onder me uit lopen!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliesje

onder me uit lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 22:31

ik train me paard elke dag behalve op dinsdag!
ik kom elke keer langs dezelfde spullen die langs de bak liggen onder andere balken en een klein poortje voor als je buiten wil rijden de andere kijkt ze niet eens naar!
maar als ik langs die balken kom dan springt ze weg!
of maakt ze daar een boog omheen!
ik hou me binnenbeen er dan aan!
maar dan gaat ze harder en vliegt ze in galop!
heeft iemand anders misschien tips hoe ik dat kan voorkomen?

elmiran

Re: onder me uit lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 00:23

Goed voorwaarts houden en bezighouden. Veel figuren en overgangen rijden en zorgen dat ze op jouw let. Mijn paard is altijd snel afgeleid als ze andere paarden ziet, dan houd ik m'n benen er extra aan zet haar hard aan t werk zodat de aandacht bij mij blijft, zelfde geld voor schrikken, schrikt ze steeds van het zelfde dan zet ik haar daar op de volte en beloon haar als ze er dus goed langs rijd.

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 08:56

bezig houden probeer ik ook!
maar als ze balken ziet dan dan is echt alles weg!
gaat haar hoofd omhoog en dan rennen!
in de volte doet ze dat niet is alleen op de lange zijde waar die balken liggen!

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:30

Zoizo moet je de balken niet opruimen (dus het probleem niet uit de weg gaan).. Probeer eens een volte te openen en steeds meer richting de balken te gaan..En je moet niet zelf al gespannen gaan zitten, of alvast naar de balken gaan kijken, want je paard voelt dat haarfijn aan. Doe gewoon net als der nix aan de hand is.. Probeer er eerst eens langs te gaan in de stap.. Zet hem op de volte.. En op de volte draaf je aan.. Dan open je dus de volte zodat je iets meer richting de balken gaat.. Hou je zweepje in je binnenhand en leg die gewoon rustig op het binnenschouder. Niet gaan slaan of dergelijke probeer het eerst zo.
Als je paar keer op de volte er langs met geweest ZONDER dat hij zich verstrakt heeft dan ga je een keer rustig over de hele hoefslag en wil hij er dan weer niet langs dan tik je hem eens aan met het zweepje op het binnenschouder, dan gaat hij eerst maar sneller, maar hij MOET er langs, hij heeft niks te willen, jij zit er op, dus hij moet naar jou luisteren.. Hou hem dan eerst maar eens korter voor, ook als is dat eerst niet zo'n mooi gezicht, maar je paard mag geen loopje met jou nemen.. En als je hem kort hebt.. druk hem dan maar eens goed voor je binnenbeen weg richting de hoefslag.. als hij niet luisterd ''tik'' Met de zweep.. Dan heb je eerst maar wat spierpijn door het wegduwen met je benen en het korter houden voor, maar hij zou en moet daar gewoon langs!!
Succes ermee!! Als je nog meer vragen hebt, dan pm je me maar

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:10

Ik heb geleerd als me paard dus iets doet wat ik niet wil...b.v als er iemand met een paraplu staat er niet langs willen of er niet zo om heen gaan als ik t wil moet ik dus meer gas geven en haar vooruit rijden. Probeer het eerst een paar keer in stap als dat goed gaat ga je draven. Denk dat je paard gewoon aan t klieren is. Deed mijn paard eerst ook, ze zag de paraplu en deed net als of ze er bang voor was. Dat ze er niet bang voor was weet ik omdat ze later tijdens de les niet meer vooruit wilde lopen(alleen achteruit) en me instructrice haar toen weg probeerde te jagen met de zweep en ze schrok er niet eens meer van dus ze stelde zich gewoon aan om onder t werk uit te komen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:34

Je rijdt dus 6 keer in de week en alle 6 keren springt ze elke keer weg bij de balken of doet ze dit niet elke keer?

Het is heel belangrijk dat jij je zelf niet te veel met de balken bezig bent en dat is erg lastig omdat je al weet dat ze mss weg gaat springen.Je moet je paard echt bezig houden dus haar geen tijd geven om te bedenken dat ze weer weg kan springen.Geef haar elke keer kleine oefeningen dus maak heel veel figuren en rijdt daarbij ook heel veel overgangen en laat je paard eens extra naar binnen of naar buiten kijken blijf niet te lang over de hoefslag lopen en blijf niet te lang in het zelfde tempo lopen.Als je langs de enge plek komt niet gaan kijken maar gewoon vooruit kijken je binnenheup naar voren houden en lekker door laten lopen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:39

aliesje schreef:
bezig houden probeer ik ook!
maar als ze balken ziet dan dan is echt alles weg!
gaat haar hoofd omhoog en dan rennen!
in de volte doet ze dat niet is alleen op de lange zijde waar die balken liggen!

Die lange zijde kun je op allerlei manieren gaan rijden.Je kunt gewoon over de lange zijde heen rijden en je kunt over de lang zijde rijden en een overgang vragen naar een andere gang of iets veruimen of iets terug laten komen laat je paard ook eens extra naar binnen kijken je kunt bij die lange zijde een gebroken lijn rijden of op die zijde 2 gebrokenlijntjes achter elkaar rijden je kunt er een volte van 10 meter rijden je kunt een slange volte rijden en zo langs de "enge" balken lopen houd je paard lekker bezig en ben niet te veel met de balken bezig dan doet je paard dit ook niet meer.

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:04

@ monsera ja elke 6 keer in de week doet ze dat!

@elmiran tuurlijk is dat klieren paard staat er al haar hele leven en rijdt vanaf haar 3e in die bak!
en ook omdat het eerst een hekje voor te springen in de bak stond daar vloog ze ook voor weg !
nu staat hij als sprong(niet om probleem op te lossen maar omdat die op de grond ging rotte door de regen!)en nu springt ze er vrolijk overheen zonder enige verzet!omdat ze springen leuk vind!

zal probleem wat duidelijker maken!
in stap dan kwam ze er langs,rustig stappen niets aan de hand,zwaait staart tegen stikt springt met 4 benen de lucht in!
aangezien ik niet snel er van af val is dit niet meer leuk voor der omdat het voor mij geen verrassing meer is!
draf slange volte kijkt er niet naar stukje dat je in de volte op de hoefslag komt kijkt er niet naar!
lange zijde gaat ze alle kanten uit als het maar niet luisteren is!
binnen been erbij vliegt ze er langs! in hoge tempo.
kort kan ze niet hebben vliegt ze omhoog!
zweep als ze tik krijgt is ze na 10 minuten pas weer te rijden want dan moet je volte rijden om haar rustig te krijgen!
ik weet gewoon dat het klieren is maar het is een slimme tante en heeft altijd wel iets nieuws!
maar tip om me niets aan te trekken ga ik wel proberen!
want ik zit altijd al klaar om haar kuren en haar opvliegingen op te vangen!
sorry voor lang verhaal..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:05

Aliesje je laatste verhaal is zooo herkenbaar

Mijn haflinger heeft dat ook, nu gelukkig minder, nog weleens eens, maar het is erger geweest.

Er moest altijd wel iets te zeuren zijn zogezegd

En ik heb nog geen idee of het echt over is, tijdelijk over is of dat ze er nog niet echt over nagedacht heeft
Als ze iig zo'n bui had, want bij haar wisselde de plekken en hoeken ook nog weleens.
In het begin was het rechtsachter in de bak, dus na een paar race wedstrijden achterin de bak gelongeerd, de dag erna wou ze weer weg spurten, terwijl ze bij het longeren nergens naar om keek.
Grote mond, kleine volte in die hoek totdat ze normaal deed en daarna weer over de hoefslag, probleem voorbij.
Toen begon het links voor in de hoek, zelfde aanpak.

Iedere keer heb ik met losgooien of longeren gekeken of er echt iets was in die hoek, iedere keer was het zonder het zadel no problemo.

We hebben nu iedere hoek gehad, iedere keer als ze zonder reden "schrok" heb ik haar meteen op de volte gezet, hoe hard ze ook ging, en iedere keer was het toen ik dat deed na een paar keer over *ok paar keer was afentoe wel 15 voltes maar ok*

Vandaag de dag heeft ze nog wel een lievelingshoek, als zer schrikt, schrikt ze daar, wat tegelijk haar lievelingsplek in de bak is om te staan als ze losstaat, dus iedere keer als ze schrikt draai ik toch weer even die volte, tegenwoordig geeft ze het dus na 2 voltes al weer op.

Ik kan je alleen maar aanraden wat de rest al doet, voltes naar die zijde toe, op de plaats waar ze schrikt een volte indraaien voordat ze weg rent, en vooral door blijven gaan, er zit niets anders op met slimme peerdjes

Succes

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:30

vandaag maar eens positief opgestapt ,met een lach dat ik er me niet veel van aan zou trekken, en dat het allemaal wel goed kwam!
komt me moeder en me broertje kijken!
langs die zijde lag een plas en ja hoor me broertje gaat er in springen als ik net erop zit..
fijn is dat!
toen gingen ze weg maarja toen ging het niet echt beter ben er maar 1 keer zonder verzet en gedoe langs gekomen!
maarja paard was boos op me,had ze weggehaald van dr eten!
toen ik binnen kwam kregen ze eten ik snel haar gepakt!
en boos dat ze was

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:43

Erg frustrerend ja. Kan het me helemaal voorstellen.

Sommige plekken zij nu eenmaal meer kabouters te zien dan bij andere..Als ik merk dat mijn paard ergens kabouters ziet, rij ik haar er eerst eens recht op af. Vervolgens laat ik haar ervoor stilstaan om kennis te maken met de kabouters. Eerst stilstaan op afstand en later steeds een stap naar voren vragen.

daarna heb ik er meestal geen last meer van, maar ja. Of dat ook helpt als je paard altijd van hetzelfde schrikt. Dat durf ik niet te zeggen..

Succes!