achterhand naar binnen zijn wordt het voor haar al wel heel moeilijk om haar middenstuk nog stijf te houden.

Veel slangenvoltes rijden maar dat doe je al.

In eerste instantie zeg ik dus: maak haar nog gevoeliger voor je been. Reageert ze supergevoelig voor je voorwaarts drijvende been en weigert ze systematisch om zich hol te maken op de zijwaarts drijvende hulp (op de genoemde manier kort en snel tikken en dus niet blijven plakken want dat maakt het gemakkelijk om niet op eigen benen te lopen en lekker aan jouw kuit te gaan hangen) laat haar dan gerust eens schrikken voor het binnenbeen.

plopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:58

tja wat je hierboven verteld ben ik met je eens alleen werkt dit dus niet...ze is goed scherp aan mijn been, maar als ik dus een volte inzet en dus op de buitenteugel wil sturen dan loopt ze simpelweg de andere kant op...terwijl ze in stap dondersgoed weet hoe het werkt... ook schakelen doe ik veel en daar reageert ze dan ook wel op...maar minder dan voorheen. ik probeer ook in de volte mijn binneteugel op licht contact te houden , maar mevrouw gooit haar hoofd in de lucht en kan dus niks beginnen. het rare is dat als ik op de hoefslag kom na de volte (zover je het volte kan noemen.) krijg ik direct weer aanleuning op 2 teugels en loopt ze weer lang en laag, ontspannen...

edit: als ik een gebroken lijn rij of ik verander van hand over de diagonaal, dan behoud ik wel mijn aanleuning en krijg ik goede stelling...het is echt alleen op de volte

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:13

Wat ik mis in je verhaal is wat die andere mensen met je paard hebben gedaan. Ze wil om een of andere reden niet meer buigen, dus het kan een spierprobleem zijn. Heeft 1 van de andere rijders haar te sterk laten buigen, of heeft er iemand scheef op je paard gezeten? Of is ze met een ander, slecht passend zadel gereden? Controleer haar rug door er met je vingers op te drukken, dan zie je zo of ze ergens pijn heeft. Of heeft iemand soms te hard in haar mond gezeten en heeft ze nu pijn? Heeft ze plotseling moeite om haar binnenachterbeen er onder te zetten en zit daar het probleem?

Ik zou er voorlopig niemand anders meer op laten, maar dat is iets persoonlijks... Als ze lichamelijk in orde is, zou ik toch beginnen met eerst recht richten en dan toch weer rustig beginnen met schoudervoor en grote voltes.

Je kunt haar op de voltes wel helpen door ook kleine kneepjes in je binnenteugel te geven, ondersteund met been en zit. Dus niet puur en alleen onder je buitenteugel rijden, dat komt weer zodra ze haar binnenachterbeen weer gaat gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 29-07-05 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

plopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:19

ik ben het met je eens agnes75, ik laat er ook niet meer iemand op rijden. het is zoiezo onverstandis van mij geweest om iemand erop te laten in het monemt van de opleiding van dit paard. maar ja het kwaad is al geschied, helaas. het zadel is goed dat weet ik zeker...hard in de mond is ze niet, gelukkig! wel weet ik dat degene die haar reed in de les voltes moest rijden in galop en dan steeds meer die volte moest sluiten en diegene de binnenhand niet kon ontspannen...wellicht heeft dat een blokkade in de rug gecreeert. als ik met mijn vingers achter het zadel druk aan de linkse kant, dan krimpt ze een beetje ineen. ik ben nu al weer een paar dagen met rechtrichten bezeig, maar helaas zonder veel resultaat....maar rechtrichten heeft zijn tijd nodig aangezien je de korte spieren moet oprekken dus daar gaan we gewoon mee door. bedankt voor je reactie!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:34

het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe vaak "anderen" op haar gereden hebben. Want een keer, of een paar keren lijkt mij geen kwaad kunnen. Bovendien heb ik het al veel vaker meegemaakt dat een jong, net ingereden, paard na een paar maanden (tot een jaar) onder het zadel te zijn een nieuwe fase ingaat waarin het dier meer gaat uitproberen dan daarvoor. De zogenaamde "puberteit", het uitproberen, grenzen leren kennen enzovoorts. Niet elk paard doet dit, en het ene paard meer dan het andere, maar zou het niet kunnen dat jou merrie zich nu ook in deze "fase" bevind?

plopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:44

nou volgens mij is het geen fase...want alles gaat eigenlijk verder prima, schrikt nooit en luistert goed. alleen die volte is dus een probleem en dan met name in de draf en galop. die andere persoon reed er 1 a 2 keer per week op en ik ook 2 keer per week, dus 4 keer bereden per week, verder losgooien en longeren. ik heb er dus pas last van sinds ik er een ander op laat lessen. de persoon moet voltes rijden en dan steeds sluiten en openen, op zich niks mis mee, maar doordat diegene moeite heeft met het ontspannen van de handen, met name de binnehand, ging mijn paard nogal protesteren doordat ze werd vastgezet. eigenlijk weet ik dus wel de oorzaak, maar vind het rot om een ander zwart te maken dus ben eerst bij mezelf wezen zoeken...maar dit probleem heb ik nog nooit gehad en ook nooit op andere paarden. bovendien weet ik wanneer ik moet ontspannen, op welk moment en het hoe en waarom...ik had dus ook nooit problemen toen ik er alleen zelf nog op reed...het probleem is echt ontstaan vanaf het moment dat ik er een ander op liet rijden.

en nu zoek ik dus een oplossing voor dit probleem...heb echt al vanalles geprobeert...misschien toch een fysio erbij halen??
ik heb het met mijn instructeur ook al besproken en die gaf ook al aan dat je tijdens de opleiding van een paard eigenlijk geen andere mensen erop moet laten, maar ja dat is dus al gebeurt. ook dacht ik dat het aan de tanden misschien zou liggen, maar ook dit is niet het geval...tandarts is afgelopen dinsdag geweest...zucht

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:47

dat is dan duidelijk! (en nu ook voor mij)

Ik hoop dat je iets met de tips enzo die hierboven gegeven zijn kunt. Wat ik in "nood" (niet helemaal het goede woord, maar er schiet me geen ander passend woord te binnen) wel eens heb gedaan is het zweepje in de buitenhand pakken en een tikje op de buitenschouder geven als ondersteuning voor de buitenhand.

veel Succes

plopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:48

dank je!

plopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 16:35

niemand meer??

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:39

Je zegt dat ze wat ineen krimpt als je over haar rug heen gaat, dat moet je eerst oplossen. Je kunt zelf vaak al voelen of er een blokkade in de spieren zit, je voelt dan een hard stuk of een knoopje in de spieren, die er aan de andere kant van de rug niet zit. Probeer dat eerst op te lossen, want je paard heeft dan gewoon pijn. Is ook logisch als ze zo is vastgezet, bovendien is haar binnenachterbeen daardoor erg belemmerd, dus dit moet ook weer gecorrigeerd worden.

Wat je kunt doen is voor en na het rijden de pijnlijke rugspieren masseren met een vloeistof met dieptewerking die de spieren warm maakt. Ik zelf gebruik altijd een massageroller bij mijn paard, en dat helpt wel bij zere spieren. Ik zou de eerste tijd vooral lang en laag rijden, goed over de rug en op lengte laten komen. Veel lichtrijden, grote voltes rijden, de ontspanning weer opzoeken en de ruimte in de beweging van de achterbenen weer terug zien te krijgen. Ik zou ook veel van hand veranderen, zodat je niet constant de pijnlijke spieren aan het oprekken bent. Misschien moet je in het begin al blij zijn als ze recht over de volte gaat, zonder naar buiten te kijken en kun je dit langzaam weer opbouwen naar een juiste binnenstelling.

Het komt vast wel weer goed, blijf goed recht richten, uiteindelijk ga je dat merken. Ze is nog jong,dus het komt vast weer goed.

Ik zou wel blijven controleren of haar rug gevoelig is. Als dit aanhoudt, zou ik inderdaad een fysio bellen voor advies. Sterkte!

plopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:30

Agnes75 schreef:
Je zegt dat ze wat ineen krimpt als je over haar rug heen gaat, dat moet je eerst oplossen. Je kunt zelf vaak al voelen of er een blokkade in de spieren zit, je voelt dan een hard stuk of een knoopje in de spieren, die er aan de andere kant van de rug niet zit. Probeer dat eerst op te lossen, want je paard heeft dan gewoon pijn. Is ook logisch als ze zo is vastgezet, bovendien is haar binnenachterbeen daardoor erg belemmerd, dus dit moet ook weer gecorrigeerd worden.

Wat je kunt doen is voor en na het rijden de pijnlijke rugspieren masseren met een vloeistof met dieptewerking die de spieren warm maakt. Ik zelf gebruik altijd een massageroller bij mijn paard, en dat helpt wel bij zere spieren. Ik zou de eerste tijd vooral lang en laag rijden, goed over de rug en op lengte laten komen. Veel lichtrijden, grote voltes rijden, de ontspanning weer opzoeken en de ruimte in de beweging van de achterbenen weer terug zien te krijgen. Ik zou ook veel van hand veranderen, zodat je niet constant de pijnlijke spieren aan het oprekken bent. Misschien moet je in het begin al blij zijn als ze recht over de volte gaat, zonder naar buiten te kijken en kun je dit langzaam weer opbouwen naar een juiste binnenstelling.

Het komt vast wel weer goed, blijf goed recht richten, uiteindelijk ga je dat merken. Ze is nog jong,dus het komt vast weer goed.

Ik zou wel blijven controleren of haar rug gevoelig is. Als dit aanhoudt, zou ik inderdaad een fysio bellen voor advies. Sterkte!

dank je wel voor je advies!!

ik ben vandaag weer bezig geweest met rechtrichten en lang en laag te rijden en ik moet zeggen dat het vrij ontspannen ging. ik ben maar gewoon weer helemaal met de basis overnieuw begonnen. ik laat er niemand meer op...die les heb ik wel geleerd...ik smeer er een middeltje nu op op de plek waar ze pijn heeft op de rug en masseer dat lekker in. mocht het probleem zich blijven voordoen dan haal ik er zoiezo een fysio bij. verder bouw ik alles weer rustig uit met veel geduld en doe alles stap voor stap...en dan maar hopen dat het weer beter gaat...

groetjes