ik heb nu andre bit gekregen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

ik heb nu andre bit gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:11

Hallo,

mijn verzorgpony heeft nu een zwaardere bit gekregen..
het is een welshje maar dat wat uti als die iets zwaarder is?
wou ik ff weten

lailapri

Re: ik heb nu andre bit gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:27

Het is belangrijk dat je pony er lekker mee loopt, dit is voor ieder paard anders

Remmerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:21

Hallo,

verzwaren van bit heeft GEEN ENKELE ZIN! Het zal nu misschien enkele weken beter gaan maar daarna zal je weer hetzelfde probleem hebben.
Een paard/pony reageert slechts op het bit door de manier waarop je rijdt. Heb je een harde hand, dan zal je paard zich daar aan aanpassen.
Ik rijd nu met een paard van 1.72m, dus geen kleintje. Daarbij heeft hij ook nogal wat bloed. De vroegere eigenaar reed ermee met een pelham, je kent dat wel zo'n bit met hefboomsysteem en een ketting onder de kin.
Ik rijd hem nu met een doodsimpel gebroken RUBBEREN trens en hij heeft nog nooit zo goed gelopen.
Daarnaast rijd ik hem ook regelmatig met een halsterkoord ipv met bit en dat begint ook goed te gaan.
Je probleem is dus gewoon rijtechnisch op te lossen; leer met zachte hand rijden en met wat geduld en andere hulpen zal je paard zich op lange termijn veel beter voelen!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 10:15

maar, ik had helemaal geen probleem met de pony
want de vorige bleek een shetlanderbit te zijn.. dus een hele lichte..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:04

Waarom hebben ze er dan een ander bit in gehangen als ik vragen mag? Als je geen problemen hebt met je bit zou ik er nooit een ander bit in gaan hangen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:29

of het bit was te klein?
een bit heeft een bepaalde lengte, misschien was het te kort voor de mond?
en vandaar dan een ander bit erin?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:05

Op zich is een iets zwaarder bit (in gewicht dus) niet erg als je pony er maar fijn mee loopt, probeer het gewoon een keertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:30

Ik denk dat ze gewoon een maat groter heeft gekregen en dat verward met zwaarder.Omdat ze zegt dat het een shetbit was

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:01

het kan ook gewoon zwaarder zijn in gewicht hé.
een holle trens is lichter dan geen holle trens, ik denk dat de zwaardere iets scherper zijn, en dan bedoel ik dat een paard dan beter voelt dat hij dat bit inheeft, en dat niet vlug vergeet.
want als je in de trekpaardbitten kijkt (ja, daar heb je zware materialen voor nodig hé ), dan zie je dat die heel wat zwaarder zijn dan een gewoon bit.

Remmerie: calm down, de TS heeft niks gezegd van ee nscherper bit, ze heeft iets gezegd van een zwaarder bit!!!

ik rij een zwaar trekpaard van 1 m 70 op een gewone trens, gaat ook, de grootte en gewicht heeft daar niks mee te maken!
voor hetzelfde geld was heteen shet die je niet kan houden; heeft er niks mee te maken.
en zal ik je eens iets vertellen? rubber is totaal niet zacht!
rubber is stroef en kan brandwonden veroorzaken, in een rubber bit zit er ook een izjeren kern, dus het paard kauwt om dat het zacht is, kauwt iets harder, en stuit op een hard metalen stuk, prettig.
en als een paard knabbelt op rubber, raad eesn wat er gebeurt? juist, het rubber gaat kapot, veroorzaakt scherpe randen, en uiteindelijk heb je een errug scherp bit vast!

wat bedoel je met een halsterkoord? door zijn mond? haal dat er dan maar vlug weer uit, het lijkt zacht, maar is het totaal niet.
ik gebruik zelfs geen koord voor men 2-jarige lompe boerenknol die geen respect heeft.
*en niet beginnen dat ik ze maar respect moet aanleren, dan mag je het gerust komen uitproberen *

daarnaast: met ene zachte hand en geduld rijden,daar geef ik je totaal gelijk in, maar op sommige paarden werkt dat gewoon niet, en die hebben soms een iets midner zachte hand nodig, en iets minder geduld