Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

). Op een dag liep hij opeens gewoon de volte op
Dus daarom ben ik ook heel benieuwd naar de reacties.
. Zo ook de mijne een tijdje terug.
. Het is alleen om je paard los te leren laten, na een tijdje kun je controleren of je paard links al meer ontspant, door ook eens je rechterteugel naar voren te brengen en te kijken of het paard rustig in dezelfde houding verder loopt.
.
). ik rijd western en heb het zo geleerd. ik vraag stelling met binnenhand naar voor naar binnen, houdt hij vast dan maak ik mijn hand keihard en plaats hem hoog. geen ophoudingen maken maar gewoon vasthouden. zodra je ook maar iets ontspanning of loslating voelt meteen ontspannen en opnieuw proberen. wel zorgen dat ie niet over de binnenschouder valt.
). je paard gaat er idd goed van buigen, maar je moet het wel alleen doen als hij warm is, anders is het niet goed voor de spieren om zo ver te rekken. sowieso voorzichtig weer opbouwens met de stellingoefeningen, want als je paardje het een tijd niet meer gedaan heeft heb je kans op spierpijn.
Mijn instruktrice zei dat ik hem met binnenteugel en buitenbeen los moest maken en idd veel buigen, slangevoltes, volte halve baan, op de lange zijde ook inbuigen zowel links als rechts.... ik moest er goed opletten dat ik niet allene links bezighield maar rechts erbij hield, alsik hem nu oppak (lees: na 3 maanden intensief trainen) is hij vrijwel zo los op links, maar nu heb ik eenpaar x niet gelest en moetik er echt weer hard ana werken. En daarkomt nog bij dat de eigenaresse van mn vzpaard heel anders rijd en veel harder en grover, links 2 rukken rechts 1, links 2 rechts 1 enz..... Nu reageert hij gewoon op links ophouding, reachts ophouding en drijven! jaja.... het kost tijd, soms als tie in een dolle bui is niet maar hij wee thet wel!!!!!
en kun je dus met die hand veel minder gevoeligere hulpen geven. Een rechthandig persoon is ook nog vaak rechtsbenig dus het gaat ook op voor de beenhulpen. En uiteraard geld dat ook voor linkshandigen, die hebben met rechts meer moeite.