"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

"Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 19:10

Onlangs hoorde ik dat er volgens de verteller, ook op hoog niveau gerden wordt volgens het "Go & Ho" principe. Met andere woorden Ho met de teugels en Go met de benen. Niet in combinatie, want dat zijn volgens deze "leer" tegenstrijdige hulpen

Maar hoe wekken deze ruiters dan impuls op?

Eefje1987

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:56

Ja ik heb hier ook vaak over nagedacht, had laatst hulp van iemand die volgens dit princiepe reed, en ik kreeg het ook niet voor elkaar om de impuls te krijgen. ben heel benieuwd wat men hiervan denkt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:10

Je wilt juist een paard dat op eigen benen impulsief naar voor blijft gaan zonder inmenging van de ruiter daarin. Het is een kwestie van je paard aanleren om op signaalhulpen te reageren ipv op ondersteunende hulpen. Zo ingewikkeld is het niet.

Werkt de balans in de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:40

A8H: ga eens een clinic ergens bekijken. Ik heb pas nog een clinic van Edward Gal gezien op Outdoor Gelderland waar hij dit heel duidelijk demonstreerde met een 7 jarige

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:21

Dat zou ik zeker een keer kunnen doen.

Maar als je als ruiter geen inmenging hebt, wat heb je dan als ruiter nog vor functie?

Maar als je zoals jij zegt je paard moet aanleren op signaal hulpen te reageren. Dan moet je toch beide signaal hulpen inzetten om impuls te krijgen?

Balans krijg je als een paard in evenwicht is, volgens mij. Ik betwijfel of dat het geval wel kan zijn bij het Go & Ho principe omdat omdat je enkel wat aan een kant toevoegd of weglaat. Als je het beeld van een ouderwetse weegschaal pakt, dan voeg je of links of recht wat toe. In mijn ogen kan er dus geen sprake zijn van balans?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:02

Je geeft dus 1 keer een hulp om een voorwaartse reactie te krijgen, en het paard houd vervolgens uit zichzelf die voorwaartse drang vast, zonder inmenging van de ruiter. Er is dus wel degelijk sprake van impuls.

Op die manier kun je dus ook met je hand inwerken zonder je been te gebruiken (je kunt zelfs je been compleet afsteken) omdat je dus "terug"werkt in die voorwaartse impuls. Dat principe is precies gelijk aan wat jij bedoelt. Het gaat er niet om dat je been geeft, het gaat erom dat er een voorwaartse drang is. Die kun je er ook laten zijn zonder dat je daar continu een hulp voor geeft.

Je paard kan niet meer op jouw ondersteunende hulpen leunen en zal dus op eigen benen door de baan moeten.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:12

Aqua8horse schreef:
Maar hoe wekken deze ruiters dan impuls op?

Zoals Zep al melde, vereiste één is dat je paard zonder beenhulp kan blijven lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:18

Precies. Je moet dat in je eigen gedachtegang gewoon van elkaar loskoppelen.

Ik zie balans niet als een ouderwetse weegschaal. Onder balans versta ik een paard dat recht over zijn eigen benen kan gaan.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:37

Wat is er zo bijzonder aan een paard dat zonder beenhulp voorwaarts blijft Wouter?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:41

Impuls is in mijn ogen heel wat anders dan voorwaarts gaan. En ik meng me niet in het paard, ik probeer het paard te begeleiden.

Ik denk dat we van mening verschillen. Je kan in mijn beleving niet met je hand alleen werken. Als je aan de voorkant van het paard iets doet, moet je dat achter ook wat doen. Anders is het paard uit balans.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:49

Aqua8horse schreef:
Impuls is in mijn ogen heel wat anders dan voorwaarts gaan. En ik meng me niet in het paard, ik probeer het paard te begeleiden.

Impuls is de opgewekte drang naar voren opgewekt en onder controle van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:53

Impuls is voorwaartse drang, wat wilde je er dan van maken?

Je moet even in je eigen gedachten loskoppelen dat jij iets moet doen om aan de achterkant wat te laten gebeuren. Zolang je dat niet kunt zul je dit ook niet snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:53

He Wouter

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:02

@Zep/Wouter: Dat betekent dat je dan een overgang terug naar bijvoorbeeld halt maakt zonder je been eraante houden of zelfs correct kan met afgestoken benen? De gewenste voorwaartsdrang heb je immers al opgewekt en houdt aan tot sint juttemis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:04

friemel gaat door voor de koelkast

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:05

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:07

friemel schreef:
@Zep/Wouter: Dat betekent dat je dan een overgang terug naar bijvoorbeeld halt maakt zonder je been eraante houden of zelfs correct kan met afgestoken benen? De gewenste voorwaartsdrang heb je immers al opgewekt en houdt aan tot sint juttemis?

Janna was me voor

Afgestoken benen klinkt trouwens zo cru ik hou het meer op been afhouden

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 23:09

Maar dan loop je toch achter de feiten aan?

Eerst impuls en dan opvanhgen, toch niet andersom?

Ja, Friemel ik heb ook het idee dat ze dat bedoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:10

Maar je zou het wel kunnen doen met een afgestoken been. Het ziet er alleen minder knap uit.

Het is trouwens voor de ruiter ook veel makkelijker om in balans te gaan zitten als je minder hulp hoeft te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:11

Hoe bedoel je achter de feiten aanlopen A8H?

Er is toch impuls op het moment dat je opvangt?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:12

Aqua8horse schreef:
Eerst impuls en dan opvanhgen, toch niet andersom?

Wouter24 schreef:
Impuls is de opgewekte drang naar voren opgewekt en
onder controle van de ruiter

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:14

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:14

Waar leg je de grens tussen een super subtiel wakend en helemaal geen been/zit?
Ik heb het niet over klapperende poten en hangende vuisten namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:22

Die grens is heel subtiel en verschilt ook nog eens per paard en per combinatie.

Neem nou Wouter, ik schat dat zijn benen ong 30 cm langer zijn dan de mijne Die werkt hoe dan ook anders in op een paard dan ik. Als ik op een groot/buikig paard ga zitten kan ik er al bijna niet meer omheen dat mijn been min of meer tegen het paard aan blijft liggen. Op een kleiner/smaller paard kan ik mijn been wel echt ahw om het paard heenvouwen en kan ik het dus ook veel beter eraf houden.

Je kunt het vrij simpel testen, het makkelijkste in galop. Ga maar eens gewoon op de volte galopperen, onderhoud gewoon je aanleuning met je hand en steek je been in 1 keer helemaal af. Dan moet ie dus gewoon door blijven lopen, zonder al te veel impulsverlies.

Het is een manier van werken die het best past bij hele hete, hele ijverige paarden. Maar het principe kun je ze allemaal leren, ook een trage.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 23:27

Janna, dat si toch juist wat ik zeg?

Maar voorwaarts zijn en dat opvangen is wat anders dan impuls in mijn ogen Zep. En wat Friemel ook al zegt, ik ben ook benieuwd hoe jij je hulpen geeft. Ik raak namelijk op geen enkele maniet uit balkans als ik mijn hulpen geef. Die zijn voor een toeschouwer nauwelijks waarneembaar.

Met de inwerking ben ik het ook niet eens. Dat mag volgens mij niets uitmaken, tenminste als je met je kuiten rijdt.

En sorry maar verschil in hete en trage paarden ken ik ook niet. Volgens mij heeft dat ook met de balans te maken en niet zo zeer met het karater.

Mijn paarden hoef ik niet te drijven om voorwaarts te zijn. Het maakt dus ook niet uit of ik mijn been er af houdt of er tegen aan. Ze lopen bij mij gelukkig allemaal lekker door