Sinds eind december vorig jaar heb ik een E-pony, Romijn. Toen we hem kochtten, kregen we er een speciaal bit bij. Heel vriendelijk bit, zeiden ze.
Toen Romijn dus bij ons op stal kwam, heb ik er in het begin 2 of 3 keer mee gereden. Romijn ging er constant vandoor en liep altijd te kl*ten. We kwamen er achter dat dat bit heel dun en scherp was, hartstikke scherp en totaal niet vriendelijk dus
Het oude baasje van Romijn heeft trouwens M1+9 met hem gereden, altijd met dat bit. Ik heb toen niet meer met dat bit gereden, maar met een dubbel gebroken watertrens. Geen dun bit, maar ook niet overdreven dik. Op dat bit wou hij dus absoluut niet nageven. Toen heb ik een iets dunnere watertrens geprobeerd, ging al beter, maar nog steeds wil hij niet echt nageven. Na ongeveer een uur losrijden begint hij pas een beetje te zakken...
Romijn is dus een super dun bit gewend, maar ik wil daar echt niet mee rijden, want het doet echt pijn bij hem. Nu geeft hij dus niet of heel moeilijk na op een dikker bit. Hij heeft echt een bekkie van beton nu...
Dus nu de vraag: Hoe kan ik hem nageeflijk rijden zonder een dun en scherp bit te gebruiken?