Pony heeft een 'mond van beton'!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Pony heeft een 'mond van beton'!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 18:16

Hoi mensen,

Sinds eind december vorig jaar heb ik een E-pony, Romijn. Toen we hem kochtten, kregen we er een speciaal bit bij. Heel vriendelijk bit, zeiden ze.
Toen Romijn dus bij ons op stal kwam, heb ik er in het begin 2 of 3 keer mee gereden. Romijn ging er constant vandoor en liep altijd te kl*ten. We kwamen er achter dat dat bit heel dun en scherp was, hartstikke scherp en totaal niet vriendelijk dus Het oude baasje van Romijn heeft trouwens M1+9 met hem gereden, altijd met dat bit.
Ik heb toen niet meer met dat bit gereden, maar met een dubbel gebroken watertrens. Geen dun bit, maar ook niet overdreven dik. Op dat bit wou hij dus absoluut niet nageven. Toen heb ik een iets dunnere watertrens geprobeerd, ging al beter, maar nog steeds wil hij niet echt nageven. Na ongeveer een uur losrijden begint hij pas een beetje te zakken...
Romijn is dus een super dun bit gewend, maar ik wil daar echt niet mee rijden, want het doet echt pijn bij hem. Nu geeft hij dus niet of heel moeilijk na op een dikker bit. Hij heeft echt een bekkie van beton nu...
Dus nu de vraag: Hoe kan ik hem nageeflijk rijden zonder een dun en scherp bit te gebruiken?

Britt

Re: Pony heeft een 'mond van beton'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:47

kan je hem niet eens een tijdje bitloos gaan rijden bijvoorbeeld? weet niet of dat kan helpen wat vind je instructeur ervan als je die hebt?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:05

voor nagevelijkheid heb je geen scherp bit nodig, ook niet als die en mond van beton heeft.

Je moet leren je paardje te rijden door middel van je stem,- zit,- en been hulpen. Als die goed is rechtgericht, aan de hulpen is en over zn rug in balans komt zal die pas nagevelijk zijn en daar heb je in principe geen teugels voor nodig.

Ga op zoek naar een goede instructrice die je hier mee kan helpen..

Succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:07

Ik ga mee met vorige poster.
Een dun bit doet geen pijn als je er normaal mee rijdt. Een dik bit kan pijn doen als je er aan moet trekken.
Belangrijk is dus door met gerichte oefeningen de pony na te laten geven en niet door "iets" met het bit te doen.
En een half uur kan heel normaal zijn voor sommige ponies om los te komen. Vraag is, wat doe je in dat halve uur?

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 19:20

Lusitana schreef:
Vraag is, wat doe je in dat halve uur?

Ik rijd heel veel slangenvolte's, gewone volte's en achtjes.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:25

ILOVE_TARA schreef:
Lusitana schreef:
Vraag is, wat doe je in dat halve uur?

Ik rijd heel veel slangenvolte's, gewone volte's en achtjes.

Dat is een hele goeie warmining up voor je paardje! Probeer hierbij eens zoveel mogelijk overgangen te rijden dmv je stem, zit en been hulpen!

Constant moet jij het tempo willen verandere en constant moet je paardje reageren op een minimale hulp. Dus zitten is terug en kuit is naar vore! Wees hier duidelijk en conseqent in, dat is wel zo eerlijk tegenover je paardje.

Begin met grote overgangen als halt-draf, draf-halt, stap-galop ed. En ga ze dan steeds verder verkleine tot schakelen (tempowisselingen waarbij je in de zelfde gang blijft, deze kunnen zo minimaal zijn dat ze voor iemand anders bijna niet zichbaar meer zijn.. Hiervoor zal je paardje super aan je hulpen moeten zijn en verzameld)

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 21:50

M3isSi3j schreef:

Dat is een hele goeie warmining up voor je paardje! Probeer hierbij eens zoveel mogelijk overgangen te rijden dmv je stem, zit en been hulpen!

Constant moet jij het tempo willen verandere en constant moet je paardje reageren op een minimale hulp. Dus zitten is terug en kuit is naar vore! Wees hier duidelijk en conseqent in, dat is wel zo eerlijk tegenover je paardje.

Begin met grote overgangen als halt-draf, draf-halt, stap-galop ed. En ga ze dan steeds verder verkleine tot schakelen (tempowisselingen waarbij je in de zelfde gang blijft, deze kunnen zo minimaal zijn dat ze voor iemand anders bijna niet zichbaar meer zijn.. Hiervoor zal je paardje super aan je hulpen moeten zijn en verzameld)

Ik ga dat morgen is proberen! Bedankt!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:32

Al eens bij de tandarts geweest? Mijn vorige paard had hetzelfde probleem. Half uur losrijden en dan pas nageven. Een keer bij de TA geweest en hij had nergens geen problemen mee. een warming up van 15 min was toen voldoende

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 14:10

Marije1984 schreef:
Al eens bij de tandarts geweest? Mijn vorige paard had hetzelfde probleem. Half uur losrijden en dan pas nageven. Een keer bij de TA geweest en hij had nergens geen problemen mee. een warming up van 15 min was toen voldoende

Romijn heeft een overbijt. Daar kan het ook door komen. De vader van z'n oude baasje was trouwens paardentandarts.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:16

een bit is net zo scherp als jou handen. dus als dit paard met dat *scherpe* bit goed loopt en jij rustig bent met je hand is er met dit bit net zoveel *mis* als met een dikker bit

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:44

Wat M3isSi3j schrijft is heel goed om te doen en lekker door blijven oefenen je paard zal steeds sneller nageven.Je moet wel geduldig blijven je rijdt nog niet zo lang op dit paard en het kan wel een jaar duren voor je hem beter voor elkaar hebt en hij sneller nageefelijk wordt.Rijdt je ook les want soms kunnen een paar kleine aanwijzingen wonderen verichten.