Mijn vzpony doet moeilijk met inrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Mijn vzpony doet moeilijk met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 22:45

Heey bokkers!!

Nou,, ik heb een vzpony die erg braaf is zolang je er niet op zit, ik longeer haar vaak en alles doet ze op je stem ook met zadel gaat goed en ik heb het nu ook een paar keer met hulp teugels geprobeerd allemaal prima!! Daar ben ik echt heel trots op, maar zo langzamer hand moet ze worden in gereden en daar doet ze zo ontzettend moeilijk mee!!! Als je gewoon zit zonder te lopen is het allemaal goed, maar het lopen!! Dan denkt ze gewoon dat ze een rodeobok moet zijn. Ze is niet meer te houden!! Ze heeft een tijdje last van haar rug gehad maar dat is nu volledig over en verder is ze kerngezond, dus daar kan het niet aan liggen, ze is 4 jaar dus een goede leeftijd! Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken? (er is iemand die me wel helpt maar daar is de pony een beetje bang voor, voor mij helemaal niet hoor!! ) Misschien hebben jullie tips voor me hoe ik haar toch in kan rijden, ik ken haar nu meer dan 2 jaar en ze is echt mijn maatje we zijn totaal niet bang voor elkaar!!

lovermier

Re: Mijn vzpony doet moeilijk met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:34

hoi

je kan er eerst ook een soort van mensen pop op doen..
want ze vindt t gewoon raar dat er iemand op zit en dat heeft ze pas later door..

en wat wij op stal altijd doen is n t begin binnen op stal erop gaan..want hebben ze dak boven hun hoofd en lopen ze op verharde grond en dan dufven ze vaak niks aan dan..naar buiten en rustig aan longe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:17

lovermier schreef:
hoi

je kan er eerst ook een soort van mensen pop op doen..
want ze vindt t gewoon raar dat er iemand op zit en dat heeft ze pas later door..

** Als je een paard ECHT wilt traumatiseren, dan is dit een fantastische manier! Aanrader!

en wat wij op stal altijd doen is n t begin binnen op stal erop gaan..want hebben ze dak boven hun hoofd en lopen ze op verharde grond en dan dufven ze vaak niks aan dan..naar buiten en rustig aan longe..

** Dan DURVEN ze niets te doen? Dus jij denkt dat het rottigheid van het paard is?

Ik denk dat het antwoord hier weer heel eenvoudig kan zijn: haal er iemand bij met verstand van zaken. Het eerste trauma (pijn in de rug) heeft het beest al weer te pakken, dus bespaar 'm de rest aub...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 10:44

Er is iemand bij die al vaker een paard heeft ingereden, haar eigen paard ook die nu ZZ dressuur rijd! Maar de pijn in haar rug is gewoon totaal weg, er op zitten en gewoon stil staan gaat wel goed maar de rest niet...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:54

Ik had hetzelfde. Het is natuurlijk nog een groen paard. Ze vind alles nog eng en moeilijk. Ze zal ook nog constant naar haar evenwicht moeten zoeken. Neem in ieder geval les. Dat doe ik ook nog steeds en dat gaat heel goed. (ik ben bezig met een 4-jarige merrie waar ik sinds 1e week mei het zadel op heb)
Bij mij was het ook telkens 1 grote rodeo-rit. Ze wil ook alleen maar in stap of galop, want draf vindt ze te moeilijk.
Dit is dus waarschijnlijk gewoon een (puber)fase waar je doorheen moet. Niet altijd leuk, maar met een behoorlijke dosis geduld en hulp (!) kom je er wel.
Blijf in ieder geval rustig en consequent.
Als ze braaf doet wat jij zegt, maar ze bokt op het laatst nog even,
dan begin je weer van voren af aan.
Altijd goed afsluiten dus! Als jij eraf gaat als zij bokt, dan is dat een winstpunt voor haar.
Zij denkt dan: als ik bok hoef ik niet meer verder te gaan.
Ik heb hier ook een topic over gehad: Zadelmak maken? Het lijkt wel rodeo! Daar heb ik ook veel tips gehad.
Misschien moet je die eens doorlezen.
Zal hem zometeen even opzoeken voor je.
Succes!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:03

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:55

Ik zou er in elk geval niet in de stal op gaan zitten (eerdere tip), omdat dat me veel te gevaarlijk lijkt. Ik zou er eerst aan gaan hangen (dan kan je er ieder moment weer afspringen) en dan wat gaan rondstappen. Als ze dit niet eng meer vinden, en je kan erop komen, dan is het wegrijden ook vaak geen probleem meer.
Maar de belangrijkste tip: neem er de tijd voor. Bij sommige paarden kan je wel een week lang alleen maar het op en afstappen oefenen en wat rondjes stappen terwijl je eraan hangt. Gaandeweg zal ze je meer gaan vertrouwen en sla je die bokfase misschien wel (gedeeltelijk) over.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:26

Bedankt voor jullie tips!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:19

Even ene vraagje, Hoe weet je zo zeker dat haar rugklachten daadwerkelijk over zijn? Is dat bevestigd door eventueel een DA?
Anders kan het misschien er alsnog wat mee te maken hebben.

Als dit ook ech niet het geval is zou ik er idd niet ind e stal opgaan zitten. Lijkt me een gevaarlijk idee
ik zou ook eerst gaan hangen etc of iets anders op haar rug leggen wat een wat zwaarder gewicht heeft en kijken hoe ze daar op regaeert voor je daadwerkelijk zelf erop gaat zitten

succes

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 14:50

Met gewichten enzovoorts gaat allemaal prima!!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:57

Het is een groen beestje, wat verwacht je in hemelsnaam van het dier.

Inderdaad iemand erbij die dit vaker gedaan heeft. Verpest het dier niet want daar ben je nu mee bezig.
Wat ik zelf altijd deed en nog steeds doe is eerst hangen aan beide kanten.
En als je er daadwerkelijk op wilt gaan zitten ... deed ik een beugelriem om de nek teugels aan het einde beet houden, en de beugelriem beet houden ...
Zo voorkom je bekgetrek.
Maar elk paard is anders ... bij de 1 duurt het inderdaad 1 week bij de ander 3 weken ... heb geduld komt allemaal vanzelf wel ...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:26

Ik zei toch al duidelijk dat er iemand bij was die haar eigen paard had ingereden die nu ZZ dressuur loopt? maar goed het ging vandaag al een stuk beter en ik heb precies jullie tips opgevolgd

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:34

kinuh schreef:
Ik zei toch al duidelijk dat er iemand bij was die haar eigen paard had ingereden die nu ZZ dressuur loopt?

Dit maakt niet uit ... elk paard is anders .
Ik had het erover om iemand te nemen die meerdere paarden ingereden heeft of iemand die dit dagelijks doet ...
Het is geen afkatting.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:31

Mijn tip: Zoek iemand die verstand van zaken heeft. Iemand die vele andere paarden heeft ingereden, zoiemand heeft tenminste ervaring en weet wat ie doet. Als je nu gaat lopen 'klungelen' krijgt dit paard een trauma en ben je veel verder van huis., Dus haal er iemand bij met veel ervaring!!!

Hoe oud ben je eigenlijk?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:33

Diegene die je helpt heeft er misschien ook niet zoveel verstand van, aangezien je pony bang voor haar is. Dat is natuurlijk niet zo'n goed teken....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:56

liesje1986 schreef:
Diegene die je helpt heeft er misschien ook niet zoveel verstand van, aangezien je pony bang voor haar is. Dat is natuurlijk niet zo'n goed teken....

bang en bang is niet altijd hetzelfde
Mijn paarden zijn nooit gek geweest van mijn instructeurs want daarvan moesten ze veel harder werken, al helemaal als die er dan ook nog opstapten. Ze hebben ze nooit wat gedaan hoor maar ik zag de paarden echt zo zuchtend kijken van ow nee er staat weer iemand in de hoek, als ik er nu met een boogje omheen probeer te gaan dan luistert het vrouwtje misschien niet

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:33

Iemand die zz rijdt hoeft nog niet de ervaring te hebben een paard in te rijden. Ik heb iemand bij mij in het dorp wonen, nooit wedstrijden gereden en heeft ook niet echt een goeie houding ( zij zegt zelf een bagger houding) maar kan echt harstikke goed paarden inrijden en daar in begeleiden. Dus niet iedereen kan het ook al kan diegene nog zo goed rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:04

dat is waar, maar de aanmerking dat diegene niet goed voor het paard zou zijn omdat het volgens ts 'bang' is voor de begeleider is ook erg kort door de bocht.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:14

Ze is voor mij niet bang en voor mij doet ze altijd haar best maar ze vind het volgens mij gewoon een raar gevoel als er iemand op zit, vroeger bokte ze veel en dat heeft ze toen ook tegen die vrouw aangedaan en toen kreeg ze op haar donder en daarom is ze nu een beetje bang voor die vrouw,, iig zo lijkt het
Ik heb veel tips hier van gebruikt en ik heb er even op gezeten niet gelopen ofzo en toen bleef ze rustig staan (er was iemand bij met verstand van zaken) dus ik ga het langzaam opbouwen * bedankt voor de tips van jullie!!!*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:43

2 tips:
1. Zorg dat diegene in kwestie (die Z rijdt en al vaker een paard heeft ingereden) er altijd bij is als je oefent, iemand met een stukje ervaring hiermee ziet meer dan iemand met weinig ervaring.
2. Denk eerst vanuit het paard en zoek 99 van de 100 fouten vooral in het begin bij jou. Er gaat duidelijk iets fout met de communicatie tussen jullie, jullie kunnen dan nog zulke goede maatjes zijn, maar daarom hoeft de communicatie nog niet goed te zijn.

Succes laat weten als je er niet uit komt of juist wel *daar hopen we op *

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 21:59

Vandaag ging het al heel goed ik heb 2 rondjes gelopen en daarna 1 rondje gehangen hij vond het in het begin wel appart maar ze liet het toe,, ik ga het zo langzamerhand opbouwen Bedankt voor jullie tips!!

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 00:21

kinuh schreef:
maar ze vind het volgens mij gewoon een raar gevoel als er iemand op zit, vroeger bokte ze veel en dat heeft ze toen ook tegen die vrouw aangedaan en toen kreeg ze op haar donder en daarom is ze nu een beetje bang voor die vrouw,, iig zo lijkt het

Hier uit krijg ik het idee dat die vrouw er al eerder opgezeten heeft? Als dat zo is kun je hem beter naar iemand brengen die paarden regelmatig beleert want stel dat het jou ook niet lukt, zal hij steeds moeilijker worden..Hoe vaker hij het wint, hoe moeilijker voor jou.Dus mijn advies : ga niet langer lopen klungelen en breng hem naar iemand die vaker paarden beleert.Mocht je nu zeker vooruitgangen boeken dan is het natuurlijk prima, maar ga niet te lang kl*ten

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 00:29

kinuh schreef:
maar ze vind het volgens mij gewoon een raar gevoel als er iemand op zit, vroeger bokte ze veel en dat heeft ze toen ook tegen die vrouw aangedaan en toen kreeg ze op haar donder en daarom is ze nu een beetje bang voor die vrouw

Ik vind het niet echt duidelijk?? hoezo vroeger?? ze is toch nog maar 4 jaar??? en wat is eigenlijk de oorzaak van haar vroegere rugproblemen?? en hoe had je het door dat ze rugproblemen had? Vind het nl wel vreemd als je nu pas er mee bezig bent..dat ze dus in die tijd vanaf veulen tot aan 4 jaar al rugproblemen had? hoe is dat gekomen??

groetjes