Oefeningen/tips voor ontspanning rug (van ruiter)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Oefeningen/tips voor ontspanning rug (van ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 13:20

Ik hou mijn rug teveel vast bij het rijden. Dit is er langzaam ingeslopen na een val waar ik rugklachten aan overhield. Die klachten zijn met fysiotherapie weer over gegaan, maar ik merk dat ik moeite heb te ontspannen. Althans, zelf voel ik het inmiddels niet meer omdat het zo'n gewoonte is geworden, maar ik merk het aan mijn paard. Ik kan in de overgangen niet goed de schokken opvangen, waardoor ze haar rug wegdrukt en haar hoofd omhoog gooit. Omdat ik niet voldoende ontspan kan zij ook niet loslaten. Doorzitten gaat inmiddels alweer een stuk beter, maar ook met galopperen kan ik haar niet nageeflijk rijden omdat ik zelf teveel spanning heb.

Ik ben op zoek naar oefeningen, zowel voor op de grond als te paard, om mijn rug wat soepeler te maken. Alle tips zijn welkom. Komende zondag heb ik een zitles aan de longe om te kijken hoe het gaat als ik bewuster op mn rug ga rijden en niet tegelijk ook met mn paard bezig ben. Ook let ik zoveel mogelijk op mijn ademhaling (vanuit mijn buik).

mariz

Re: Oefeningen/tips voor ontspanning rug (van ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:58

ik heb eens gelezen dat je dan moet lachen, want dan ontspan je ook je spieren (raar maar waar)
maar mischien hebben anderen bokkers wat serieuzere tips want aan die van mij heb je ook niet echt veel

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:35

Haha , die is leuk. Ik houd/zet mijn rug soms vast met doorzitten . Dit ga ik uitproberen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:34

Uhm,, do0r je buik ademen, je navel op & neer voelen gaan... & daar op concentreren, dan laat alles zich vanzelf los.. & ga je meer ontspannen, werkt bij mij altijd

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:40

myrtheJ schreef:
Uhm,, do0r je buik ademen, je navel op & neer voelen gaan... & daar op concentreren, dan laat alles zich vanzelf los.. & ga je meer ontspannen, werkt bij mij altijd

inderdaad vanuit je buik rustig ademen en lucht desnoods overdreven uitblazen. Zo ontspan je en blijf je beter in je zadel zitten!!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:34

Ik heb geen tip voor je omdat ik met hetzelfde probleem kamp, dus ben zeer benieuwd welke tips er gegeven gaan worden, blijf dit topic dus even volgen...

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:22

Je zou yoga lessen kunnen nemen om te leren je te ontspannen en die oefeningen dan toepassen tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:35

Kan je ook niet echt helpen kamp met hetzelfde probleem alleen op een andere plaats nl m'n schouders. Dus ben ook zeer benieuwd naar bruikbare tips.

Yoga geprobeerd maar dat is aan mij niet besteed.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:22

Ik zou doorzitten nog maar beperkt doen, zeker als paard de rug weg gaat drukken. Probeer bijvoorbeeld lange zijdes licht te rijden en in hoeken en wendingen door te zitten en dan weer te gaan lichtrijden, ook om de tact en ontspanning van paard erin te houden. Ik heb dit gezien bij clinic van Kottas, was ook paardje wat makkelijk de rug wegdrukte als ruiter ging zitten en die kon ook niet meedeinen. Elke keer stukje opvoeren, maar rustig opbouwen. Daarna kun je het in stukjes tempowisselingen ook gaan toepassen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:09

Je kan ook bij de overgangen blijven luchtrijden dan belemmer je je paard ook niet.
In galop kun je verlicht gaan zitten zo kan je paard zich ontspannen in de rug daarna kun je even gaan zitten en dan weer even staan en ook zo opbouwen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 11:54

Bets schreef:
Ik zou doorzitten nog maar beperkt doen, zeker als paard de rug weg gaat drukken. Probeer bijvoorbeeld lange zijdes licht te rijden en in hoeken en wendingen door te zitten en dan weer te gaan lichtrijden, ook om de tact en ontspanning van paard erin te houden. Ik heb dit gezien bij clinic van Kottas, was ook paardje wat makkelijk de rug wegdrukte als ruiter ging zitten en die kon ook niet meedeinen. Elke keer stukje opvoeren, maar rustig opbouwen. Daarna kun je het in stukjes tempowisselingen ook gaan toepassen.

Dat is inderdaad de manier waarop ik het aan het opbouwen ben, kleine stukjes en niet tijdens oefeningen. Inmiddels gaat het een stuk beter en kan ik in een rustig tempo prima zitten. In de galop heb ik de neiging voorover te vallen, als ik probeer goed rechtop te blijven zitten verkramp ik snel, voornamelijk in de over gangen en hoeken. Ook dit gaat langzaam aan beter maar het is soms erg frustrerend.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:30

Waarschijnlijk is de kracht en/of coordinatie van buik- en rugspieren niet optimaal, waardoor je rug niet goed stabiel is. Dat wil zeggen dat je door de bewegingen van het paard uit balans wordt gebracht. Je zou dan oefeningen kunnen doen waarbij je de buik- en rugspieren versterkt, met daarbij ook oefeningen voor de stabiliteit. Dit zijn oefeningen die je gewoon thuis kunt doen, dus niet op het paard. Het voordeel hiervan is dat je dan alleen op je eigen lichaam hoeft te concentreren en niet op dat van het paard. In een later stadium zou ik kiezen voor oefeningen op het paard. Inderdaad geen lange stukken doorzitten, maar eerst korte stukjes in rustig tempo. Voor specifieke oefeningen mag je me pb-en, maar je kunt misschien ook je oude fysio vragen je verder te helpen of het internet afstruinen naar oefeningen.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:58

ik heb daar ook een tijdje last van gehad en ik hield m'n schouders ook wel eens erg stijf. in elke bocht je schouders zo hoog mogelijk optrekken en dan weer rustig laten zakken, zo laag mogelijk. je gaat dan vanzelf ontspannen. weet niet of het bij jou werkt, maar bij mij was het gewoon geweldig!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:14

ik hou mn schouders ook altijd té vast..ik zit te stijf op mn paard zeggen ze dan...Nou bedankt ik heb ook weer aan dit topic