Inrijdprobleem (wat te doen?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Inrijdprobleem (wat te doen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 21:51

Nu ben ik al regelmatig met jonge paarden en pony's in aanraking gekomen maar nu loop ik toch vast met een jonge D-pony (welsh). Deze pony is totaal vertrouwd met mij, zadel en hoofdstel en ruitergewicht. Longeren en commando's kent die goed en van de week hebben we aan de hand gedraafd. Nu vond ik dat het de tijd was om toch los te laten. Collega zat erop en de pony voelde ontspannen aan. Dus ik heb de gesp van de longe losgeknipt en ben rustig weggelopen, waarbij de pony achter mij aanliep. Heel braaf zou je denken, maar hij reageert dus totaal niet op been of teugeldruk. Nu hoeft dat ook niet meteen en perse, maar nu het volgende. Ik loop naar de hoek van de bak, dus niet meer in handbereik van de pony. De pony blijft staan en is met geen mogelijkheid meer naar voren te krijgen. Eerst rustig been gegeven, toen wat meer en uiteindelijk om "schopwerk" te voorkomen een tikje met het zweepje, waar totaal geen reactie op kwam, terwijl ze ontzag voor de zweep heeft. Ik heb dit een tijdje aangekeken in de hoop dat ze zou gaan lopen en ben er toen heengegaan. Heb even geaaid enzo en ben toen weer weggelopen en dan komt ze wel achter je aan gelopen, ga je rennen precies hetzelfde. Wanneer ik echter echt naast haar gelopen, loopt ze constant met hoofd of schouder tegen me aan te hangen, net of ze steun zoekt bij mij ipv de ruiter. Hoe krijg ik haar zover dat ze toch gaat begrijpen dat ze de ruiter moet volgen ipv mij. We zijn nu een week bezig en geen stapje verder gekomen. Tijd is geen probleem en van de winter krijgt ze lekker de gelegenheid om "bij te komen". Weet iemand dus hoe ik de pony toch zover kan krijgen om niet mij, maar de ruiter moet volgen? Ik heb liever dat ze al bokkend en rennend door de bak gaan dan dat ze zo stil staan eigenlijk

missnynke

Re: Inrijdprobleem (wat te doen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:55

en als je collega haar op de hoefslag probeert te houden en jij erachteraanloopt met de longeerzweep?

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:21

Als je nou eerst eens de pony longeert met je collega erop en jij in het midden.
Elke keer als jij een voorwaartse stemhulp geeft, laat je je collega met haar kuiten de buik aanraken. Herhaal dit een aantal keren en wanneer de pony elke keer mooi voorwaarts vertrekt draai je de rollen om. Dus nu eerst je collega been laten geven en daarná pas jouw stemhulp.
De logica hiervan is dat de pony de voorwaartse stemhulp die hij al kende in verband brengt met de kuitdruk. Vervolgens neemt de kuitdruk het langzamerhand over van de stemhulp.

De reactie van de pony om stil te vallen is heel logisch. Want er is opeens geen drijvende hulp meer, ja er zit wel een ruiter op, maar de pony moet natuurlijk eerst leren wat de betekenis is van ruiterhulpen.
De eerste paar keer zul je als longeur toch gewoon in het midden moeten blijven staan met je longeerzweep. Je kunt pas aan de kant gaan staan wanneer de ruiter er een fatsoenlijk gas- en rempedaal op heeft gemonteerd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:03

Dit is zo te lezen een hele normale reactie. Het paard zoekt steun bij de begeleider. Het snapt nog niet dat het zonder begeleider ook moet lopen, dat de ruiter op de rug de leiding moet overnemen.

Wat je moet doen: longe los, en naast het paard meelopen. Het paard zal nu wel lopen. Dan laat je de ruiter halthouden, zelf zul je in het begin ook moeten blijven staan. Staat paard en ruiter stil, dan geeft de ruiter hulpen om voorwaarts te gaan, de begeleider blijft staan. Reageert het paard niet, dan gaat de begeleider weer lopen en zal het paard volgen. Na een tijdje zal het paard begrijpen dat die ruiter ook kan bepalen dat er voorwaarts gelopen moet worden. Gaat het op deze manier een paar keer goed, dan kun je de afstand tot het paard vergroten. Langzaamaan de ruiter steeds meer laten doen. En zelf minder doen.

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:41

Oei, wat klinkt dit bekend ! Heb precies hetzelfde gehad met mijn Haflinger die ik aan het inrijden ben. Bij haar kwam het door haar onzekerheid, ze zocht steun bij degene op de grond. En dat is idd helemaal niet zo raar, dat is immers vertrouwd!

Zoals al gezegd is: eerst aan de longe zorgen dat de ruiter steeds meer de controle overneemt. Degene in het midden doet steeds minder. Uiteindelijk doet diegene helemaal niets meer, enkel als het paard niet snel genoeg of niet op de juiste manier reageert, geef je een ondersteunende hulp. Dan de longe los, maar eerst nog wel in het midden blijven staan. Vervolgens ga je uit het midden weg. Eerst er nog wel bijblijven zodat je kunt helpen als dat nodig is. Wat ook een goede oefening is, is dat de helper wat door de bak gaat wandelen zeg maar, het paard zal er misschien een beetje van in de war raken maar als de ruiter duidelijk is, snapt het paard vanzelf dat het op degene daarboven moet letten en dat het niet uitmaakt wat diegene daar op de grond doet.

Wat bij mijn paard ook ontzettend heeft geholpen is het werk aan de dubbele lange lijnen in de menpositie. Eerst ga je gewoon longeren aan de LL en vervolgens schuif je steeds meer op zodat je uiteindelijk achter het paard loopt. Een onzeker paard gaat dan enorm lopen zoeken. Dit werk is heel handig om 1. het paard zekerder te maken, het meer zelfvertrouwen te geven. Het moet nu veel meer zelf doen, dan wanneer je ervoor of ernaast loopt. En 2. het is natuurlijk super om het 'sturen' en het 'remmen' en weer voorwaarts gaan te oefenen. Wanneer het paard dit aan de LL goed beheerst, snapt hij de hulpen van de ruiter ook beter, omdat hij het herkent.

Zo, heel verhaal is het geworden, hoop dat je er wat aan hebt . Gewoon blijven oefenen en de tijd nemen, dan komt het allemaal goed. Mijn Haf had dit dus eerst ook heel erg, maar we hebben nu al een paar keer geheel zelfstandig gereden en dat ging hartstikke goed .

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:46

Odie schreef:
Als je nou eerst eens de pony longeert met je collega erop en jij in het midden.
Elke keer als jij een voorwaartse stemhulp geeft, laat je je collega met haar kuiten de buik aanraken. Herhaal dit een aantal keren en wanneer de pony elke keer mooi voorwaarts vertrekt draai je de rollen om. Dus nu eerst je collega been laten geven en daarná pas jouw stemhulp.
De logica hiervan is dat de pony de voorwaartse stemhulp die hij al kende in verband brengt met de kuitdruk. Vervolgens neemt de kuitdruk het langzamerhand over van de stemhulp.

De reactie van de pony om stil te vallen is heel logisch. Want er is opeens geen drijvende hulp meer, ja er zit wel een ruiter op, maar de pony moet natuurlijk eerst leren wat de betekenis is van ruiterhulpen.
De eerste paar keer zul je als longeur toch gewoon in het midden moeten blijven staan met je longeerzweep. Je kunt pas aan de kant gaan staan wanneer de ruiter er een fatsoenlijk gas- en rempedaal op heeft gemonteerd.

Helemaal mee eens

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 12:13

Oke, de logica begrijp ik ook wel en jullie redenaties gelukkig ook . Het is mij ook wel een logische reactie van een jonge pony, het ging me er eigelijk puur om hoe jullie dat zouden doen. De redenatie van Odie zat aardig in mijn richting. Ik dacht alleen dat het misschien verstandiger was om de pony los te laten ipv aan de longeerlijn, maar we gaan dat langzaamaan maar weer proberen. Gister liep ze al op 5 meter afstand mee dus misschien gaat ze het wat begrijpen...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:22

Ik benhet ook met het bovenstaande eens.

Wij gaan eigenlijk zowoeizo niet los met de jonge paarden voor dat ze de voorwaartse hulp (op been ondersteund met stem) een beetje snappen. Veel paarden gaan stilstaan om dat ze inderdaad gewoon echt niet snappen wat ze moeten doen. Wat je ook kan proberen is wel in het midden gaan staan maar dan zonder de lijn maar wel rustig aan de longeerzweep erachter niet op te tikken maar om te ondersteunen.

Aan de longe stap en halp en stap en draf overgangen lekker oefenen en na een paar keer snappen ze dat wel.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:26

Gewoon eerst even stap,draf en galop oefenen aan de logeerlijn met jouw in het midden. Zodra dat dan vertrouwd is kun je de longeerlijn toch gewoon los doen en zonder lijn, maar wel met zweep als drijvende hulp in het midden blijven staan. Zodra dit goed is, kan je collega het paard steeds verder naar buiten sturen. Hier hoef je natuurlijk geen maanden over te doen.

Bedoeling hierbij is dat je het eerste contact als werken aan de longeerlijn voor hem laat worden. Iemand erop zetten en dan de hele bak door naast het paard meelopen totdat je steeds iets verder weg kan gaan geeft het paard eerst de mogelijkheid om aan de meelopende te willen hangen.

Succes in ieder geval!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:22

ik ken dit probleem, heb ghet met een hengstje gehad, ik bleef in het midden, en stuurde hem weg, hij bleef wel steun bij me zoeken, maar als ik zij luister naar je ruiter (zegmaar) deed hij dit braaf, wist hij het niet meer, kwam hij toch weer bij mij. Ik heb liever dat een paard dat doet dan dat hij als een gek gaat rennen en in paniek raakt. Pony heeft beetje bij beetje ruiter moeten leren vertrouwen, en het gaat al een stuk beter nu!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:33

En als je de rollen nu eens om draait. Jij gaat erop en je college gaat in het midden staan. En dan kijken wat hij doet .......? Mischien is hij wel eenkennig?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:24

Odie schreef:

sluit ik me helemaal bij aan

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:32

vroeg ik me ook af

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:17

Daarom dus dat het zo belangrijk is dat je tijdens het longeren heel vaak je stem gebruikt en tegen het paard praat...zo geraakt je paard vertrouwt met die commando's en kan je ze later heel makkelijk gebruiken als je dan los in de bak rijdt...

Gebruik de kennis die je hem eerder hebt bijgebracht om hem nieuwe dingen te leren....

succes in ieder geval!!!