paard valt aan 1 kant naar binnen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iSaBeLL

paard valt aan 1 kant naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:27

hoi hoi ,,

ik heb een haflinger maar ik heb 1 probleem , als ik op de linkerhand rijd dan valt ze steeds naar binnen, in de stap is het nog niet zo erg maar als je gaat draven gaat ze plat door de bocht en wilt ze niet op de hoefslag rijden , in de galop is dat ook zo en als je dan been geeft met je binnen been dan gaat ze niet langs de hoefslag rijden en sturen met de teugels ook niet dan gaat ze nog meer naar binnen vallen , maar als ik op me rechterbeen rijd dan doet ze dat gwn wel en kan ik gewoon goed galoperen en draven wie kan mij helpen ??

(misschien zijn er al meer topics geweest maar ik kon ze niet zo snel vinden )

tips zijn heel erg welkom !!

Gr. janise

M3isSi3j

Re: paard valt aan 1 kant naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:33

JE paardje is niet goed rechtgericht.

Ga eerst werken aan de effecten van je hulpen. Hij moet voor een minimale hulp naar vore, opzij en terug gaan. Dit doe je door heel veel overgangen te rijden. Verder moet je hem rechtrichten, dit doe je door veel binnehoefslag, diagonalen en lange lijnen als AC te rijden..

Pas als die goed recht is kan je hem corrigeren. Rij hem in de wendingen goed op 2 teugels en doe enkel ej binnenhand van de hals om stelling te vragen zonder de druk hierbij te veradneren. Valt die naar binnetoe zet je hem voor je binnenbeen een pasje opzij naar buiten toe en beloon je hem. Valt die dan weer naar binnen doe je het weer opnieuw. op die manier drijf je hem tegen je buitenteugel aan en kan je de druk van je binneteugel af halen, waardoor die dus mooi op 2 teugels komt..

succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:36

Je geeft aan dat je binnenbeen geeft en dat ze daar tussen helemaal tegenin dramt, dat is natuurlijk helemaal geen manier van doen!
Met je binnenbeen of heel kort, snel en herhaaldelijk opzij tikken (evt. met een spoortje) of zodra ze er tegenin hangt en ze gaat nog extra tegen je been in zo'n rotschop geven aan de binnenkant dat ze eraf springt (daarna dan weer rustiger corrigeren, maar de boodschap is dan wel ff duidelijk)

En dan niet alleen aan je binnenbeen denken maar ook aan de begeleiding vanuit de buitenteugel: plaats de buitenschouder iets meer naar binnen.

Maar ff consequent en kordaat zijn met dit dier, want ze is flink aan het profiteren! Ze moet op haar eigen benen leren lopen en probeert nu aan jouw been steun te zoeken. Zorg dat die steun er niet is door dat binnenbeen vast te blijven zetten - korte hulpen en verder op eigen benen laten lopen! Verder sluit ik me aan bij vorige poster: zorg dat de reactie op je been goed in orde is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:15

Ik ga weer volledig mee met M3isSi3j

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 17:36

nog meer tipS ?

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 09:20

??

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:57

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:31

iSaBeLL schreef:
nog meer tipS ?

Die zijn al gegeven.
Tenzij iemand anders nog iets weet.
Ben het met de rest helemaal eens

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:32

Bets schreef:
Nou dit is gewoon de meest voorkomende probleem. Kijk anders eens voor meer uitleg over natuurlijke buiging en rechtrichten op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst en www.paardenbegrijpen.nl

Zit net op paardenbegrijpen.nl kijken.
Kan je een hoop van leren van die site geloof ik

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:36

iSaBeLL schreef:
??

Beetje ongeduldig??
Mss kun je wat meer vertellen over hoe je rijdt dan kunnen er mss meer mensen je advies geven.

Je zegt dat hij plat door de bocht gaat daar maak ik uit op dat ze dan ook erg hard gaat klopt dit?

Je moet met dit paardje helemaal opnieuw beginnen en goed bij de basis beginnen.Leer hem naar je been te luisteren door heel veel overgangen te gaan rijden.Begin met veel overgangen van stap naar draf te rijden en weer terug naar de stap dit kun je in de bak mooi doen bij elk bordje een overgan maken.Blijf ook veel figuren rijden anders is het wel erg saai voor je paardje en in die figuren kun je ook weer overgangen rijden.Dus bv een slange volte rijd je in draf en elke keer in het midden maak je een overgang naar stap en dan draaf je weer weg wees creatief.Je geeft 1 keer been en dan hoort je paardje te vertrekken doet hij dit niet dan geef je nog een keer wat duidelijker been en als hij dan nog niet vertrekt geef je een tikje achter je been met je zweep gaat hij nu draven dan beloon je hem uitbundig.Dan neem je hem weer terug en doe je het overnieuw wees heel conseqwent en je zal zien dat het steeds beter gaat maar verwacht niet dat je met een paar weken klaar bent.gaan deze overgangen goed dan kun je het iets moeilijker maken en in de gangen zelf gaan schakelen dus je paard een paar pasjes laten veruimen en je paard een paar pasjes terug laten komen dit kan in de draf maar kun je ook in stap oefenen in het begin vraag je maar een paar pasjes en dan laat je je paard weer in zijn normale tempo terug komen vergeet niet elke keer te belonen als je paardje het goed doet dan gaat hij met plezier voor je werken.Probeer ook veel binnen hoefslag te rijden zodat je paardje op zijn eigen benen gaat lopen dit kun je op de lange zijdes doen maar je kunt ook wel voltes op de binnen hoefslag rijden.En van A naar C en andersom en van E naar B en andersom en dan je paard zo recht mogelijk laten lopen dus sluit hem goed op tussen je benen en probeer niet om hem met je handen rech te laten lopen en dan helemaal naar de nadere zijde laten lopen en dan pas weer afwenden laat hem niet de hoeken afsnijden.

Hier moet je eerst goed op gaan oefenen en dan komt later de galop pas aan de beurt.

Just_Mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:43

Bets schreef:
Ik ga weer volledig mee met M3isSi3j

Ik ook!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:34

alweer zo'n haf die recht door de bocht gaat.... klinkt bekend.... hoor je vaker..

anyway.. ik denk dat hier al heel veel goede dingen gezegd zijn om je te helpen, het is idd zo dat je paard duidelijk niet recht is, en daardoor naar binnen valt, het klinkt simpel.. maar probeer het maar eens op te lossen ik ga verde volkomen mee met de andere reacties hier.... nog veel succes ermee !

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:06

OrissE_GipsY schreef:
alweer zo'n haf die recht door de bocht gaat.... klinkt bekend.... hoor je vaker..

sorry?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:55

wat ik daarmee bedoel.... je hoort vaker dat haflingers lui zijn, niet willen buigen, hoeken afsnijden, enz.... dus vandaar dat zinnetje, ik weet ook wel dat niet elke haf dat doet, die van me nicht is m2 geweest ( z startgerechtigd ) duss er zitten geweldige beesten tussen... maar bij ons staat dr ook eentje.. nou toen ze doe net hadden, i galop door de bocht viel die haast om beetje onbehouden zeg maar...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:14

ik denk dat het neit aan het ras ligt maar meer aan het soort mensen die de paardjes hebben. Het zijn vaak mensen die niet zo heel ervaren zijn een brave, leuke pony willen waar ze alles mee kunnen en dus niet rijtechtnisch zo sterk zijn dat zn een pony met streken goed ana het werk weten te krijgen..

Doensn't matter

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:56

uhmmm orisse ik ben het er niet mee eens dat de meeste haflingers zo zijn ligt toch echt aan de rijstel.

iig ontopic...

Je paard is niet recht gericht en loopt naar maar idee door je been heen.

Ga op de binnenhoefslag rijden en maak schijnovergangen, overgangen stap draf stap draf enz.. maak je paard alert voor het been. Zet hem kleine stukjes op zij 2 a 3 pasje en weer recht andere kant op enz.

Wat meerdere al zeggen rij op de lange zijdes. Als je op de rechterhand rijd zorg er dan voor als hij naar binnen valt dat je niet teveel druk aan je buitenteugel pakt en je binnenteugel los laat omdat die naar binnen valt. Gelijke druk met 2 handen

Succes

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:12

Idd. Je paard loopt zoals jij hem rijdt.... Misschien zit ie vast aan één kant?? Had een fjord bij ons op stal ook. Wilde aan één kant ook niet goed aanspringen in galop. Bezoekje Fysio en probleem is over, nu moet alleen de ruiter nog in balans komen....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:07

jajaja nou weten we het wel, ik zeg ook NIET da ELKE haflinger het doet... ik geef toch ook een voorlbeeld van die haf van ons.... das ook superbeest en zo ken k dr nog n paard.... ik zei/zeg alleen dat je het vaker hoord bij haffies, en of dat nou idd is zoals jij zegt door de mensen die te onervaren zijn e.d.... dat laat ik maar in het midden... ga ik verder niet over oordelen...