Inschatten hindernis?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Inschatten hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 11:29

hallo,

Mijn paard springt zelf doorgaans erg graag. Ik ben zelf niet zo'n held, maar omdat zij het allemaal super aanpakt springen we tegenwoordig zelfs heuse B-parcoursen.

Nu ging het de afgelopen wedstrijd erg lekker, ik kon haar fijn rijden en het losspringen liep gesmeerd. De eerste 2 hindernissen gingen super, ik stond verbaasd van mezelf want ik reed zelfs keurige afstanden. Tot hindernis nr. 3, die kwam uit een rare scherpe wending, stond in een donkere hoek en was donkergroen. En het was redelijk donker weer. Ze sprong gewoon NIET. Erg raar omdat ze normaal altijd fijn aanpakt.

Uitgebeld dus! De volgende hindernis die ik sprong pakte ze weer super aan.

Ik was helemaal verbaasd omdat ze normaal nooit weigert. Uiteraard moeten we gewoon meer ervaring opdoen, dat zowiezo, maar kan het zijn dat ze die hindernis niet vertrouwde omdat het allemaal zo donker was? Hebben paarden moeite om donkere kleuren in te schatten?

Ik hoop natuurlijk dat dat zo is, dan lag het gewoon daaraan . We gaan morgen een oefenparcoursje doen, dan kan ik zien of ze me nou gewoon in de maling heeft of dat ze het echt niet vertrouwde, maar ik was toch even benieuwd of dat de reden kon zijn!

Suel

Re: Inschatten hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:12

Ik denk dat als jij zelf onzeker op je paard zit, dat een paard dan sneller weigert. Zij ziet een hindernis die zij misschien wat eng vind, maar doordat je zelf wat onzeker bent (althans, dat proef ik uit jouw verhaal) geef jij haar niet het vertrouwen dat ze het kan doen. Met als gevolg dat ze stopt.

Probeer haar in het vervolg flink door te galloperen. Goed voorwaarts het parcours in. Rij haar voor je gevoel in middengalop op een hindernis af. Blijf ondersteunen met je been. Hou haar ook goed opgesloten tussen de teugels. Dus niet je teugels losgooien voor de hindernis. Dat zie je vaak gebeuren.

Als je haar goed met lef en goed naar voren rijdt, zul je zien dat ze minder snel gaat weigeren. Ze heeft minder tijd om na te denken en doordat jouw been aan haar vastkleeft (evt. ondersteunen met stemhulp) kun je haar net het beetje vertrouwen geven dat ze nodig heeft.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 07:21

Hai Suel,

Ja, dat speelt zeker mee hoor, maar ik was erg verbaasd omdat ze normaal altijd wel springt, ondanks dat ik erop zit! Dus ik was toch een beetje naar een mogelijke andere reden aan het zoeken (ik hoor natuurlijk graag dat het niet aan mij lag, haha )

Ik heb gisteren een springles gehad waarbij de instructrice allerlei aparte dingen onder de hindernis had gelegd. Ze stopte nog een paar keer, volgens de instructrice blaast ze zich dan erg op en kan je haar inderdaad moeilijk vooruit krijgen. We hebben het opgelost op de manier die jij beschrijft en daarna was er geen enkel probleem meer. En tijdens het oefenen kan je de hindernissen eerst wat lager zetten he, zodat je zelf meer durft. Waarschijnlijk dus ook een kwestie van ervaring opdoen en veel aparte dingen springen zodat ze het vertrouwen krijgt!

Je had dus gelijk, en ik heb nu dus ook de manier geleerd om het op te lossen voor een volgende keer.

Bedankt voor je reactie!

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:12

Nou dat is goed om te horen! Succes ermee! Misschien een keer een leuke foto plaatsen?!?