telkens opnieuw beginnen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_

telkens opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 21:51

hey, ik rij nu al een tijdje met mn verzorgpaard, en het gaat heel goed in de zin van we hebben het volste vertrouwen in elkaar, en als we een goede dag hebben, lukt heel veel, maar wat héél vervelend is, is dat ze soms echt lui kan zijn (terwijl ze soms ook héél werkwillig is)
na een tijdje consequent rijden met overgangen enzoverder is ze weer super aan mn been, maar ze moet er altijd 'inkomen' zeg maar, het eerste deel van het rijden ben ik altijd bezig met haar voorwaarts te krijgen, en als ik dan tussendoor wat langer aan het stappen ben (bvb als ze iets goed heeft gedaan om haar te belonen) kan ik precies weer helemaal opnieuw beginnen met haar 'waakzaam' te maken, maar ze is hier eigenlijk heel wispelturig in, soms moet ik haar echt rustig houden, en dan 5 minuten erna moet ik haar voorwaarts houden, (bij wijze van spreken) of na even te galopperen kan ze daarna de hele tijd in galop willen aanspringen en met de minste beweging van mn been reageren of ze kan echt ongelooflijk sloom zijn erna.. ligt het misschien aan haar 'merriezijn'? en hoe kan ik haar 'constant' krijgen?

M3isSi3j

Re: telkens opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:05

je kan echt je paardje constant aan je been krijgen als jij gewoon conseqent bent. Ook al stap je met een lang teugeltje kan je nog je paardje actief en bezig houden met tempowisselingen en figuren rijden omdat je hier je teugels toch nit voor nodig hebt.

Wat misschein ook een goede is om zonder beugels te gaan rijden. Zo krijg je een betere zit en leer je ook je benen netter stiller te houden zodat je een rustigere hulp heb en ook duidelijker bent naar je paardje toe.

Als je paardje nou een dag geen zin heeft moet je uitkijken dat j hem niet te lang over het tempo rijdt. Rij hem juist een keertje heel veel terug en dan weer naar vore als tempowisselingen halt-draf of stap galop.

succes

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:45

een hele korte maar bruikbare tip: concequent zijn

zorg dat je op elke hulp die je geeft reactie krijgt, niet met minder tevreden zijn. Als ze het dan goed doet wel meteen belonen (klein aaitje of "goedzo" zeggen ofzow, niet over de hals vallen om uitgbreid te gaan knuffelen ofzow ) en houd de *eehm hoe zal ik het noemen* "gedeeltes" van je rijden kort en stap regelmatig. Zo hou je dr een beetje fris en attent (anders word het zown sleur)

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 19:52

dankje, zal het zeker proberen!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:53

M3isSi3j schreef:
je kan echt je paardje constant aan je been krijgen als jij gewoon conseqent bent. Ook al stap je met een lang teugeltje kan je nog je paardje actief en bezig houden met tempowisselingen en figuren rijden omdat je hier je teugels toch nit voor nodig hebt.

Wat misschein ook een goede is om zonder beugels te gaan rijden. Zo krijg je een betere zit en leer je ook je benen netter stiller te houden zodat je een rustigere hulp heb en ook duidelijker bent naar je paardje toe.

Als je paardje nou een dag geen zin heeft moet je uitkijken dat j hem niet te lang over het tempo rijdt. Rij hem juist een keertje heel veel terug en dan weer naar vore als tempowisselingen halt-draf of stap galop.

succes

Juist zo is het maar net. Echt wees consequent. Want dan pas gaat je paardje er een "gewoonte"van maken om actief en goed aan je hulpen komt. Zolang je niet consequent genoeg bent, zal dit echt niet lukken. Kijk dat paard na halsstrekken weer even zegt van: ik heb geen zin dat kan, maar hij moet toch zeker weer snel aan je hulpen staan, anders doe je het niet correct.

Succes ermee

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:30

Ik ga met de anderen mee wees consequent. En als ze laks reageert dan meot je kort maar krachtig doorkomen waakker maken zeg maar.

Ze probeert je gewoon even uit, hoe strenger jij daar op reageert hoe beter. En voor een goede oefening hoef je het paard neit te belonen met een lange teugel hoor. Gewoon even arbeidstempo pakken en arbeidsgang is beloning genoeg. Geef haar vooral niet het idee met je lekker aan de lange teugel relaxed stappen dat ze klaar is. Ik heb het gevoel dat ze dat dus echt denk van ha lekker klaar. Mijn paarden krijgen echt lange relax teugel als we klaar zijn met rijden neit eerder. En die werken echt allemaal hard waarvan een op behoorlijk niveau.