Waarom het idee dat een B/L paard losser/beter loopt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wordt de basis als ontspanning en losheid door het lijf later in de africhting "vergeten"?

Ja, de wp's zijn belangrijker
Geen stemmen
Ja, de oefeningen krijgen meer aandacht
Geen stemmen
Ja, anders..........
Geen stemmen
Nee, dat ligt aan jou, wij zien dat niet
Geen stemmen
Nee, anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Jaike

Waarom het idee dat een B/L paard losser/beter loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 03:51

Ik zie hier op HAW regelmatig paarden voorbij komen die ik al een poosje "ken". Meestal zie je ze vanaf net zadelmak of B-niveau tot ? niveau. Heel vaak krijg ik het idee dat ik een bepaald paard beter en veel losser door z'n lijf vind toen ze B waren (anders gezegd: toen het paard net in opleiding was) dan wanneer ik ze later zie wanneer ze richting de M gaan. De paarden presteren over het algemeeen heel goed, maar regelmatig worden er als reacties geplaatst: ik heb wel eens fijnere foto's gezien oid, dit valt mij ook op!

Of ligt het aan mij?

Bij de basis wordt heel veel gelet op de losheid en ontspanning, maar wordt dit later in de africhting steeds meer vergeten? Zijn de wp's dan het belanrijkst?

Wie heeft er een idee van?!

M3isSi3j

Re: Waarom het idee dat een B/L paard losser/beter loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:00

de kracht van een goede opbouw van dressuur is dat je vanuit de ontspanning op spelende wijs spanning gaat opbouwen. Deze spanning is nodig om het paard goed zn oefeningen te laten doen. Je moet je voorstellen dat jij wel op een ontspannen manier een wandeling kan maken door de duinen, als je daar in tegen er een top sport van wilt maken zal je toch meer voor moeten inspannen.

Ik denkt dat de ontspanning in de hogere dressuur er nog steeds is, teminste dat is mijn persoonlijke doel. Enkel is er veel meer kracht nodig voor de oefeningen en daarom is er een constante aanspanning van uit de achterhand, broek en kruisspieren.

Wat mij idd wel eens opvalt is dat mensen die op hoger niveau rijden vaak de ontspanning vergeten of doel bewust niet toepassen tijdens de trainingen in hoop zo sneller resultaten te behalen, niets in minder waar.

Presteren gaat soms voor belang van het paard. Hier komen veel rijtechnische problemen en blessures ook uit voord. Jammer.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:28

Ja klopt idd wel als ik dit zo lees..
Ik rij nu een 4-jarige en dat gaat allemaal zo lekker ontspannen en ongecompliceerd heerlijk is dat!...
Mijn andere waar waar ik M2 mee rijd ja die moet je gewoon voor de oefeningen meer aan het werk zetten..
Meer op de achterhand en daar komt denk ik iets meer dwang bij kijken, denk vooral dat het daar aan ligt..
Niet dat hij niet ontspannen kan lopen want hij loopt vaak lekker over de rug.
Ze moeten opgericht lopen en in de B ben je al blij als ze lekker je hand willen volgen enzo.. Word ook nog niks gevraagt natuurlijk.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:45

het gaat hem allemaal op de manier waarop je die spanning vanuit de ontsanning vraagt. Neem je de teugels korter en zeg je: nu moet ie hoger lopen, of neem je het elke dag een beetje meer, in samengang met oefeningen en overgangen...dan zie je direct het verschil vind ik..En zo lopen er idd veel paarden rond van 'hoger' niveau die eigenlojk beter een stapje terug zouden doen...

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:03

ik denk ook dat ze naar mate ze langer gereden worden minder 'los' in hun lijf worden. Dit komt vaak door de ruiter hoewel ze er volgens mij niet iets aan kunnen doen. Paarden die net zijn ingereden hebben nog nergens een blokkade in hun lichaam, en die krijgen ze doordat de ruiter, onbewust, altijd sterker is in de 1e hand dan in de andere. Bij de een is dit rechts, bij een ander links. Volgens mij oefenen ze hierdoor te veel druk uit op hun sterke kant en moet het paard daar maar naar gaan lopen..dat is wat ik denk..hoe denken jullie hierover?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:12

idd rechtrichten wordt vaak vergeten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:15

Ik ben het inderdaad ook wel erg eens met de dingen die hier gezegd worden. Maar aan de andere kant, een paard loopt niet zomaar op zijn achterhand, en in de B en de L is dat nog niet het belangrijkste. Als je dus je paard meer naar achteren moet plaatsen, moet je daar ook meer voor gaan doen, en zul je toch wat steviger er aan gaan werken. Nou doet de een dat een stuk rustiger dan de ander. Maar het verklaart een hoop..

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:45

In de B en in de L moet het paard ook goed op de achterhand zijn! Omdat hier basisgangen worden gevraagd lukt dit vaak ook goed. Als je hoger komt moet het paard meer gaan zitten en komen vanuit de achterhand. De combinatie zitten-ondertreden-komen vanuit de achterhand is voor een paard enorm zwaar, maar ook voor de ruiter is dit enorm zwaar (dan moet je er hard aan werken met je benen).
Ik denk dat dit vaak wordt onderschat door de meeste ruiters en die proberen dit dan op te vangen met hun handen, met als logische gevolg dat het paard op de voorhand gaat lopen en de achterhand zo ontlast en maar een beetje secundair mee laat doen. Voor het oog wordt het paard dan een stuk minder soepel!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:57

Als je paard niet goed kan ontspannen, lukken de oefeningen ook niet goed, dus ik denk niet dat het wordt vergeten

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:26

Ik rij tijdens de training en op de wedstrijden niet eerder opgericht dan dat het paard na veel voltes lang en laag te hebben gereden en los is. Dan rij ik hem los in de oprichting door voltes te rijden en overgangen en pas daarna als hij goed aanvoelt en licht is in mijn hand en goed aan mijn been rij ik schouderbinnenwaarts en keertwending enz. Zo hoort het toch ook? Hoe kun je nu met een stijf paard een goede schouderbinnenwaarts of keertwending rijden? Zie op wedstrijden vaak genoeg ruiters die niet genoeg de moeite nemen om een paard te laten ontspannen en trekken hem als het ware in de krul, vind het dan soms ook raar dat die mensen ook nog een winstpunt halen, terwijl ik soms een hele fijne proef rij voor mezelf en mijn paard, lekker ontspannen, soepel en zonder dwang, en geen winstpunt haal. Raar hoor, die dressuursport.
Groetjes Brennie

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:20

Er is een ander soort ontspanning denk ik, maar ik zie geen gepluk en getrek!
Bij de jonge paarden is het de bedoeling dat ze lekker over de schouder komen en in balans. Bij een ouder paard dat al wat verder is afgericht is dit er al en kunnen ze wat meer aan. Lichamelijk veranderen ze ook hè!De oefeningen die gevraagd worden zijn over het algemeen wat zwaarder en vergen meer kracht en energie van het paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:14

Hoewel ik zelf niet zo ' hoog' rijd, zijn er bij ons op het erf regelmatig mensen te vinden die Z en hoger rijden. Ik zie dat deze mensen juist meer aandacht aan de basis besteden, juist omdat de paarden steeds soepeler en losser moeten worden om de gevraagde oefeningen te kunnen lopen.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:29

Het doel van de wat 'zwaardere/moeilijkere' oefeningen is ook om het paard soepeler en sterker te maken. Een gespannen paard wordt niet soepeler maar juist strakker en zal daardoor die oefeningen nooit juist kunnen uitvoeren. Of heb ik het nu volstrekt mis?
Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik zie soms ook paarden lopen met zo'n opgekropte geforceerde (voor het oog!) krul die dan in een sb worden geperst waarvan ik denk hmm? wordt het paard hier beter van?
(niet dat ik het beter kan, maar de beste stuurlui staan aan de wal toch )

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:59

Maar toch zie je soms in de B lossere paarden lopen bij ons dan in de Z pakweg, dus de stelling is vestigd.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:28

Astragirl schreef:
Maar toch zie je soms in de B lossere paarden lopen bij ons dan in de Z pakweg, dus de stelling is vestigd.

Toch erg jammer.........

Ik weet idd niet of het in werkelijkheid zo is bij die betreffende paarden, maar het beeld oogt gewoon niet vriendelijk en ontspannen. Wat mij hierbij dus is opgevallen dat dit vaak in de M/Z begint/optreedt. Ik begrijp dat er voor het zwaardere werk meer INspanning nodig is, maar spanning?
Ik heb het nu echter niet over de Anky's en de Edwards ed, maar over de basisruiters hier op bokt en in de regio

Ik zie dan idd van de opgekropte nekkies met oortjes die allesbehalve happy staan, om maar in termen van de happy athlete te praten Deze paarden lopen dan volgens de berijd(st)ers "opgericht"...............

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:55

Hey,

Als je goed oplet dan zul je zien dat er heeeeeel veeeeel zijn die een paard een Z-proef doorsturen op de handen. Een paard wat op de voorhand loopt kan ook ontspannen lopen hoor...maar het ziet niet uit!!
Omdat de basis meestal wel goed kan zo'n combinatie makkelijk de Z door met 180 punten, meestal halen ze ook niet meer dan rond de 180 ! Als ze dan de overstap willen maken naar de ZZ-licht dan vallen deze door de mand!

Ik zou bijdeze ook iedereen aan willen raden om een keer naar een landelijke wedstrijd te gaan en dan de ZZ-licht en ZZ-zwaar proeven te gaan bekijken! Daar leer je veel meer van dan dat je naar een Intermediaire I, II of GP gaat kijken! Dit komt omdat je in de Licht en Zwaar hele goede verschillen kunt zien tussen combinaties die wel goed op het achterbeen zijn, en degene die liever lui zijn dan moe!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:54

Uhm iemand een voorbeeld dan? ehm nee grapje anders krijgen we weer ruzies hier, maar is het niet zo dat je met de moeilijkere oefeningen een paard strekt en stretcht? Ben niet helemaal thuis in alle begrijpelijke paardenbegrippen maar je wil het hoogst haalbare rijden met je paard (niet iedereen natuurlijk).
Door middel van steeds iets moeilijkere oefeningen te rijden en dus ook netjes uit te voeren moet je paard meer en meer een atleet worden. Toch? Doordat je steeds moeilijkere dingen vraagt train je je paard op bepaalde zaken, als ontspannen en aanspannen... werk jij niet vanuit die basis dan komt het ook niet goed met die 'rek-en strekoefeningen' toch... en voor de meeste mensen is het zo dat een paard voor elkaar is als het plaatje maar af is. Daarom is het jammer dat je weinig foto's van trainingen e.d. ziet... dan kan je dus juist es goed bekijken of diegene voor jouw gevoel goed bezig is... ook op een hoger niveau (ookal rij je zelf niet op dat hogere niveau... leuk is het toch ).

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:01

Ik persoonlijk hecht veel waarde aan het ontspannen rijden van een paard streven naar de absolute durchlassigkeit en de 6 basisbegrippen als takt, aanleuning nastreeven.
Het liefst natuurlijk een paard dat van achteruit naar voren gereden wordt eerlijk in aanleuning en dergelijke.
Ik kan het aardig relativeren, mijn paard door mij zelf opgeleid van groen naar zijn huidige wedstrijdniveau van L2 en zijn trainingsniveau van rond de Z loopt nu beter en met minder spanning in zijn lijf als drie jaar geleden toen we stellig ruzie hadden en ik alleen maar wilde scoren op de wedstrijd wat uiteindelijk niet lukte natuurlijk.

Nu heb ik een lange pauze gehad, kindje gekregen, bedrijf uitgebouwd nu is mijn plezier belangrijker en ergens kan ik met zon gestreste stijve bok niet echt plezierig rijden.
Daarom zeggen de resultaten me weinig ik ben er nog lang niet dat weet ik maar ik wil gewoon lol met rijden en mijn paarden recht in de ogen kunnen kijken. Mischien een langere weg maar ik wil niet mijn paard tekort doen door enkel aan de resultaten en de punten op een wedstrijd te denken en iedere keer te trainen alsof we het weekend weer op wedstrijd moeten,

Maar aan de andere kant wie staat er nummer een, niet die correct gereden goedzak hoor. Maar die spectaculair maar niet correct en al helemaal niet op of voor de LL lopende paard. En dat steekt en ik kan mij voorstellen dat sommigen of eigelijk heel veel liever de goede punten halen met de incorrect maar wel spectaculair lopende paard dan dat correct lopende paard.
En laten we eerlijk zijn hoeveel komen er nu eigelijk in de ZZ-licht/

Ik ga voor correct en gewicht op achter, ik blij, paard tevreden en de reest kan me gestolen worden echt waar.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:34

Helemaal mee eens, het paard dat correct maar minder spectaculair door de baan loopt dan een hoog opgetrokken paard met een geweldig voorbeen...zal het uiteindelijk niet halen. Dus gaan sommige ruiters sowiso ietsje meer vragen, ietsje hoger enz... En meestal komt dat de ontspanning niet ten goede. Maar ik denk als je kijkt op lange termijn, je toch meer voordeel en plezier haalt uit een happy en los paard. Dan heb je wel geen 3 punten ineens...Maar ja.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 16:58

Dus eigenlijk vind men dat de stelling klopt?

Mijn paard is vreselijk los en soepel door d'r lijf, hier heb ik bij een aantal goede juryleden die het zien veel voordeel mee, ook al gaan de oefeningen misschien niet helemaal op de letter, je scoort wel, andere juryleden zien het schijnbaar niet en gaan alleen lopen hakken op dat ik 2m te laat was met de overgang, terwijl de overgang wel correct was.................

Dus om punten te scoren moet ik d'r maar op de rem trekken? Dan krijg ik vanzelf een knol wat compleet vastzit, maar sta ik wel bovenaan?

Bah!

Gelukkig gaan ze de proeven aanpassen, eens kijken hoe we dan uit de bus komen, zo als men het er nu over heeft worden dat gouden tijden voor mij en mijn paard! Want een happy athlete is ze!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:57

Het kan ook een tijdelijk probleem zijn.
In het begin kan je paard een paar passen goed aan het werk zijn van achter en dat moet je uitbouwen. In dit opbouwen kan wel eens spanning ontstaan omdat je hier grenzen gaat verleggen.
Een voorbeeld van mij zelf. Als ik mijn paard meer naar de verzameling wil rijden moet ik hem erg sterk tegen mijn hand aan rijden en ik moet er voor zorgen dat hij niet de kans krijgt om naar voren te duiken omdat hij zo weer van het achterbeen af kan lopen. Dit is overigens iets anders dan zijn hoofd omhoog trekken. In het eerst stukje wil hij dan nog wel eens spanning vertonen door onbegrip of gewoon geen zin om aan het werk te gaan. Dit hou ik even aan en dan ontspant hij zich. Daarna heb je het beeld wat je wil, een onstpannen happy ezel
Toen hij nog vrolijk op de voorhand mocht lummelen hadden we dit 'probleem' niet. Voorruitgang gaat niet altijd even makkelijk, soms moet je daar iets voor doen.

Ik ben het dus ook niet helemaal eens met de stelling. Het is geen structureel maar een tijdelijk probleem

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:36

Ik merk vaak als er bij ons paarden op stal komen die M of Z dressuur hebben gelopen, dat deze stijf zijn. Deze paarden zijn in de houding getrokken en kennen hun kunstjes.
Als ze dan uit die houding moeten voor bijvoorbeeld een hindernis of iets waar ze van schrikken, dan raken ze helemaal de kluts kwijt en is alle controle weg.

Ik zeg niet dat dit bij alle dressur paarden zo is, maar ik heb dit al wel heel vaak meegemaakt...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:18

Citaat:
Dus om punten te scoren moet ik d'r maar op de rem trekken? Dan krijg ik vanzelf een knol wat compleet vastzit, maar sta ik wel bovenaan?

Tis toch wel hoe hoger je rijdt hoe meer je je paard voor elkaar hebt... juist vanuit die ontspanning... maar jah... niet iedereen neemt er idd te tijd voor.

Citaat:
goede punten halen met de incorrect maar wel spectaculair lopende paard dan dat correct lopende paard.

Jammer toch dat het een jurysport blijft... want wanneer wordt nou in 1 keer wel die amazone/ruiter gekozen die haar paard goed voor elkaar heeft op een eerlijke manier gereden ipv dat spetterende paard?!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:36

Astragirl schreef:
Helemaal mee eens, het paard dat correct maar minder spectaculair door de baan loopt dan een hoog opgetrokken paard met een geweldig voorbeen...zal het uiteindelijk niet halen..

Ik denk ook dat je dan uiteindelijk wel door de mand gaat vallen inderdaad. Hoe hoger hoe moeilijker, en als de basis niet echt voor elkaar is loop je daar op stuk.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 07:02

Jaike schreef:
Dus eigenlijk vind men dat de stelling klopt?

Mijn paard is vreselijk los en soepel door d'r lijf, hier heb ik bij een aantal goede juryleden die het zien veel voordeel mee, ook al gaan de oefeningen misschien niet helemaal op de letter, je scoort wel, andere juryleden zien het schijnbaar niet en gaan alleen lopen hakken op dat ik 2m te laat was met de overgang, terwijl de overgang wel correct was.................

Als je niet op de letter rijdt krijg je ook minpunten! Ook al zijn de overgangen correct en je rijdt niet op de letter dan vind ik dat je absoluut nog geen winst verdient.

Iemand die meer op de voorhand rijdt maar wel op de letter zou moeten worden afgestraft, terwijl jury's goede overgangen maar niet op de letter maar door de vingers moeten zien???????

Wat ik ook niet snap is waarom jij 2 meter te laat bent met de overgang? Je hebt het goed voor elkaar: los, soepel, goed voor het been, opgericht, reactie op zit. Waarom kun je dan niet 2 meter vroeger beginnen met het voorbereiden van de overgang! Als je weet dat de overgang komt dan werk je daar naartoe en ben je gewoon op tijd en heb je een mooie overgang op de letter!