Hoe leer ik deze jonge merrie dit af?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L0veR0sanna

Hoe leer ik deze jonge merrie dit af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 20:34

Mijn verzorgpaard word nu ingereden en is een paar weken onder het zadel. Maar ze is nogal koppig. Steigerd veel ( soms bijna steil omhoog) . En houd ook vooral van achteruitlopen als het niet moet , ze kan zelfs achteruit draven . En als ze geen zin meer heeft dan gaat ze lekker in het midden van de bak staan en dan kun je met haar doen wat je wil maar dan verzet ze geen stap. Wat kan ik hier het beste aan doen?

Het is een NRPS merrie van 3 jaar oud. 1.70 hoog.

monsera

Re: Hoe leer ik deze jonge merrie dit af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:49

Iemand er bij halen die goed je paard kan leren hoe het moet want als het nu al zo gaat worden de problemen alleen maar groter ben ik bang.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:55

Ik ga mee met het vorige. Ik weet niet wie en op welke manier de merrie nu ingereden wordt maar op een enkele uitzondering daargelaten die misschien zo "koppig" zal zijn met het inrijden denk ik dat deze merrie gewoon totaal niet snapt wat de bedoeling is.

Voorbeeldje, bij mij op stal stond ook een jonge merrie, paar maanden onder het zadel, braaf dier, zat geen gemenigheid in. Van de ene op het andere moment was de merrie 1 kant op niet meer te longeren, ging steil omhoog. Ook bij het rijden kwam ze omhoog.
Het probleem bleek te zitten in de signalen die van de ruiter kwamen. Bij het longeren kwam ze teveel vóór het paard, het paard kon dus niet naar voren had ze het gevoel. Bij het rijden zette ze haar binnenhand vast en terug, gevolg; paard wat geen idee had wat ze moest doen en dus omhoog kwam.

Hiermee wil ik zeggen dat er waarschijnlijk in de signalen die jij of iemand anders geeft onbewust fouten worden gemaakt. Het is erg moeilijk die zelf te zien dus vandaar is het handig om er iemand bij te hebben die je daarmee kan helpen.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:11

breng hem naar een proffesioneel iemand die al meerdere paarden gecorrigeerd of zadelmak heeft gemaakt. niet zelf mee gaan prutsen daar krijg je alleen maar ongelukken van.

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 21:41

We hebben haar inderdaad ook naar een manege gebracht , en ze word nu bereden door iemand die er veel verstand van heeft, maar ja het wil nog niet echt helpen. ze is echt super koppig . ik hoop dat het over een poosje allemaal beter gaat

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:21

Los van het feit dat ik niet weet op wat voor manier ze ingereden wordt, lijkt het me dat dit een paard is dat duidelijk teveel achteruit denkt. Klinkt een beetje vaag misschien . Maar een paard dat teveel achteruit denkt gaat snel uit zichzelf achterwaarts en uiteindelijk komt hij omhoog. Ook staan ze graag stil. Mijn jonge paard dat ik aan het inrijden ben had hier ook last van alleen was het niet zo heftig als bij jouw verzorgpaard. Dit komt omdat we het meteen vanaf het begin aangepakt hebben. Het toverwoord is hier VOORWAARTS. Als de ruiter meer gaat drijven gaat het paard in het begin waarschijnlijk alleen maar sneller achteruit dus dan moet iemand vanaf de grond bijspringen. Daarnaast kun je 2 dingen doen: 1. je leert haar achterwaarts gaan op een hulp van de ruiter. Hier moet een heel duidelijk onderscheid zijn tussen de hulp voor achterwaarts gaan en de hulp van voorwaarts gaan. Hierdoor zoek je als het ware het probleem op (dat ze uit zichzelf achterwaarts gaat) en kun je het van daar uit oplossen. Er is wel een kans dat dit nog te moeilijk voor het paard is. Dan moet je 2. het achterwaarts gaan op commando juist voorlopig achterwege laten en haar alleen maar vooruit laten gaan. Zodra ze er ook maar aan denkt om achterwaarts of omhoog te gaan moet je haar juist vooruit zien te krijgen. Je moet haar vóór zijn.

Nogmaals ik weet niet hoe ze ingereden wordt, het kan ook zijn dat ze er gewoonweg niets van snapt. Ze is eerst gelongeerd neem ik aan, hoe ging dat dan? Als dat goed ging heb je een grote kans dat ze het gewoon niet snapt omdat de ruiter niet duidelijk is of omdat het allemaal te snel is gegaan. Weet je ook zeker dat ze lichamelijk helemaal in orde is, dat het zadel goed past en dat ze geen last heeft van haar tanden?

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:04

Misschien is het beter om haar in een wei te gooien en over een jaartje helemaal overnieuw beginnen bij echt professionele zadelmak-maak-mensen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:31

Iemand met een longeerzweep erachter is een goede oplossing...
Zo gaat het paard vooruit denken ipv achteruit zoals Dascha uitgelegd heeft

In de beginfase van het zadelmak maken, mag het paard eigenlijk geen stap achteruit zetten als je erop zit.... dan is staken straks een normaal begrip voor het paard...(Hij heeft het zo geleerd)

Als je de longeerzweep erachter houd zal hij (straks) ook niet meer kunnen stijgeren....
Let wel op dat je weinig teugeldruk geeft!

Op een handelstal in Duitsland gebruiken ze altijd de longeerzweep bij het zadelmak maken...
Dat vinden (en is) ze een stuk minder gevaarlijk voor de ruiter.
Ookal gaat hij bokken, je weet dat hij in voorwaartse richting gaat.....
Dan stopt hij vanzelf met bokken.

Succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:39

L0veR0sanna schreef:
We hebben haar inderdaad ook naar een manege gebracht , en ze word nu bereden door iemand die er veel verstand van heeft, maar ja het wil nog niet echt helpen. ze is echt super koppig . ik hoop dat het over een poosje allemaal beter gaat

Op zoek gaan naar iemand anders die nog meer verstand er van heeft.Ik hoop dat jullie dat doen anders zijn de problemen straks niet te overzien.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:57

monsera schreef:
L0veR0sanna schreef:

Op zoek gaan naar iemand anders die nog meer verstand er van heeft.Ik hoop dat jullie dat doen anders zijn de problemen straks niet te overzien.

juist en wel zo snel mogelijk, hoe langer degene die er nu op rijd prutst des te meer problemen er kunnen komen. je moet iemand hebben die dit gelijk aanvoeld en precies weet wat hij of zij doet op welk moment en waarom...wees wijs!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:37

Uhm, klinkt miss stom.. maar miss geeft je merrie wel gewoon aan dat t haar allemaal te snel gaat.. zo klinkt t voor mij nl wel.. je merrie gaat steigeren omdat ze je niet snapt, krijgt dan op dr donder.. dan denkt ze; Gowh, als ik ga stilstaan hoef ik niets meer te doen.. voor mij ziet t er uit ofdat t haar te snel gaat allemaal, ze is pas 3, & nog vrij jong...

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:15

myrtheJ schreef:
Uhm, klinkt miss stom.. maar miss geeft je merrie wel gewoon aan dat t haar allemaal te snel gaat.. zo klinkt t voor mij nl wel.. je merrie gaat steigeren omdat ze je niet snapt, krijgt dan op dr donder.. dan denkt ze; Gowh, als ik ga stilstaan hoef ik niets meer te doen.. voor mij ziet t er uit ofdat t haar te snel gaat allemaal, ze is pas 3, & nog vrij jong...

Zoiets dacht ik dus ook, dus vandaar mijn reactie om ze en jaartje in de wei te doen en dan helemaal overnieuw beginnen! Want ik denk dat de merrie het allemaal niet zo goed snapt, of gewoon pokkedwars is

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 17:43

Allemaal heel erg bedankt voor de tips.
@ Dascha : Ja dit paard is helemaal in orde, en ook helemaal onderzocht door de dierenarts. Ze is ook naar een aantal keuringen geweest en is nu stermerrie. Ook het zadel past prima.
Bij het longeren was ze in het begin ook wel druk ( steigeren enzo maar dat ging later beter, maar ook met het rijden was ze eerst veel braver.)

@ Superwoman & Dascha : Heel erg bedankt deze manier zal ik even voorleggen.

@ Monsera & Klomp : Het is nu de laatste keer geweest dat de ruiter die haar aan het inrijden was erop zat er komt nu iemand anders die er erg veel verstand van heeft hopen dat dit lukt.

@ Maaikelove : Als het helemaal niet wil zijn we dat inderdaad ook van plan, deze merrie was als veulen al niet al te makkelijk. Maar we zien vanzelf.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:07

Tsja, wat is erg veel verstand ervan hebben? De ruiter die nu bezig was was ook heel goed maar is toch niet gelukt dus nu maar iemand anders die er erg veel verstand van heeft.
Ik ga persoonlijk niet zo gauw op de mening van mensen af die vinden dat een bepaald iemand er verstand van heeft. Als ik een aantal goede verhalen over iemand hoor dan ga ik zelf kijken en wil ik zelf zien hoe diegene bezig is en of dit past bij mijn manier van denken.
Hoe lang iemand rijd of welk niveau iemand gereden heeft zegt mij namelijk niet zoveel.

Ik hoop voor je dat degene die nu komt er wel wat mee kan en wel weet waar hij/zij mee bezig is. Succes ermee in ieder geval.

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 11:05

Ik heb inderdaad goede verhalen over deze ruiter gehoord en heeft al veel jonge dieren beleerd. ook ben ik gaan kijken toe hij voor het eerst een ander 3 jarig dier aan het inrijden was. Ik en de eigenaar van mn verzorgpaard vonden het er supergoed uitzien. H

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:36

pff vervelend lijkt me dat! Mijn NRPS had het omgekeerde, die liep alleen maar vooruit, en dan zo snel mogelijk Dus draf werd uitgedtrekt, galop werd middengalop, en stap werd kort en versneld.

Ik weet niet hoe je dit moet oplossen, ik zou haar ewgbrengen naar een prof. Die weten zich er wel mee te redden!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:52

klinkt vrij herkenbaar, en ik zou er zeker niet zelf mee blijven aanrommelen, want dat gaat van kwaad naar erger!
bij die van mij(maar die was al goed zadelmak en liep op M niveau en was gewoon stout ) zette ik er iemand met een longeerzweep bij in de bak, gaat hij achteruit en negeerde mijn hulpen, was de longeerzweep er direct achter en bleef hij dus voorwaarts

maar omdat dit paard nog niet zo lang onder het zadel is zou ik haar zeker wegbrengen naar iemand die veel ervaring heeft met inrijden&corrigeren van paarden en die op een eerlijke & consequente manier dit paard goed verder door kan rijden

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 13:47

Oke heel erg bedankt allemaal, ze staat nu inmiddels bij een prof op stal. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het gaat

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:02

heel verstandig!!Met jongen paarden en ongewild achterwaarst gaan moet je meteen korte metten maken,dat wil je niet hebben,maar er wordt dus aan gewerkt

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:53

Het gaat inmiddels de goede kant op en aan het eind van de maand komt ze weer op stal

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:16

monsera schreef:
L0veR0sanna schreef:

hier ben ik het mee eens

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 01:08

L0veR0sanna schreef:
Het gaat inmiddels de goede kant op en aan het eind van de maand komt ze weer op stal

Super dat ze vooruitgang maakt! Je ziet dat met de juiste hulp wonderen kunnen worden verricht

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:44

mooi dat ze nu bij een prof staat! en dat het goed gaat!

de mijne word nu ook door een prof gereden ben benieuwd
( want ik kan er niks meer mee buiten)