3Jarige Fjord...Inrijden, Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeSilvester

3Jarige Fjord...Inrijden, Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 13:09

Hallo bokkers,

Ik heb dan eindelijk een besluit genomen een fjord te kopen, dat wou ik eigelijk al heel lang maar wist op het laats even niet meer wat ik moest doen. Nou ja a fijn, Nu heb ik dus een fjordenmerrie van 3 jaar oud. Mijn bedoeling is om met haar heel veel recreatief te gaan rijden, en dressuurmatig.... van springen hou ik niet... vind ik eng !

Nou ben ik dus van plan eerst het paardje te gaan longeren en af en toe dr is op te gaan zitten, en dan in begin lente in te gaan rijden...?
Longeren met pessoa, draven met balkjes... Zodat ze eerst heel goed op mij stem reageerd en het tempo aardig te pakken heeft(fjorden zijn naar mijn weten niet zo snel).

Maar wat vinden jullie daarvan, vinden jullie miss dat ik het anders moet doen... Vertel het me dan want ik heb nog nooit echt een pony ingereden en wil het wel goed doen....

Tips zijn van harte welkom Graag zelfs...

BvB Dank,
Groetjes Milou

Urbs

Re: 3Jarige Fjord...Inrijden, Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:34

Als eerste; zorg dat je een persoon achter je hebt staan die meerdere paarden heeft ingereden. Het is niet aan te raden het inrijden van een paard in je eentje te doen en zeker niet als je nog nooit een paard ingereden hebt. Want alles wat hij nu leert heeft effect op het verdere verloop van zn leven.
Wat kan de pony al? Heeft hij het meelopen aan halster etc al onder de knie? Kent hij het hoofdstel/ zadel al?
Ik zou beginnen met longeren, niet meteen hulpmiddelen zoals pessoteugels gaan gebruiken, leer hem eerst maar netjes in een rondje te lopen en direct te reageren op jouw stemhulpen. Dan kun je voorzichtig wat hulpteugels erbij gaan pakken zodat hij wat spiermassa gaat krijgen en soepel wordt. Wel los! Hij moet geen trauma aan hulpteugels krijgen natuurlijk dus alles op zn tijd. Als het longeren helemaal goed gaat kun je een zadeltje pakken en hem daar aan laten wennen, ook gaan longeren met zadel en met loshangende beugels zodat hij leert wennen aan het bewegen bij zn buik aan beide kanten. Daarna kun je gaan hangen, dan houdt een ander persoon je fjord vast en dan kan jij voorzichtig gaan hangen over zijn rug. De volgende stap is erop gaan zitten, nog niet de beugels aandoen! Daarna gaan stappen aan de longe, nog steeds zonder beugels. Stel hem tijdens al deze stappen gerust door hem over zn hals te aaien. Laat hem merken dat je op hem zit en beloon hem uitgebreid.
Nu kun je je beugels gaan zoeken en contact maken met de mond door middel van je teugels erbij pakken. Geef voorzichtig been en kijk hoe hij hierop reageert. Probeer (aan de longe zit je nog) wat te gaan sturen met je been en teugelhulpen, en beloon hem goed.
Dan kun je een drafje gaan proberen, een rondje is voldoende. Maak het hem zo gemakkelijk mogelijk, als je goed kan doorzitten is dit misschien wat beter, kan je dit nog niet zo goed dan lichtrijden.
Als hij dit allemaal kan zonder het nog raar te vinden kun je het los gaan proberen, zonder longe. Nu heb je het paard ongeveer zadelmak, dan moet je het nog gaan doorrijden; de galop, stelling etc etc.

Dit hele proces moet je vooral niet overhaasten, de pony geeft wel aan wanneer hij klaar is voor de volgende stap.
Veel succes ermee!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:39

Goed uitgelegt, ik zeg ook hetzelfde
en neem er vooral de tijd voor! zodat jij straks een lekkere makke pony hebt
succes ermee

MeSilvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 14:09

Bedankt voor jullie reacties:)!

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:02

k ben het met lyte eensz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:49

Ben het grotendeels ook eens met Lyte. Ik zou het longeren ook inderdaad rustig opbouwen en hem niet direct als een rollade in een pessoatuig verpakken . Dus eerst het principe van het longeren aanleren zonder hulpteugels. Ik zou vervolgens elastieken bijzets gebruiken, dat vind ik zelf het veiligst. Nu is het een Fjord, dus ik zou die elastieken zo vlot mogelijk vervangen door touwtjes (i.v.m. 'gevaar' van hangen op elastiek). Maar pas op het moment dat hij er helemaal vertrouwen in heeft, dat is erg belangrijk. Verder zou ik zelf longeren met zadeltje op en later ook met de beugels naar beneden zodat ie aan het geklapper kan wennen. Gezien je hier nog geen ervaring mee hebt, zou ik begeleiding hierbij vragen aan iemand die hier wel ervaring mee heeft.

Bij het zadelmak maken in de zin van dat er iemand op gaat zitten, zou ik ZEKER hulp vragen aan een zeer ervaren persoon. In tegenstelling tot Lyte, zou ik wel direct gebruik maken van de stijgbeugels zodat je er niet zo snel af ligt, mocht ie niet direct heel braaf zijn. Beugelriem om de hals is ook aan te raden, dan heb je houwvast zonder dat je geneigd bent aan de teugels te gaan hangen. Veiligheidshelm op je hoofd is een absolute aanrader, net als absoluut veilig schoeisel.

Als je ook maar iets bang bent of onzeker, dan zou ik het zadelmak maken mooi door iemand anders laten doen en er zelf pas opstappen op het moment dat hij zadelmak is.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:23

Nog even een aanvulling over de opmerking dat fjorden sloom zijn Ze zijn gewoon rustig van karakter, maar als jij van het begin af aan consequent bent en hem door laat lopen hoeft ie echt niet sloom te worden.
Wist je dat de snelste fjord ooit (met draven) maar een paar miliseconde onder het wereldrecord draven (door een volvloed overigens) zit?