"sloom" paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoViNg_LaDy

"sloom" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 16:42

hoi hoi,
ik heb een verzorgpaardje die erg sloom is,
ik rij haar nu met kleine spoortjes en zweep maar moet der gewoon nog vooruit }> "rammen" }> niet echt dat maar ze wil uit zich zelf helemaal niet.

ik denk dat ze daardoor ook niet aan de teugel loopt ,,
ze loopt heel erg op de voorhand en zet der achterhand er dus echt zeker niet onder en der nek lijkt net of ze een bezem heeft ingeslikt ofzo,,
hebben jullie tips

alvast bednakt
grOetjes *o/*

LoViNg_LaDy

Re: "sloom" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 17:13

Wil niemand me helpe,,:(

,,

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:25

Hoe oud is ze en wat kent ze? Hoe lang rij je haar? Wat voor paardje is het?
Loopt ze aan de longe wel door, of met andere dingen? (buiten/springen ofzo) Geeft wat meer informatie en geef mensen wat meer tijd om antwoord te geven

Zolang als je paar niet voorwaarts is niet eens aan aan de teugel rijden denken! Zoals je zegt loopt ze nu al op de voorhand, als je haar nu aan de reugel gaat rijden wordt ze nog slomer en gaat ze nog meer op de voorhand lopen. Met een beetje pech zelfs hangen op het bit.
Zorg voor afwisseling tijdens het werk, probeer uit te vinden wat ze leuk vind om te doen, rij zeker niet te lang als ze snel verveeld of moe is.

LoViNg_LaDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 18:53

bedankt voor de reactie,,

nou het is een new forest van 7 jaar,,
ze is vroeger altijd dressuurmarig gereden maar ze is 2 maanden geleden gekocht door deze eigenaar ,, die wou eigenlijk alleen recreatie met haar gaan rijden maar ik verzorg het paardje dus en ik rij 3 keer in de week en wil graag dressuur met haar weer gaan rijden ,,
volgende week is de feestweek in santpoort dus ga ik proberen mee te doen met proefjes enzo,,
ik weet dat het niet zal lukken haar in 1 week helemaal klaar te maken voor proefjes enzo maar ik zou graag wel wat meer ontspanning willen,,

springen mag ze niet want toen ze was gekeurd bij de koop zei de dierenarst dat ze zwakke voorbenen heeft en dat niet niet of heel soms mag bijv. met buitenrit over een klein boomstronkje enzo,, dat vind ze heel tegek dus het is jammer dat ze in de bak niet mag springen,,
met longeren is ze helemaal niet vooruit te krijgen en sjokt ze maar uit vervelen beetje rond dus dat doe ik nooit omdat het zo saai voor der is dan geef ik der liever maar een dagje rust,;)

ik hoop dat jullie nu genoeg informatie hebben en wat tips ofzo kan geven,,;)
groetjes,,

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:42

Het kan zijn omdat je paard slomer is dat jij teveel informatie gaat geven. Dus minder drijven kan al helpen geef haar de kans om op je been te rageren (dit zijn geen 5 minuten maar een paar tellen)

Ik zou juist wel aan voorwaarts neerwaarts rijden denken aangezien als een paard er voor niet door is hij achter niet meer kan onderbrengen waardoor hij erg op de voorhand zal blijven.

Ook zou ik wel gaan longeren met een bijzet of pessoa (vraag hierbij wel eerst hulp als je er niet aangewend bent) want vanaf de grond kun je je paard ook meer activeren.

Succes ermee

LoViNg_LaDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 19:55

Oke bedankt,, maar ik kan der wel in de bijzet hangen met longeren maar dan moet ze er echt in getrokken worden want ze doet het ehct niet van zelf,, de pessoa heb ik niet en niemand van onze stal ook niet ofzo ,, hoop nog tips te kriijge,,

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:00

wat ik altijd doe als ik mijn paard bijzet is de longe door de binneste bitring vastzetten aan de singel en de bijzet niet te kort. Op deze manier kan je door de longe langs je heup te halen toch haar naar beneden vragen als ze nageeft meteen loslaten en niet alsmaar door blijven zeuren

LoViNg_LaDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 20:13

Oke bedankt

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:59

ik heb ongeveer hetzelfde probleem,maar ik rijd op een manege paard
ik rijd hem met sporen en zweep
en soms is hij gewoon goed actief,en de andere keer weer niet
best vervelend

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:54

ik rijd ook op een slome manege paard. Zonder sporen is ie niet vooruit te krijgen. Iedereen ziet hem als een slome. Maar als je erop zit met sporen aan, dan loopt ie een heel stuk sneller. En dat dan zonder zweep, anders gaat ie bokken.
En als je teveel drijft, reageert ie op een gegeven moment ook niet meer op je been. Hij krijgt namelijk zoveel been dat ie er niet meer op gaat reageren. Dus misschien minder drijven. En let ook dat je hem niet loslaat van voren. Want dat heb ik dan soms, hoe meer ik drijf, hoe langer me teugels worden. Dat heb ik zelf niet in de gaten. (iemand trouwens tips hiervoor )
Maar succes ermee!!
Xx Stefanie

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:30

Wat ik ook wel doe met mijn paard is buiten trainen. Op brede paden kun je zo wijken, appuyeren, schouderbinnenwaarts en travers. Ook overgangen kun je net zo netjes in het bos rijden

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:13

longeren is dat een idee ?!?

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:34

Nee inderdaad, als je pony niet aan het been is zal ze moeilijk nagevelijk kunnen komen. Dat is ook de truc van het hele "aan de teugel" je paard altijd EERST voorwaarts hebben voor je eraan begint! Mag ik vragen wat voor voer ze krijgt? (aangezien het je verzorg paard is kan je dat misschien niet weten maar je weet dus maar nooit wat ze krijgt) Het kan namelijk zijn dat ze gewoon futloos is. En daarom niet voorwaarts.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:52

Ik heb een tijdje ook op zo'n pony gereden en wat bij mij heel erg goed hielp was een halsverlenger omdoen en super veel overgangen rijden zovaak dat je er zelf helemaal moe van word!! veel suc6

LoViNg_LaDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 14:03

hoOii,,
Ze krijgt nu meusli ,
maar ik heb het e rook met de baas over gehad en ze gaat vanaf volgende week krachtvoer krijgen nou en nu kijken of het helpt,,;)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:18

Dat wou ik nou net voorstellen, kom je er zelf al mee. Krachtvoer en vooral granen worden ze lekker voorwaarts van. Alleen kan het ene paard er beter tegen dan de andere die er te heet van wordt.
Sportbrok is dan een goede tegenhanger van granen. Je moet er wel rekening mee houden dat je geen verbeteringen ziet van de een op de andere dag. Groetjes Brennie

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:19

Probeer ook consequent te blijven. Als jij been geeft en je paard reageerd daar niet op geef je een tikje bij. Je wilt reactie! Probeer daar echt aan te werken. Als ze op een zacht tikje geen reactie geeft geef je maar eens een goede lel, klinkt zielig, maar is wel duidelijk. Denk er wel om dat op dit moment iedere (voorwaartse) reactie goed is, beloon dat dan dus... Pas als je paardje goed voor je been is kun je gaan denken aan nageeflijk rijden.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:11

Met een 'los' been rijden. Alleen een prikje geven als dat nodig is en als ze niet reageert prik je haar een keer goed vooruit. Zodra ze weer terugkomt weer één prik. Je moet dus niet constant je benen in haar buik 'begraven' maar alleen een korte prik geven als dat nodig is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:09

Wat heeft ze precies met haar voorbenen?
Misschien ligt daar de oorzaak en heeft ze 't gewoon moeilijk.

LoViNg_LaDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:33

nOu tOen ze gekeurt werd door de dieren arst , ik wete niet allemaal precies hoe het heet maar ik maak er wel wat van,,
werden der benen zo en beetje opgerolt, en dan moet ze in een keer wegdraven toen swikte ze door der voorbenen een beetje heen , en toen zei die dat ze niet meer westrijden op hoog niveau van dressuur mag en niet mocht springen behalve soms buiten over ene boomstammentje , maar ik wil dus ook niet hoog dressuur ofzo maar gewoon een beetje ontspanning, en lekker ook soms dressuur kunnen rijden.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:00

Je moet proberen je paard met een longeerset te longeren, met zo'n ding dat om zijn achterbenen loopt.
dan kun je hem zo proberen losser te maken en je moet veel tempowissels maken om het vlot te maken...
Veel afwisselend rijden: springen, balken lopen, dressuren, longeren, in de molen, buitenrijden, aan de hand wandelen en in de wei laten lopen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:10

Zelf je eigen hulpen goed in de gaten houden:
Alleen functioneel been geven (dwz als je een tempoverandering vraagt) en voor de ruimte geven om weg te gaan anders heb je de gas en de rem tegelijk aan, zeg maar.
Probeer je paardje te leren op eigen benen voorwaarts te blijven gaan door zelf niet voortdurend te ondersteunen.
Dus been om te vertrekken, been eraf tot ze terugkomt in tempo (en dat is in het begin de eerste pas al ) en daarin consequent zijn. Geen reactie op het been? Spoortje of tikje met de zweep. Geen reactie? KNAL! En laat haar dan maar ff goed voorwaarts wegschieten, niet tegenhouden want dan snapt ze het niet meer. En zo verder trainen zodat ze steeds meer passen op zichzelf gaat doen.

Verder veel overgangen, niet alleen halt-stap-draf-galop maar ook arbeidsdraf-middendraf-terug naar bijna stap maar als ze terugvalt been er weer aan en voorwaarts weg-weer terug en wel laten stappen-hup weer in draf-aanspringen in galop. En dat alles dus steeds een paar passen zodat ze leert opletten wat je vraagt. En niet accepteren als ze het niet snel genoeg doet. actie = reactie!