Problemen met de verlichte zit ..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaiya

Problemen met de verlichte zit ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 16:49

Ik heb problemen met de verlichte zit. Het lukt wel een beetje, maar meestal pak ik dan een pluk manen vast, om het een beetje makkelijker te maken.
Dat kan ik natuurlijk tijdens de sprong niet doen, want dan wordt het een in-de-mond-trekken-fiasco.

En dan ook nog de verwarring; de één zegt dat je op je knieën moet steunen en de andere zegt dat je op je voeten moet steunen, en juist niet op je knieën.

Wat klopt nou en wie heeft er tips ?

Anick

Re: Problemen met de verlichte zit ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:24

misschien helpt het om je beugels wat korter te doen als je dat nog niet had gedaan
En waar je op moet steunen.. geen idee eigenlijk.

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:01

ik zou idd ook de beugels korter doen. Je moer op je voeten steunen en je knieen stevig tegen het zadel aandrukken (maar zeker niet té!) om dit te trainen kun je bijv. ook in de galop gewoon eens in de verlichte zit gaan zitten en je evenwicht trainen, dan lage sprongetjes en zo steeds iets hoger..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:19

Gewoon vaak oefenen.Dus af en toe even een paar meter verlichte zit en dan weer gewoon doorrijden net zolang tot het lekker gaat.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 08:17

Oké, bedankt voor de tips!
Als ik de kans krijg zal ik het zeker even doen.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:27

Vaker oefenen! Je kan het ook zonder teugels oefenen. Kan je niet in de mond van het paard zitten. Maar je kan ook tijdens het dressuren ofzo een paar rondjes verlichte zit oefenen.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:00

je moet op de voet steunen....en gewoon vaak oefenen is de enige optie denk ik....gewoon in de bak... lekker aangaloperen en een paar rondjes in de verlichte zit...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:57

wij moesten altijd gaan zitten net als donald duck! klinkt raar maar het werkt! steun op je voeten en licht drukken met je knieen...niet te veel anders belemmer je je paard. verder kun je oefenen met je handen op je rug en knoop in de teugels in de verlichte zit...zo kun je werken aan je evenwicht/ balans. je leert dus zo zonder steun van je teugels in de verlichte zit te blijven.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:41

Heel vaak gaan oefenen! En misschien gaat het ook iets moeilijker omdat je beugels net iets te lang zijn. De tip van klomp is ook wel een idee

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 01:29

Goed hakken uitdrukken en op je voeten steunen. Je kan ook IPV een stuk manen, een halstertouw om de nek binden, en wat ik altijd deed was een beugelriem om de nek binden. daar kun je je aan vasthouden terwijl je de teugels vasthoudt.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 04:22

je moet op beide steunen, je moet je hakken uitdrukken, op je voet steunen maar ook je knieen aangesloten houden, het is helemaal niet erg om een pluk manen vast te houden, beter dat dan een ruk in de mond van een paard.. maar je moet wel leren om je evenwicht te bewaren zonder, ik weet niet hoe je leer springen, maar te vroeg in verlichte zit brengt vaak balans verlies, of iig teveel in verlichte zit, je moet leren voelen wanneer je de afsprong wil maken, en op dat moment mee naar voren gaan.. dan zul je ook merken dat je jezelf in het zadel houd.. het gaat erom dat je de rug verlicht niet dat je compleet los komt van je paard...eigenlijk pas bij de afzet gaan 'staan'

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 10:56

Nee maar weet je wat het is, ik pak dan een pluk manen vast, maar zodra het paard springt steekt hij z'n nek uit, maar ik kan dan niet meegeven en daardoor trek ik 'm in zijn mond.
En da's niet prettig .
Die tip van Klomp ga ik zeker eens doen!
Ik zal ook eens wat evenwicht oefeningetjes doen, en wat baroen zegt, is ook een goed idee, pas gaan staan bij de afsprong.
Bedankt voor de tips, ik ga zeker aan de slag!