Niet stilstaan... :-(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Niet stilstaan... :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 12:48

Ik heb sinds korte tijd problemen met het opstappen met rijden.. Ze stond altijd super stil met opstijgen maar sinds kort springt ze opzij als ik wil opstijgen ( net op het moment dat ik in de beugel sta en mijn been over het zadel sla) dus dan springt ze naar voren of opzij zodat ik mijn evenwicht verlies en achter het zadel terecht kom, of er af vlieg.

Ik heb hier al een hersenschudding aan over gehouden omdat ik achterover viel, met mijn hoofd op de stenen. Dus ik wil hier graag vanaf.

Iemand haar laten vasthouden met opstappen is geen optie, want dat doe ik nou altijd al, maar ze weet vaak toch een manier te bedenken om net met haar kont opzij te draaien..

Ik heb niet het idee dat het echt angst is maar meer gewoon vervelend gedrag..
Hoe kom ik van dit gedrag af??????? Help ons!

mcrielaard

Re: Niet stilstaan... :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:05

Hoe stap je op als hij stilstaat?
Sla je je been over het paard en ga je met een plof in het zadel zitten, of kom je zacht in het zadel terecht, aai je het paard een keer over z'n hals en maak je je dan verder klaar om weg te rijden?
Veel paarden krijgen dan een angst voor het opstijgen.
Het moet toch ergens vandaan komen, hij moet het vervelend vinden, anders doet hij niet vervelend terug.
Dus misschien kan je er nog is goed over na denken waarom hij dat zou doen. Is hij voor de rest met het rijden wel gewoon braaf?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:16

Is hij gevoelig op zijn rug met bijvoorbeeld borstelen. Het kan namelijk een probleempje in zijn rug zijn. Door te masseren en dus goed warm te maken verhelp je het probleem. Mijn verzorgpaard bleek ook een beetje vast in de rug te zitten en na te masseren en een kwartiertje los te longeren was het beter met opstappen. Groetjes Brennie

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:11

het kan ook zijn dat je onbewust met je voet in haar buik prikt? dan is het namelijk niet zo gek dat ze opzij springt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:23

Er is altijd een oorzaak waarom een paard ineens zulk gedrag vertoont.Probeer dat uit te zoeken.Je paard kan last van zijn rug hebben maar ook hebben gehad en nu nog angst hebben er kan iets vervelends gebeurt zijn dat hij een keer is geschrokken bij het opstijgen en nu angst heeft of je hebt perongeluk zijn rug geraakt met je been tijdens het opstijgen of mss kwam je een keer wat onhandig neer in het zadel toen je een keer opsteeg het kan van alles zijn.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:39

sowieso zou ik dus nooit op de stenen opstappen... is echt gewoon gevaarlijk... maar voor de rest zou ik het probleem bij mezelf zoeken... kijk of je m nergens prikt met je voet of dat je te hard gaat zitten... oefenen is het toverwoord... honderd keer op en afstappen... ik heb t gehad met een jong paardje... en daarbij deden we dan gewoon desnoods een paar minuten blijven hangen voordat we een been erover heen sloegen totdat ze weer stil stond. Dan rustig gaan zitten uitgebreid belonen... rondje stappen weer eraf en dan weer erop en zo een aantal keer oefenen totdat ze begrijpen dat stilstaan met opstappen echt niet erg is..

playwithfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:50

zadel probeem?

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 10:20

zadel ligt perfect

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:02

Sansje schreef:
sowieso zou ik dus nooit op de stenen opstappen... is echt gewoon gevaarlijk... maar voor de rest zou ik het probleem bij mezelf zoeken... kijk of je m nergens prikt met je voet of dat je te hard gaat zitten... oefenen is het toverwoord... honderd keer op en afstappen... ik heb t gehad met een jong paardje... en daarbij deden we dan gewoon desnoods een paar minuten blijven hangen voordat we een been erover heen sloegen totdat ze weer stil stond. Dan rustig gaan zitten uitgebreid belonen... rondje stappen weer eraf en dan weer erop en zo een aantal keer oefenen totdat ze begrijpen dat stilstaan met opstappen echt niet erg is..

Daar ben ik niet zo voor. Ik vind dat je beter in 1 keer door kan stijgen, want fijn staan lijkt het me ten eerste niet zo voor het paard, en ten tweede, als je met je kop naar beneden valt, naar de andere kant van waar je opstijgt zeg maar, dan ben je ook nog niet jarig.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:52

Banja schreef:
zadel ligt perfect

Weet jij zeker dat het hem nergens drukt?, of de boom is gebroken?
Of misschien heeft hij zo wel iets aan zijn rug, moet je hem eens drukken met je hand en dan kijk je of hem dat zeer doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:04

Als hij vroeger altijd braaf bleef staan, dan heeft hij nu toch ergens last van!

Zoals de tips hierboven allemaal, of misschien ben je zwaar en dan is het opstappen (hangen aan één kant van het zadel) ook geen pretje.
Of door het opstappen het zadel of de singel schuift.

Probeer eens met een stoel op te stappen, nadat je de rest heb uitgesloten. (pijn)

Succes!