galloperen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm

galloperen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 14:50

ik rij sinds een aantal maanden op een jonge fries van 4 jaar oud en we hebben een probleem, maar niemand weet echt een oplossing. stappen en draven gaat erg goed, begint sinds een aantal weken lekker ontspannen te lopen en begint steeds beter lekker naar beneden te lopen met zijn hoofd. totdat we willen gaan galloperen. hij vertikt het. of hij het nou niet snapt of dat hij het niet wil, ik weet het niet. de eigenaar zit met hetzelfde probleem. misschien dat hij het zelf niet aandurft? of dat ik het verkeerd doe?

eigenaar geeft met zelf een beetje les, maar weet geen antwoord voor het probleem. ook aan de longe is het een probleem, geen galop. de hoefsmit heeft naar zijn benen en naar zijn rug gekeken, misschien dat daar misschien een probleem zit. hebben nog niet zo lang ook nieuw zadel gekocht, helemaal voor hem laten maken. dus daar kan het zeker niet aan liggen. misschien dat ik het verkeerd doe?

er zijn een paar meiden die veel langer rijden en hoger rijden als ik geweest om te kijken, maar helemaal niets. je voelt zeg maar wel een klik, dat hij er bijna is, maar hij blijft draven. misschien iemand ideeen waarmee ik het hem makkelijker kan maken om te galloperen, iets om mee te oefenen? in het weiland heeft hij nergens moeite mee, los in de bak ook niet. vind het erg jammer als hij zich uit loopt te sloven in het weiland dat hij het niet doet met mij erop. we blijven natuurlijk gewoon lekker oefenen, maar hoop toch het probleem op te lossen, zodat als we lekker naar buiten gaan kunnen galloperen.

XxXLienkeXxX

Re: galloperen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:57

ja, diepe zucht, het is een fries meisje! hahaha

geintje..

Je moe tje voorstellen dat een jong paardje niet de kracht en de balans heeft om netjes aan te galoperen in zn kleine ruimte als een bak. Pas als die sterker is ontwikkeld van achtere, goed in balans is en dus ook rechtgericht vanuit zn rug kan je gaan werken aan de galop.

Leer hem eerst galoperen aan de lange lijn op je stemhulp, en pas dit dan ook toe samen met met je been hulp onder het zadel.

Neem verder gewoon goed les want je heb maar 1x de kans om het goed te doen, succes!

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:03

Ik sluit me volledig aan.

Friezen hebben erg moeite met gallopperen en het kost ze veel kracht.
Wij konden ook een tijd alleen maar gallopperen als er iemand met een zweep achteraan rende... niet echt de ideale manier dus.

Tot hij aan de longeerlijn het commando gallop kende, ging het veel beter. In het begin vooral kort gegalloppeerd, zélf terugnemen geleerd. Niet dat hij bepaald. BIjv. van de C naar de E gegalloppeerd, als je langer wilde viel hij toch zelf terug. Van een zijde naar een ronde, naar 2 rondes, naar verder...

Bij onze fries gaat het nog steeds niet helemaal lekker (wat je zegt, in de bak dan, buiten is het geen probleem) we moeten blijven werken om hem erin te houden, maar omdat z'n conditie beter is kan het nu al gauw 4 rondes (klinkt erg weinig, is voor ons een hele overwinning).

Ik kan je dit forum ook zeker aanraden:

http://friezen.messageboard.nl

Daar kunnen ze je écht verder helpen...!

Groetjes en veel succes!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:14

thanx aiselover, ik zal daar zeker even gaan neuzen! het hoeft van mij echt helemaal niet perfect te zijn, het is een jong paard, maar 10meter zou al helemaal geweldig zijn! al is het maar een paar gallopsprongen. we hebben tijd zat, dus blijven gewoon lekker oefenen en hopen dat het lukt, duimen!

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:39

ik ga zeker voor je duimen
het friezenforum heeft mij ook erg geholpen en op dat forum heb ik zelfs de fokker van mijn fries ontmoet
Erg leuk dus
en iedereen weet waar je het over hebt met problemen

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 11:15

aiselover schreef:
ik ga zeker voor je duimen
het friezenforum heeft mij ook erg geholpen en op dat forum heb ik zelfs de fokker van mijn fries ontmoet
Erg leuk dus
en iedereen weet waar je het over hebt met problemen

het klinkt daar inderdaad als een bekend probleem, maar ze hebben me in ieder geval weer een stuk verder geholpen thanx aiselover! zal er ook zeker blijven hangen, netzoals hier! haha!