Jong paardje wordt sterk in de mond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Jong paardje wordt sterk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 10:27

mijn paard 4 jr wordt steeds vervelender met aan de teugel en rond lopen... als ik hem net rond heb moet ik hem strak houden omdat hij anders meteen weer omhoog komt... als ik hem dan ook probeer voor te zijn met omhoog komen moet ik hem weer strakhouden als ik net meegaf... daardoor wordt hij zo'n beetje altijd strak gehouden... hij is al lang onder het zadel en is er ook allang aan toe om aan de teugel te lopen want hij loopt lekker door het lijf, zit nergens vast en kent achterwaarts en zijwaarts... Wat doe ik verkeerd : | ???
help please groeten nathalie

Sily

Re: Jong paardje wordt sterk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:16

Misschien een tandarts bezoekje?

Mijn merrie werd ook wat onrustiger, na een bezoekje van de tandarts was dat voorbij.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:34

Misschien moet je eens stoppen met het werken aan die hoofd/hals houding maar eens beginnen met je paardje netjes over zn rug te rijden en van achtere naar vore te laten komen. ALs die netjes in balans is -dat wil zeggen: goed rechtgericht, op 4 benen en dus niet in jou hand of tegen je been aan- en los in zn rug zal die vanzelf goed je hand gaan volgen en pas dan heb je echte nagevelijkheid. Pas als je echte nagevelijkheid heb zal je een constante druk hebben zonder dat die gaat duiken, hangen, kantelen of iets dergelijks.

Hoe krijg je dit voor elkaar? Rij heel veel tempowisselingen, constand tempowisselingen rijden. Begin met grote overgangen en namate die super aan je hulpen is kan je deze verder verfijnen. Daarbij is het belangrijk dat je deze tempowisselingen rijdt door middel van je been en zit hulpen en niet aan die mond gaat zitten!

Verder moet je veel op de binnehoefslag, diagonale en lange lijnen als AC en BE rijden. Zo komt die op zn eigen benen. Ook figuren zijn belangrijk omdat je daarmee zn rug mooi los kan werken.

Begin hier eens mee en kijk hoe het lang het duurt voordat die je hand volgd. In het begin kan het wel een uur duren, namate jij er beter in word en je paardje losser en sterker van achtere zal je er minder lang over doen..

Heel veel succes!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:52

is je paard wel goed aan je been?? Dat is het eerste wat ik me afvraag als ik je verhaal zo lees.
Daarbij vind ik het ook niet gek dat hij omhoog komt als jij er druk opzet. Ga eens aan de slag hiermee met je instructrice!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:01

Ik denk dat je van voren teveel in de krul trekt i.p.v. van achteren naar voren te rijden. Als jij trekt gaat hij tegenwerken = ook trekken en zo krijg je een soort touwtrekwedstrijd. De adviezen van M3isSi3j klinken heel goed. Focus je maar eerst op het op eigen benen lopen, dan komt de rest vanzelf. Veel succes.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:29

misschoien ga je te snel voor je paard?
of is je paard totaal niet aan het been?

mijn paardje is ruim 3,5 jaar en ruim 5 maanden ohz.
ook zij kent nagevelijk lopen en zijwaarts (wijken)
maar het kan ook zijn dat je zadel niet past.
want ik heb nu een nieuw zadel en ze is dus ook beter te rijden.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 09:39

ik zal jullie raden goed opvolgen, zijn zadel zit perfect, is op maat gemaakt en 3 keer gecontroleerd, bit is goed, en ik zit niet scheef...
ik zal iig mn best doen met de raad van m3iSsi3j

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:03

NathalieW schreef:
ik zal jullie raden goed opvolgen, zijn zadel zit perfect, is op maat gemaakt en 3 keer gecontroleerd, bit is goed, en ik zit niet scheef...
ik zal iig mn best doen met de raad van m3iSsi3j

Inderdaad. Je paard moet meer natuurlijker gaan lopen, nu zit er iemand op en hup word vastgehouden van voren. Dat is niet normaal. Paard word niet zomaar sterk.
Je houd van voren te veel vast en van achteren laat paard de achterhand wat zitten en kan er niet onder komen.
Rechtrichten, dwz korte bespiering van (elk) paard oprekken (oftwel ook wel genoemd de natuurljike buiging/scheefheid van paard) dmv juiste drang naar voren, zal je paard op gelijkmatige aanleuning komen en zal ontspannen. Daardoor kan je paard in voorwaartse neerwaartse lijn gaan lopen omdat hij dan in balans is. (wat jij nu dus doet, is eerst van voren pakken en laat het achteren zitten, maar je moet juist van achteruit naar voren rijden)
Paard moet duwen/stuwen vanuit de achterhand zodat je eigenlijk het gevoel gaat krijgen dat je hem van voren op kunt gaan vangen. Als de achterhand onvoldoende actief is kun je veel overgangen, tempowisselingen, schakelen om paard beter aan hulpen te zetten.
Veel succes

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 10:24

ok nu begrijp ik je... ik had eerst je PM gelezen en toen dit... oke... ik zal me verder laten inlichten over rechtrichten en mijn instructrice geeft er ook lessen over.. ik zal me inschrijven... en hem thuis goed van achteren rijden en loslaten van voren.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:08

M3isSi3j schreef:
Misschien moet je eens stoppen met het werken aan die hoofd/hals houding maar eens beginnen met je paardje netjes over zn rug te rijden en van achtere naar vore te laten komen. ALs die netjes in balans is -dat wil zeggen: goed rechtgericht, op 4 benen en dus niet in jou hand of tegen je been aan- en los in zn rug zal die vanzelf goed je hand gaan volgen en pas dan heb je echte nagevelijkheid. Pas als je echte nagevelijkheid heb zal je een constante druk hebben zonder dat die gaat duiken, hangen, kantelen of iets dergelijks.

Hoe krijg je dit voor elkaar? Rij heel veel tempowisselingen, constand tempowisselingen rijden. Begin met grote overgangen en namate die super aan je hulpen is kan je deze verder verfijnen. Daarbij is het belangrijk dat je deze tempowisselingen rijdt door middel van je been en zit hulpen en niet aan die mond gaat zitten!

Verder moet je veel op de binnehoefslag, diagonale en lange lijnen als AC en BE rijden. Zo komt die op zn eigen benen. Ook figuren zijn belangrijk omdat je daarmee zn rug mooi los kan werken.

Begin hier eens mee en kijk hoe het lang het duurt voordat die je hand volgd. In het begin kan het wel een uur duren, namate jij er beter in word en je paardje losser en sterker van achtere zal je er minder lang over doen..

Heel veel succes!

Amen
Paard zoekt je hand zelf wel op als de stuwing vanuit de achterhand er is.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:01

NathalieW schreef:
ok nu begrijp ik je... ik had eerst je PM gelezen en toen dit... oke... ik zal me verder laten inlichten over rechtrichten en mijn instructrice geeft er ook lessen over.. ik zal me inschrijven... en hem thuis goed van achteren rijden en loslaten van voren.

Ben blij dat iemand is een keer iets heeft aan de adviezen van bokkers en het niet altijd als kritiek ziet!

Ben het idd met de andere eens!! Zoals ik altijd zeg als je vanuit de achterhand rijd komt de kop vanzelf...

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:03

minder hand meer benen denk..

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:07

Je moet met een jong paard zo ie zo niet zoveel met de teugels kloten , dus denk gewoon meer been en niet zo veel met je handen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:10

Tooske schreef:

Ben blij dat iemand is een keer iets heeft aan de adviezen van bokkers en het niet altijd als kritiek ziet!

Er zijn altijd wel mensen blij met adviezen die hier gegeven worden hoor.. Er zitten natuurlijk ook altijd bij die het als kritiek zijn, maar soms word het ook wel wat hard gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:12

Helemala met M3isSi3j eens

Hou je handen lekker luchtig
en goed de achterhand aan de gang gaan leren houden.
Dus direct reactie op je been en dat hij daar blijft lopen, totdat je wat anders wil.
Als hij dat al dot, zul je idd merken dat als je zorgt dat die motor werkt, hij van voren ook lichter word

Maar iig nooit op kracht gaan rijden, dat verlies je tegen 600 kg

En kijk eens naar iemand die fijne les geeft, die kan meteen reageren op wat die ziet, altijd anders dan het algemene advies per computer

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:13

M3isSi3j schreef:
Tooske schreef:

Er zijn altijd wel mensen blij met adviezen die hier gegeven worden hoor.. Er zitten natuurlijk ook altijd bij die het als kritiek zijn, maar soms word het ook wel wat hard gebracht.

Nou het is gewoonweg zo, wat meeste advies gegeven word en mensen gaan het uitproberen en het werkt, dan krijg je daar vaak ook reactie op. Goed advies word vaak gewoon goed beloond met complimenten.

beautymaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:05

ik zou eerst ook denken wat er mis zou kunnen zyn denk goed na misschien ligt het probleem wel by jezelf niet onaardig bedoeld hoor
als dat niet zo is misschien is het bit te scherp.
ik had eerst een bit dat was een gewone bustrens maar daan aan de zijkant rubber..

groetje noraly

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:52

Citaat:
als ik hem net rond heb moet ik hem strak houden omdat hij anders meteen weer omhoog komt... als ik hem dan ook probeer voor te zijn met omhoog komen moet ik hem weer strakhouden als ik net meegaf... daardoor wordt hij zo'n beetje altijd strak gehouden

dit doe je dus fout. je voorkomt zo iets niet door hem strak te houden, werk liever van achter uit. activeer de achterhand meer zodat hij deze meer onderplaatst. als je hem strak houd werk je hem alleen maar tegen.

ben niet zo bezig met dit rond zorg dat hij goed van achter naar voren loopt dan neemt hij vanzelf het bit goed aan.
je moet je paard niet met druk/strak naar beneden rond werken maar van achter uit. schakel veel 2 pasjes en dan weer terugl, overal en in elke gang of oefening, sluit en open voltes.

vaak is het zo dat in de training na een tijdje het paard wat kracht verliest in zijn achterbenen waardoor hij minder actieveert van achter en minder van achter naar voren looptt, dit komt terug in je aanleuning doordat hij zwaarder wordt. neem op tijd stap pauzes, maar blijf de hele traing door je paard controleren en activeren vanaf het loswerken tot het uitstappen, kort je paard van achter activeren, dit alleen door je kuit aan te leggen, zorg dat hij scherp is aan je been.

de meeste rijtechnische problemen komen voort uit een achterbeen dat niet actief genoeg is en niet genoeg onderplaatst.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 07:44

marloezzke schreef:
de meeste rijtechnische problemen komen voort uit een achterbeen dat niet actief genoeg is en niet genoeg onderplaatst.

Daar ben ik het ook mee eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:44

NathalieW schreef:

Om misverstanden te voorkomen: natuurlijk niet helemaal loslaten van voren.
Wel van achteren naar voren rijden. De druk die je daarmee opbouwt wel met een "ademende" hand opvangen. Het heeft natuurlijk geen nut om in een hoog tempo door de baan te racen. Met voltes vergroten en verkleinen kun je het achterbeen goed onderbrengen (als je hem niet over de buitenschouder laat weglopen natuurlijk) en zal je zien dat het goed komt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:25

M3isSi3j schreef:

Heel veel succes!

Deze quote kan je zo bij meer dan de helft van alle vragen op RT zetten. Ben het er helemaal mee eens.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:22

annegti schreef:
M3isSi3j schreef:

Heel veel succes!

Deze quote kan je zo bij meer dan de helft van alle vragen op RT zetten. Ben het er helemaal mee eens.

Idd!! moeten we wel ff de taalfoutjes eruit halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:25

Yep, ook mee eens
en aan het niet aan het been zijn en bovengenoemde dingen, daar ligt denk 90 % van de fouten die op rt gevraagd worden.