Help, 3 maanden niet oefenen, tips aub!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dannyzon

Help, 3 maanden niet oefenen, tips aub!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 21:52

Eind september ga ik 3 maanden de opleiding in voor ruiter bij de politie, heel leuk, maar ik zit daar intern. Thuis heb ik een paard, een Merensruin van 14 jaar. Met hem rijd ik concoursen in de L1, we hebben nou 11 winstpunten. Normaal gesproken rijden we ongeveer 5 tot 6 keer in de week, soms wat minder. Een keer in de week hebben we priveles. Verder varieer ik van in de bossen rijden tot een stuk stappen tot het oefenen van dressuur. Die 3 maanden van de opleiding ben ik dus alleen in het weekend thuis, dan wil ik hem gewoon rustig 2 tot 3 keer lekker ontspannen rijden. k heb verder ook niemadn die mijn paard die tijd voor mij kan rijden. Hebben jullie weleens gehad dat je een tijd niet tot heel weinig hebt kunnen rijden en hoe hebben jullie toen gereden? Hoe snel was jullie paard weer op zijn oude niveau? Mijn paard kan dag en nacht in de wei dus kan zoveel beweging hebben als hij zelf wil. Normaal gesproken als ik vakantie heb gehad of door ziekte niet heb kunnen rijden is hij vrij snel (3 dagen) weer op zijn oude niveau. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken.

MirandaMalik

Re: Help, 3 maanden niet oefenen, tips aub!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:19

Volgens mij is hij zo weer terug op zijn niveau hij vergeet niks hoor!
Je moet alleen oppassen dat je hem niet overvraagd gewoon kijken hoe het gaat. Het is eigenlijk wel goed om niet altijd zo hard te trainen heel veel paarden lopen na een 'vakantie' juist weer extra lekker. OOK afbouwen, is heel belangrijk! Maar als je rustigaan opbouwd merk je er niet zoveel van is mijn ervaring. Je moet gewoon goed op je paard letten dat hij geen spierpijn krijgt. Het hangt nl ook van je paard af, ze doen 't niet allemaal hetzelfde he, haha. Succes met je opleiding!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:29

Ik vind 3 maanden niet zo lang om op L niveua terug te komen. Heb na lange blessure van paard een half jaar nodig gehad om terug op M te komen. Het probleem zat toen vooral in de snelle op elkaar volgende galop onderdelen. Voltes 10 meter is met paard van 1.78 moeilijk.
En jij kunt in het weekend (rustig aan rijden) ik zou vrijdag en zondag half uurtje of wat langer rijden en dan een bosrit of longeren op zaterdag oid. Maar 3 maanden is niet zo heel lang hoor.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:36

Heb zelf ook 3 maanden niet kunnen rijden op mijn paardjes door een ongeluk. Ik heb me er over verbaasd dat ze direkt alles weer oppakken. Was ook bang dat ik helemaal overnieuw moest beginnen. Heb mijn jonge paard wel eerst een week lang voor het rijden gelongeerd, maar die andere kon ik zo weer opstappen en wegrijden alsof ik gisteren voor het laatst gereden had. Groetjes Brennie

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:06

Je kan het ook positief zien. Je paard heeft 3 maanden vakantie en zal er beslist geen problemen mee hebben. Je paard vergeet absoluut niets, als je weer opstapt, pakt hij het net zo snel weer op. Het is wel verstandig om met voer en de beweging rekening te houden met de rustperiode en als je het weer oppakt, gewoon rustig beginnen en weer rustig opbouwen. Dan gaat het vanzelf goed en sneller dan je denkt. Een rustige en geduldige aanpak is de snelste weg naar succes.
Succes met je opleiding.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:24

een paard van een kennis van mij heeft 1,5 jaar gestapt (!!!) ivm peesblessure........maar het diertje liep eigenlijk snel weer op zijn oude niveau..... dus ik denk dat die 3 maanden best mee zullen vallen!!

Dannyzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:26

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ben nou in ieder geval weer wat gerustgesteld!

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:28

Mijn paard stond ongeveer driekwart jaar stil. en liep op L niveau... Ik stapte er weer op en ze was niks vergeten.. Binnen 2 weken ging alles weer perfect Dus je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor