Help,hoe krijg ik mijn paard weer voorwaarts?..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzadolan

Help,hoe krijg ik mijn paard weer voorwaarts?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 20:25

Hey ik ben Izza,
Ik wou jullie vragen voor tips voor slome paarden.
Wat als je een paard hebt die altijd heel sloom is,een paard dat altijd wegrent voor je als je hem uit de wei wil halen,een paard dat weigert te springen,een paard dat er kostands vandoor vliegt,een paard dat niet aan de teugel wil lopen en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.Al deze dingen zijn niet leuk,dus ik vraag jullie mij tips te geven over hoe je een paard weer lekker door kan laten lopen.[sporen heb ik al gebrobeerd maar helpt niet echt]Denk je dat je een goede tip voor me hebt dan zie ik het wel..
Hier nog een foto van mijn paard Dolan

Afbeelding
Dolan

Liefs Isabel

Biepje

Re: Help,hoe krijg ik mijn paard weer voorwaarts?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:05

wat een waslijst...

sloom en ervandoor vliegen? nou... oke dan. dat wegrennen in de wei is spelen denk ik, wat ik dan doe is een zweepje meenemen en juist gaan opjagen, dan vindt hij het al snel niet leuk meer.

ik zou dan eerst het sloom/vandoorvliegen probleem oplossen. daarmee gaat waarschijnlijk ook in een keer het 'aan de teugel' probleem opgelost zijn, en mss ook het springprobleem. als je paard ervandoor vliegt, kan je beter eerst naar de oorzaak zoeken. schrikt hij of wilt hij gewoon weglopen? bij schrikken best rustig terugnemen, eventjes kalmeren, neem de tijd en voltetjes gaan rijden in draf op de plaats waar hij schrok, gebruik je stem, daar kalmeren ze erg snel van. als hij wegloopt, kan je ofwel stevig doorrijden en hem pas laten stoppen als jij het wil (en laat hem maar buiten adem raken), of je zet het om in jouw voordeel, geef een gewone ophouding (waarbij je ook een stevige kuitdruk geeft, dus niet alleen buitenteugeldruk), lukt dat niet, geef dan maar eens een harde ophouding. hij moet het leren, effe geen medelijden hebben.
dat sloom zijn zou ik oplossen met schakelen. voortdurend overgangen rijden, ook op de volte. ik zou geen sporen gebruiken, eerder een zweepje. been, geen reactie, harder been, geen reactie: been + tik achter je been. als hij dan nog niet reageert, ferme tik op zijn kont. door die overgangen en wendingen, komt de achterhand eronder en kan hij nageven. laat hem maar werken.

door zo te rijden gaat hij een pak beter tussen je benen zijn en ga je meer controle hebben, dat heb je nodig voor het springen. waarschijnlijk gaat het zo wel lukken. veel succes!

IngE_Jolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:33

Ik ben het er wel mee ens wat Biepje zegt. Nog wel wat aan toe te voegen.

Als je een probleem wil oplossen, moet je eerst een oorzaak weten.
Heeft hij dit altijd al gedaan?
Heb jij (meestal) het gevoel dat jij volledige controle hebt?
Heb je genoeg rijervaring om hem aan te kunnen?

Een paard probeert uit, de een meer dan de ander. Je moet dan ook de hele tijd laten weten dat jij de baas bent en bepaalt wat er gebeurt.
Als ik dit zo lees, komt het op mij over of hij een spelletje speelt met je.

Je kan om te beginnen wat gehoorzaamsoefeningetjes doen;
Ga eens een paar rondjes aan de hand met hem stappen en laat hem halt houden en achteruit lopen (als hij dit kan), harder en zachter stappen. En let er op dat hij precies doet wat jij wilt!
Als hij iets doet wat jij niet heb gezegd laat hem dit weten, maar laat hem ook dubbel zo hard weten als hij het goed doet!

Doe dit soort dingen ook met rijden. Je moet ook erg consequent zijn! Maak duidelijk afspraken met je zelf en je paard. Na twee keer aansporen geen reactie? Tik er overheen. Nog geen reactie geef hem dan een echte harde mep, totdat hij naar jouw mening goeg reageerd!

Probeer niet te overhaasten, stap voor stap. Als hij genoeg voorwaarts is, dan pas over naar het volgende probleem. En niet gelijk proberen te springen bijvoorbeeld.

Misschien ook een goed idee als je les neemt met hem

izzadolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 06:52

Bedankt maar ik heb al les met hem!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 07:28

hoi,

dat opjagen in de weide lijkt me eigenlijk geen goed idee. je paardje wil al niet komen en dan ga je hem nog wegjagen ook. dan snapt hij de bedoeling niet. wat je wél kunt doen is, dat je hem laat staan als hij niet wil komen. maar, je moet aan hem duidelijk maken dat hij moet komen. dus als je de wei inloopt praat je enthousiast tegen hem. als hij dan wegloopt of weg rent, laat je hem staan. en probeer je het over een uurtje nog eens. of je haalt dan eerst andere paarden naar binnen als die er bij staan.(tenzij die 's nacht buiten blijven)
mijn pony deed hetzelfde als jou paard. het bovenstaande hielp bij mijn pony niet zo, maar misschien bij jou wel. wat ik nu zelf elke dag doe, is iets lekkers voor hem meenemen, een stukje brood of een appeltje ofzo. hij moet namelijk als jij komt niet meteendenken dat je weer gaat rijden (wat ook niet plezierig klinkt..).

voor het rijden zou ik het volgende doen:
als hij weg rent, geef hem dan een schop mee, of een tik, maar ga niet eindeloos mee galloperen. neem hem zo snel mogelijk weer terug, anders krijgt hij alsnog zijn zin.

maak hem sneller voor je been. dus korte, duidelijke, snelle hulpen. als je paard niet reageert op een kuitdruk, druk je wat harder, en als hij dan nog niet gaat geef je hem een schop of een klets met de zweep (liefst tegenlijk). pas als hij voorwaarts en aan je been is, kun je aan nagefelijkheid gaan denken.

succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 01:18

Mijn paard lachtte me altijd uit als ik met wat lekekrs de wei instap, ze had immers al een land vol.

En heb haar ook gelongeerd, ze wil namelijk helemaal niet komen, en weet dat als ze wegrent ze zo onder het werk vandaan komt.
Dus laat haar maar zien dat wegrennen zowel onder het zadel als in de wei niet betekend dat ze kan doen en laten wat zij wil.
Heb mijn paard 1 keer een kwartier "gelongeerd" in de wei nadat ik al weken bezig was met lokken en andere bovenstaande tips.

Na die ene keer kwam ze iedere keer trouw naar me toe, zoals gezegd is wegrennen helemaal niet meer zo leuk als je moet wegrennen.
Ik raad het dus juist wel aan, ze neemt je in de maling en lacht je er nog eens bij uit ook, want jij blijft wel achter haar aan wandelen, laat haar maar lopen.

Waar je haar tijdens het rijden wat voorwaartser en flitsender mee kan maken zijn veel overgangen, goed voor de achterhand en paarden worden er meestal ook wat heter door.

Het nageefelijk rijden etc. komt dan vanzelf, daar kan je eigenlijk pas echt mee aan de gang als je paard aan het been is, wat hij dus niet is als hij het ene moment sloom is en het andere moment wegrent.

Succes

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:26

Dat wegrennen in de wei en laten wegrennen. Dat ik daar zelf niet op ben gekomen!! Ik ook altijd maar lekkers meenemen naar de wei en vanalles nooit gewerkt.
En ik denk en hoop dat dit wel werkt. Die ''paardenfluisteraars'' doen dat ook zo, in een ronde bak. Eerst wegjagen en dan komt hij vanzelf.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:38

Sporen zijn niet bedoeld om hem voorwaarts te krijgen. Want als jij met sporen gaat rijden, dan reageert hij daarna helemaal niet meer op je kuit.
Het is idd heel vervelend, slome paarden. Je moet hem gehoorzaam krijgen aan je hulpen, dat doe je door veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Ook veel stelling vragen, en heel veel figuren. Je paard moet continu bezig zijn. En zodra je vind dat je paard voor vandaag braaf en gehoorzaam genoeg is geweest, stop dan, en ga niet nog een half uur doorrijden. Dat hij dan mag uitstappen en lekker de wei weer op mag is een grote beloning.
Als het paard lekker los, ontspannen en gehoorzamer word door alle overgangen, tempowisselingen, stelling, etc. kan je gaan werken aan een actievere achterhand, waardoor het paard nagevelijker word.
Maar voordat je daar allemaal aan gaat werken, zou ik ook je paard is na laten kijken, en eerst is kijken of je zelf niks fout doet.
Afwisseling voor een paard is ook heel leuk, dus 2x in de week naar buiten, 1x in de week (poging tot) springen, 1 rustdag en dan 3 dagen dressuurtraining.
Heb je trouwens les?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:43

Ik ben er heilig van overtuigd dat buitenrijden voor veel paarden een oplossing kan zijn en dat buitenritten de enige reden zijn waarom ik mijn luie knol tot zijn huidige niveau heb kunnen krijgen.

Je hebt misschien een enkel paard wat het niet leuk vind maar ik denk dat 90% van de paarden het heerlijk vinden om even op te frissen in hun hoofd.
Bijkomend voordeel is dat het paard op dat moment ook erg graag loopt. Op deze manier krijgen ze meer conditie en kracht en gaat het dagelijkse werk in de bak ze ook beter af. Een paarden die van nature lui zijn willen vaak best iets voor je doen, als het maar niet te veel is. Door de buitenritten maak je het werk makkelijker voor ze en zullen ze eerder geneigd zijn om te doen wat je van ze vraagt (omdat het simpel weg makkeijker gaat)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:46

kijk eens op dit forum en stel daar eens je vraag, dan krijg je een heel hendig antwoord da weet ik zeker, en tis ook nog paardvriendelijk

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:26

IngE_Jolly schreef:
Je moet dan ook de hele tijd laten weten dat jij de baas bent en bepaalt wat er gebeurt.
)

Dit doe je niet door met sporen te gaan rijden wat je in je eerste bericht schreef maar door duidelijke en conseqwente hulpen aan je paard te geven en dan ook reaktie van je paard krijgen.Je schrijft dat je les krijgt dus ik neem aan dat je daar leert hoe dat op de juiste manier moet.Succes met trainen.

IngE_Jolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:37

Gaat het al beter ?

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:35

Veel overgangen maken. En zorgen dat het paard goed aan de hulpen staat. 1/2 been, niet reageren? Tikje. Je moet niet gaan slaan maar gewoon een tikje.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:42

neem een goede instructie in de hand !!!!
ga niet zelf liggen klooien , via internet zijn tips absoluut goed bedoeld, maar een instructie kan het probleem IRL veel beter zien en oplossen

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:48

als je het mij vraagt is er maar weinig wat je met het dier kunt doen, heeft ie dit altijd gedaan of is het erin geslopen?

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:55

Slome paarden bestaan niet!Het zijn zeer slimme paarden die niet voorwaarts gaan.
Dus terug naar de basis.Begin met correct meelopen met je zitbeenknobbels en drijf op het juiste moment rechts en links,geen reactie is tik.
Je zult zien als jij je been verder van hem afhoudt,hem alleen raakt met de bedoeling te drijven jouw slimme paard het naar drie keer begrijpt.
Wees wel consequent,maak het je makkelijk door hem op de hoefslag te zetten en stoor hem niet.
Je instructrice kan je ook alles vertellen over deze methode.

Groet Dagmach