Wel of niet een ander bit???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Wel of niet een ander bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:04

Gisteren reed er een ander op mijn paardje...
We hadden eens geruild voor de verandering! Hihihi dat is ook maf hoor op een ander paard!

Ik heb gewoon een standaard bit (gebrokken trens)

Maar ik heb een paard wat moeilijk naggeflijk te rijden is, mij lukt het nu steeds beter, maar hij houdt zich heel erg vast in de nek. Zeg maar overgang hoofd / hals.

Toen zij diegeen dat het kan helpen om een dubbel bit te proberen.
Wat zijn de ervaringen daarmee?

Ik weet het niet zo goed, vind ook dat je een paard moet kunnen rijden zonder al die hulpmiddelen. En dat lukt me ook, alleen kost het wel vreselijk veel energie.

En tuurlijk ligt het ook aan hoe je het paard rijdt. Ik rij echt wel eenhalf uur los, wendingen, rechte lijnen, volte's noem het maar op. En ik kom er pas aan de voorkant na als ze een beetje los begint te komen. Maar toch wil ze zich heel erg vast houden.

Wat denken jullie ervan????

_Noraly

Re: Wel of niet een ander bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:29

Ik vind een dubbelgebroken bitje niet echt een hulpmiddel zeg maar, onder echte hulpmiddelen versta ik de slof etc.
Maar het is wel een fijn bitjemoet ik zeggen, mijn tinker en fell zijn er behoorlijk minder sterk van in de mond. Ik heb dan een koperen en een normale, mijn tinker gaat echt goed kauwen op de koperen

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:51

Slof en alles dat moet ik ook echt niet hebben! Maar het is dus wel zo dat je met een dubbelgebroken bit meer reactie krijgt vanuit de mond? Ik wil nml niet hebben dat ze dan straks naar benenden gaat lopen omdat ze anders pijn krijgt van het bit! Dan ben ik nog verder van huis...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:55

een dubbelgebroken bit werkt wat scherper in dan een enkelgebroken.
Het kan nooit kwaad om eens een ander bitje te proberen om te kijken wat fijner rijdt, maar bij rijtechnische problemen ben ik toch geneigd om eerder naar oplossingen in het rijden te zoeken dan met andere bitjes te gaan klooien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:57

overigens kan het wel helpen trouwens om hem met een hulpteugeltje te longeren (bijv. een gogue) - dan hoef jij hem met je inwerking niet te storen en kunnen die spieren zich aanpassen als hij vaker laag en rond loopt.
Bij jonge paarden of verreden paarden longeerde ik nogal eens een half uurtje met gogue voor ik erop stapte en dat hielp ook altijd goed.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:02

Urielle schreef:
een dubbelgebroken bit werkt wat scherper in dan een enkelgebroken.
Het kan nooit kwaad om eens een ander bitje te proberen om te kijken wat fijner rijdt, maar bij rijtechnische problemen ben ik toch geneigd om eerder naar oplossingen in het rijden te zoeken dan met andere bitjes te gaan klooien

Ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Een dubbel gebroken bit werkt meer in op de lagen, maar een enkelgebroken bit meer op de tong (waar meer zenuwen liggen als op de lagen) Tis dus maar net wat je paard fijner vind.
En bij een dubbelgebroken bit heb je nooit het 'notenkraker effect', dat je de kaak klemt met het bit. En een enkel gebroken bit kan in het gehemelte prikken.
Al met al vind ik een dubbel gebroken een stuk vriendelijker.

Je moet dit ook niet als hulpmiddel zien. Jij hoeft als je hard loopt toch ook niet perse lekker op de schoenen te lopen die je vriendin ook heeft? Misschien loop jij wel veel beter op de andere type.
Ik noem maar wat hoor.

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Misschien houd ze zich juist wel vast omdat het bit prikt ofzo.
Kijk het een week of twee aan (niet na 2 dagen al zeggen dat het niet werkt, (tenzij ze echt in verzet gaat natuurlijk) dat heeft geen zin.

En nog een tip, laat een keer een tandarts naar je paard kijken. Misschien heeft ze last van de tanden.
Of van der rug. Probeer eerst dat soort dingen uit te sluiten.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 14:30

Kee, ik wil idd ook gaan beginnen met een training aan de longeerlijn! De tanden zijn het niet, ze gaat namelijk elk jaar netjes naar de tandarts om te vijlen enzo.
Maar kan ik dr niet pijn doen dan met dat bit???
En moet je dan ook anders rijden? Of kun je dat gewoon merken gaandeweg je ermee rijdt, hoe je kunt inwerken met je handen?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:53

Ik denk dat ze met een dubbel gebroken bit minder snel pijn heeft als met een enklegebroken. En dubbelgebroken kan nooit in het gehemeltje prikken, en als je een normale dikte neemt is het ook niet al te scherp voor de lagen en mondhoeken. Echt, een dubbelgebroken is zo ongeveer het vriendelijkste bit wat er bestaat. Vraag het maar in de ruitersportzaak.
Maar elk bit is zo scherp als de ruiterhand.
Je moet het gewoon even aanvoelen. Misschien reageert ze er anders/sneller op als met een enkel gebroken, misschien ook niet. Je merkt het snel genoeg.
Maar neem iig de tijd om haar ook te laten wennen aan het nieuwe bit. Probeer het echt een week of 2.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 06:46

thanx! Ja denk idd dat ik het ga proberen!!!!