aan de teugel als hij stilstaat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

aan de teugel als hij stilstaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 11:53

ik heb sinds kort een nieuw verzorgpaard, en het gaat best goed. ze loopt al netjes nageeflijk. maar zodra ik stil ga staan staat ze met haar neus in de lucht. het is ook niet dat ik haar te veel met mijn handen stilzet, want ik dat doe ik eigenlijk puur op mijn zit. hoe kan ik haar nou netjes aan de teugel laten staan? bedankt!

Lowara

Re: aan de teugel als hij stilstaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:52

zet je duimen op de voorkant van het zadel direct als je stil staat. op deze manier gaat als het goed is je paard kauwen en wil op een bepaald moment onder de constante druk uit. geeft zij toe, geef jij toe. op deze manier heb ik al zonder dwang en puur door het paard zelf te laten ontspannen 3 paarden geleerd om ook bij het halthouden rond te blijven staan.
spelen en terug trekken heeft namelijk een aver rechts effect.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 15:04

hm, en wat als ze daar niet aan toegeeft? net zo lang blijven staan tot ze het wel doet? heb dit namelijk al geprobeerd, maar na bijna 10 minuten stond ik er nog... gewoon doorgaan dan?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:35

gewoon blijven staan en geduld hebben. enkel weerstand bieden, niet trekken of je handen vastzetten...ook geen duim.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 17:41

okee, en als ze er dan tegenin gaat, dus haar hoofd alle kanten op gaat doen? gewoon proberen dezelfde druk te blijven houden?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:06

Je kuiten er aan houden! Je moet actief halthouden, dus altijd je kuiten er aan om je paard te laten nageven, alleen met je handen gaat het niet lukken. Ook als ie nageeft, meteen belonen door je handen te openen en daarna voorwaarts stappen, niet heel lang blijven staan, dan verlies je snel de voorwaartse drang.
Als ze met haar hoofd alle kanten opgaat, heb je haar niet genoeg tussen je benen en handen opgesloten, of je trekt misschien onbewust toch aan de teugels en geeft daarbij te weinig been. Hoe dan ook, het is protest. Ook met halthouden altijd met je been naar je handen toe"rijden". Probeer de aanleuning in stap te behouden en werk aan de overgangen.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:31

Kleine ophoudingen maken met je hand en een beetje been, als hij dan nageeft ontspannen en wegrijden.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 07:17

okee, bedankt! ga het proberen!