Hoe blijf ik stevig zitten in galop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lysuma

Hoe blijf ik stevig zitten in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 22:47

IK ben na 15 jaar weer begonnen met rijden.
Het valt mij eigenlijk best mee hoe snel je dingen weer oppakt,
maar wat nog niet zo best wil is de galop.
Ik kan op een of andere manier nog niet het juiste ritme met gevoel combineren.Heb soms het gevoel dat ik maar wat zit te "stuiteren".
Heeft iemand tips voor een goede zit?

Thessa

Re: Hoe blijf ik stevig zitten in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 23:10

Goed achteruit gaan zitten
Maar bij ieder paard is het weer anders dus je wend er vanzelf ook aan.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 02:20

Probeer mee te bewegen met je heupen. En ga zwaar in je zadel zitten. Niet meer naar de voorkant of achterkant van je zadel gaan zitten, gewoon in het midden van je zadel.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 05:27

probeer eens zonder zadel te rijden... ga voor je eigen gevoel erg achterover "hangen"en geef extreem me in de beweging, uiteraard moet je dit doen op een vertrouwd paard, even het ritme voelen en de ontspanning erin krijgen...

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:48

Probeer tijdens de galop je hakken uit te drukken en je been heel lang te maken. Dan ga je vanzelf al meer zitten in je zadel!
Maar is een kwestie van tijd en wennen hoor...
Heb t ook gehad na 6 jaar niet gereden te hebben :p
En nu krijgt ie me niet meer t zadel uit, hihihi

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:28

Inderdaad maak je lang en probeer wat achterover te gaan zitten en het idee hebben dat je het zadel elke keer naar de oren toe schuift, dus deinen in je heupen ook wel genoemd. Zodat je dus gevoel hebt dat je blijft plakken in zadel. Schuif het zadel naar de oren, probeer daar aan te denken.

Elmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:45

Het meeste is al gezegd hoe je moet blijven zitten, maar ik vind het belangrijker om dan een paar zitlessen te nemen, voor een paard zal het vast niet fijn zijn om al dat gebonk op te vangen.(Niet als kwaad commentaar bedoeld, maar als voorbeeld)
Probeer vanuit de heupen mee te bewegen, maar knik de heupen niet in.
Veel succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:38

je kan pas netjes blijen zitten in galop als jij en je paarden samen een goed team vormen en dus samen in een goede ontspannen bovenlijn en gespannen onderlijn galoperen.

Dat wil zeggen dat jullie samen in balans zijn, een goed tempo beheersen, ontsspannen rugspieren en aangespannen buikspieren hebben..

Zorg dat je paardje goed aan de hulpen is en vanuit een rustige draf of stap aangalopereerd. zorgt ervoor dat hij maar een klein stukje galopeerd en zet hem dan weer terug. Is die weer rustig in stap of draf galopeer je opnieuw aan en na een paar passen zet jehem weer terug in een rustige draf of stap. Dit doe heel vaak.

Zo zal je paardje sterker worden in zn achterhand en beter in balans komen. Ook wen jij aan de sprong die je paardje maakt bij de aanzet; als je deze uitzit, zit je in de galop zelf ook goed.

Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij de zit-tips hierboven!

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:43

hey,
wou net een topic daarover beginnen,...
ik zat vorige week nog eens op een ander paard omdat het paard waar ik altijd op rijd echt niet wou lluisteren,nu men verhaal van zaterdag...

ik ging dus galopperen,en bull het paardje waar ik op reed is dus een paard die sneller gaat dan apollo(waar ik normaal oprijd)nu hij is wel een goed paard,heeft een lekker actieve stap en de draf is heel snel vooral als je heletijd moet blijven door zitten,want dan kan je wel eens mild pijn krijgen
nu hij wou dus met gemak op de hoefslag(de rest staat in het midden trouwens)maar hij begon direct te draven wat nog niet mocht hij moest eerst nog stappen,hé voor ik hem aan zet in draf en dan in galop,natuurlijk ij wou nog es niet in galop,hij ging gewoon gezellig bij de groep gaan staan in plaats van te luisteren,nu ik had de teugels al heel kort kon ze toch niet nog korter maken é, en ja dan heb ik wel gegaloppeerd,1rondje want tan trok ik zonder dat ik het echt besef weer men benen op,ik naar voorgevallen,zat nog altijd in het zadel,uiteindelijk ben ik naar buiten,schuin gaan zitten en ben ik gevallen,kheb schijnt 2 seconden op de grond gezeten,wat ik dus gevraagd heb aan men vriendin want dat wist ik zelf niet,kdenkdak het schuin zitten al niet meer wist want daarna ben ik gevallen.
hoorde alleen maar,gaat het? en blijf zitten ofzo,dat is wat ik van ver had gehoord dusja was echt wel raar,de eigenaar van de manege zelf had waarschijnlijk bull moeten pakken aangezien hij waarschijnlijk bleef door galopperen...dan ben ik er maar weer opgestapt,wel niet meer geprobeerd op hem,om te galopperen...nu das dus mijn probleem,

vroeger zat ik op een kleine manege die maar 4pony's en 2 paarden had nu het was wel vaak dat er iets meer mensen waren,zo deden we vaak een buitenrit,want het was daar heel stil en rustig,meestal dan wel met de iets beter ruiters,en niet de beginnelingen e en we longeerden vaak,en dan was het vooral evenwicht en galopperen het belangrijkste,want we deden eerst oefeningen en dan pas stappen,draven en desnoods galopperen,hangt af van hoe goed ze al is...dusja ik kon met gemak galopperen met de longeersingel,in het zadel zonder en met handen en stijgbeugels dus dat ging allemaal goed,in de nieuwe manege had ik ook wel al gegaloppeerd,allez meestal proberen,hangt af van het paard,aangezien de mijne nooit wou dusja nu sinds halverwege juni,trek ik als het ware gewoon mijn benen op en weet echt niet hoe het komt,ik weet dat ik men hielen goed naar beneden moet houden enzo maar ook al probeer ik en denkik eraan,halverwege gaan mijn hielen toch nog naar boven en heb ik weer pech,want dan kan het wel gebeuren dat ik val,of ik raak mijn stijgbeugels kwijt...

deez week heb ik nog eens goed gekeken naar filmpjes op het internet van de jumping en dressuur...heb misschien wel iets gevonden,dat ik nog ging proberen,op te volgen maar weet niet of het gaat helpen... en de tips hier zal ik ook wel proberen op te volgen

groetjes,
lotje
oja verder zeiden ze tegen men ma na de les dat ik wel heletijd veel ontspannender zat dan anders

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:58

Angeliek schreef:
Probeer mee te bewegen met je heupen. En ga zwaar in je zadel zitten. Niet meer naar de voorkant of achterkant van je zadel gaan zitten, gewoon in het midden van je zadel.

ja je moet niet achterover gaan hangen dat heef totaal geen zin.. Je moet je benen lang houden en je proberen zo zwaar mogelijk te maken.. dus ontspannen gaan zitten.. Zodra je gespannen bent ga je ook stuiteren

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:15

niet klemmen met je knieën en benen, laat je heupen de bewegingen 'voelen'. Vraag anders tips aan je instructrice.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:36

Behalve 'diep zitten', wat erg lastig is als je paard niet rond loopt (stuiter stuiter) kun je ook het tegenovergestelde proberen: ga eens staan in je beugels. Begin dus in de verlichte zit. Het vraagt wat balans, maar als je een beetje gaat staan en je tenen spreidt (voor de broodnodige ontspanning), zit je je paard niet in de weg, en zelf kun je wennen aan het ritme. Als het netjes gaat en je paard loopt netjes, kun je voorzichtig wat gaan zitten. Ook bij deze methode geldt vanzelf dat je niet moet gaan klemmen of trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:41

Als je paard zijn rug loslaat, kun je ook makkelijker zitten. Als hij nog niet voldoende ontspannen is en zijn rug nog vasthoudt/spant zit je op een plank te stuiteren. Dit stuiteren is voor je paard ook niet gemakkelijk waardoor hij ook weer moeilijker zijn rug los zal laten.

Ik denk dat het heel moeilijk is om op een manegepaard dit te voelen. De meesten houden zich strak om het gebonk niet zo te voelen.

lysuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:14

Dank jullie wel voor de reacties.
Zal proberen om aan de tips te denken, als ik ga galopperen. Als ik ze dan nog allemaal weet.{grapje}Valt niet mee om alles te onthouden en uit te voeren.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:35

Je kunt ook een keer aan de longe rijden met je ogen dicht. Als je je ogen dicht hebt voel je alles veel beter! Je staat er echt van te kijken hoe veel meer je voelt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 06:54

Meestal trek je je bovenbenen aan als je stuitert. Let eens op of jij dat ook doet. Oplossing is dan om heel bewust je knieën uit te strekken. Maar je zal idd eerst op een soepele paardenrug het gevoel weer moeten krijgen. Galoppeer dan ook maar korte stukjes en alleen in een handgalopje. Gaat het sneller, probeer dan de verlichte zit, is ook beter voor je paard.

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:25

hey,
ik denk dat jullie hulp en die van naar de filmpjes kijken vele heeft geholpen,
het ging fantastisch vandaag,kmocht weer op apollo:D en hij had echt goesting om te galopperen en ik denk dat dat de eerste keer is sinds ik op hem rijd das ong. bijna 1 jaar,maar goed...nu twas geweldig we gingen per 2 galopperen nuja apollo wou heletijd voorbij steken en ging er echt tegenaan...hij was eerder dan quickstep,die normaal met gemak in galop gaat tegenover apollo maar mijn schatje zat er al veel eerder in
ik was echt massaal blij.We hebben ook even zonder stijgbeugels gereden in draf(allez ja gewoon onze voeten uit de stijgbeugels halen)en ik bleef heel goed zitten omdat ik dat vroeger vaak deed,aan de longe...zoals ik al zei,alleen 1 keer bij volte-halvebaan,schoof ik wel. nuja bij men vriendin ging het echt niet zo goed,niet dat ze gevallen is maar toch,ze had het moeilijk maar zij heeft nooit op een andere manege gereden...zoals die waar ik reed, nu ...
het was een ZALIGE les

nabaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:28

Ik weet echt nii hoe ik gewoon kan zitten met galop ik stuiter helemaal

Ylona241

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:28

op je kont zitten, hakken omlaag, rechtop zitten en meebewegen met het ritme. Good luck

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:47

- Letten op je ademhaling en ontspanning (probeer maar eens te praten of zingen tijdens de galop, dan weet je zeker dat je blijft doorademen) door het vastzetten van de adem wat veel ruiters doen ga je overmatig je rompspieren aanspannen en kun je nooit ontspannen meebewegen met de bewegingen van je paard.

- Stuiteren is vaak het gevolg van niet echt kunnen zitten en meebewegen met je paard, en het volgen van de bewegingen van je paard, om dat te kunnen moet je rompbalans en spierkracht goed zijn, en ook je bewegingsmogelijkheden van onderrug en bekken in orde.

Dat laatste zou je als je dat wilt kunnen oefenen onder begeleiding van een Hippische Sportoefentherapeut (zie mijn onderschrift).