manieren om spanning te laten afvloeien??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krientje

manieren om spanning te laten afvloeien??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:16

Vandaag (net) lekker gereden, heerlijk soepel, lekker actief, maar toch hadden we op een gegeven moment problemen. We hebben namelijk een sloot langs de rijbak en Frederik ziet daar altijd monsters in. Vandaag kreeg ik het niet voor elkaar om hem te kalmeren. Hij schrikt wel vaker van iets en gebruikt dat dan om onder het werk uit te komen. Ik heb al veel geprobeerd om hem rustiger te krijgen; stil staan ernaast en aaien, probleem negeren en proberen door te rijden of kwaad worden, maar niets helpt. Altijd drukt hij in die hoek zijn rug weg en er valt geen oefening meer te rijden naar en van die hoek.

Heeft iemand misschien tips om hem rustiger de hoek door te krijgen als hij daar iets 'engs' ziet??

WowAmigo

Re: manieren om spanning te laten afvloeien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:36

Ik zou zelf proberen het te negeren, net doen of je gek bent en vooral je hulpen goed blijven geven. (Ik weet dat je het al geprobeerd hebt, maar iets anders weet ik ook zo niet!)

Ik had een heel heet paardje dat overal voor schrok en dan haar rug eruitdrukte en begon te dribbelen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ze gewoon voor mijn hulpen wegliep. De oplossing was toen net zo lang gewoon been geven tot ze het opgaf (ik heb VEEL rondjes gegaloppeerd!). Mijn instructrice laat me het ook altijd zo oplossen, gewoon rustig blijven, maar vooral doorrijden en concentreren op het aan de hulpen houden. En niet met alle geweld toch proberen die hoek in te komen.

In de Bit van 1 of 2 maand terug staat een stukje over een meisje met een schrikkerig paard, die is toen bij Liseon Kamper geweest voor een les, is wel een interessant stukje denk ik (ik heb ook les van haar, vandaar...).

Ik weet het anders ook niet, ik kan me voorstellen dat het wel erg vervelend is!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:42

Let vooral ook eens op jezelf.
Begin je zelf niet al gepannen te raken zodat die hoek nadert? Vaak komen mensen met zo'n probleem in een nagatieve spiraal terecht. Je paard doet daar lastig, jij reageert daar op en daar reageert het paard dan weer op. Zo wordt je probleem alleen maar groter.

Het kan een optie zijn om iemand die dit paard niet kent hem eens te laten rijden. Vertel deze persoon niets van die hoek en kijk wat er dan gebeurt.

Om er voor te zorgen dat jij zelf niet te veel spanning in je lijf hebt moet je letten op je ademhaling. Bij mijn werkt het goed om een liedje te zingen. Dan wordt je ademhaling vanzelf wat dieper en rustiger.

Hou verder je paard heel erg bezig zodat hij geen tijd krijgt om op die hoek te letten. Rij geen tien passen achter elkaar op de hoefslag of in de zelfde versnelling.

Xanao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:51

probeer het eens door hem daar in die hoek eens op een volte te zetten. Wat druk geven en als je voelt dat hij ontspant loslaten en uiterst belonen. Zo heeft mijn paardje de enge plekken overleeft zonder dat een monster hem opgegeten heeft

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:55

Zoals Xanao al zegt zijn voltes vaak een goede manier. Begin de volte bij B of E en rij deze langzamerhand steeds een beetje groter. Dan weer van de volte af, ander werk doen (niet steeds hetzelfde tempo of houding) en dan weer rustig de volte op. Net zo lang totdat je de hoek door bent.
Om zelf te ontspannen kan je afwisselend een klopje op de binnenkant geven of juist op de buitenkant van de hals. Dit is trouwens sowieso een goede manier om af te vloeien.
Heel veel succes!

QuarousIna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 00:17

krientje schreef:
Vandaag (net) lekker gereden, heerlijk soepel, lekker actief, maar toch hadden we op een gegeven moment problemen. We hebben namelijk een sloot langs de rijbak en Frederik ziet daar altijd monsters in. Vandaag kreeg ik het niet voor elkaar om hem te kalmeren. Hij schrikt wel vaker van iets en gebruikt dat dan om onder het werk uit te komen. Ik heb al veel geprobeerd om hem rustiger te krijgen; stil staan ernaast en aaien, probleem negeren en proberen door te rijden of kwaad worden, maar niets helpt. Altijd drukt hij in die hoek zijn rug weg en er valt geen oefening meer te rijden naar en van die hoek.

Heeft iemand misschien tips om hem rustiger de hoek door te krijgen als hij daar iets 'engs' ziet??

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om hem rond etens tijd bij het probleem zijn eten te geven. en elke keer nog een lekkere beloning geven als hij zonder spanning bij de bewuste plek wel lekker rustig blijft en met het belonen van het lekkers kan je hem beter ook aan wennen dan om een aai over de bol te geven en als je er dan voorbij rijdt vindt hij de aai over de bol een al een goede beloning met de tijd. dan leert hij door het voeren op die plek dat er eigenlijk alleen maar niets is in feite. Hoop dat je er wat aan hebt groetjes I-Q

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 00:26

Ontspannen en vastberaden doorrijden, net voor het punt waarop je paard opspant een oefening vragen waar hij zich goed voor moet concentreren zodat hij geen tijd heeft om te gaan flauwekullen, er in schouderbinnenwaarts langs...?