Help, paard loopt tijdens rijden de bak uit!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mismij

Help, paard loopt tijdens rijden de bak uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 22:50

Hallo,
Ik rijd nu een paard tijdelijk, dat lang niet is bereden. Als hij eenmaal loopt is het een geweldig beestje..maar in het begin is hij ontzettend dwars. De eerste maand(en) ging het allemaal goed, maar nu heeft íe ontdekt dat t erg leuk is om de bak uit te lopen. Nee, er zit GEEN omheining om de bak, deze ligt in een erg groot weiland. Nu loopt hij dus de bak uit, en ik heb echt álles geprobeert.. Rustig blijven en praten, boos worden en bijtikken.. De bak kan dus niet omheint worden, en ik vind het onzin om in de wei te gaan rijden alleen omdat hij dwars is. Zelfs de richting van de bak wil hij niet meer in, dan begint hij raar te springen en des de kwaader ik wordt des te gekker doet hij. Als ik er dan af ga en hem aan de hand midden in de bak neerzet en er weer op ga zitten vind hij dit de normaalste zaak van de wereld en loopt redelijk goed mee. Please, iemand tips want ik wil niet dat dit mis gaat alleen omdat hij te dwars is en ik eigenlijk niet echt weet wat ik ermee aan moet..

mariz

Re: Help, paard loopt tijdens rijden de bak uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:32

poe.. ik rijd zelf ook in een bak wat niet omheind is, tenminste gedeeltelijk.
iniedergeval heel duidelijk zijn in je hulpen.
probeer hem op een volte te houden.
zet hem aan het werk, zo goed als het kan natuurlijk.

anders kun je mischien iemand hem laten longeren, terwijl jij erop zit.
dus eigenlijk houd iemand hem gewoon vast zonder iets te zeggen, terwijl jij rijd, als dat goed gaat haal je de longe ervan af, en blijfd diegene gewoon in het midden staan.
als dat goed gaat (lees wel dit doe je een paar dagen) gaat diegene langs de kant staan. en als het goed is, loopt ie dan zn rondjes wel.

mag ik vragen of je les heb, met hem?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:48

Wat je denk ik moet doen is 1 methode aannemen. belonen als die braaf is en streng optreden als die vervelend word!

Je paardje moet weten waar de grenzen liggen en dat is bij jou gewoon tot de hoefslag en niet verder naar buiten toe. Sluit je paardje goed op tussen handen en benen en probeer gewoon rustig rond te stappen. als die dit braaf doet prijs je hem helemaal de hemel in, vooral in het begin! Blijf allert zodat je hem kan corrigeren voordat die de fout in gaat! Als die je nou voor is treed je streng op en dit hoeft echt niet altijd gelijk de zweep erover te zijn maar verhef je stem zodat die harder en zwaarder in toon is en geef vervolgens korte aanwijzing.. HO, NEE..

Misschien is het handig om les te nemen. Zo kan je leren hoe je hem voor kan zijn en hem dus kan corrigeren voordat die de fout in gaat. Als die op een gegeven moment door heeft dat jij de gene bent die de leiding heeft zal die zich overgeven en braaf zijn. Tot die tijd zal je een paar keer je paardje goed op zn plek moeten wijzen zowel met het rijden als met poetsen, wandelen ed.

Succes

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:30

Je zou eens kunnen proberen om tijdelijk wel in de wei te rijden, zo te horen is je paard op een of andere manier echt niet happy in de bak. Natuurlijk kun je (aangezien de bak toch niet omheind is) tijdens het rijden steeds meer in de buurt van de bak gaan rijden. Dit gewoon rustig opbouwen, totdat het uiteindelijk mogelijk is met hem wel een keer de bak rond te rijden. Daarna dan misschien weer terug naar de wei om daar je oefeneingen af te ronden. Mogelijk dat dat helpt.

En let wel, ik ga er hierbij vanuit dat je paard op een of andere manier een reden heeft om die bak echt niet in te willen, bv nare ervaringen of iets. Als het alleen is dat ie je in de maling neemt kan even streng zijn je ook een heel eind helpen, maar forceer hierbij niet teveel want anders krijgt ie alleen maar meer redenen omdie bak niet in te gaan.

Succes in ieder geval en misschien hebben anderen nog meer tips!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:12

ik ben het wel eens met bienotje.. klinkt wel redelijk logisch

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:44

Is sturen een idee

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 08:56

whaha

Mismij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 12:27

Sturen? Wat is dat?
Ik kan sturen wat ik wil, maar dan gaat hij staan springen en richting stal wat ik ook doe...Ik heb ook les, gaat prima hoor. Het enige probleem is dat hij het liefst doet wat hij zelf wil, en dus ook de bak uitlopen. Ik hou hem echt goed bezig met voltes-slangenvoltes etc. rijden maar dan wijkt ie "onder me uit" de bak uit..
Hij doet dit ook echt niet altijd, ik denk dat íe dit nu zo'n 2 a 3x heeft geprobeerd en dat vind ik meer als genoeg
Het is ook niet het probleem dat ik hem niet kan corrigeren, als hij bijvoorbeeld een van zijn andere truucjes zoals stilstaan uitprobeert krijg ik 'm zo weer aan het lopen... Hij neemt me echt in de maling
Bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat 't helpt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:30

Ook al ligt de bak in een weiland, met een paar prikkers en een schrikdraadje valt er een omheining te maken, zodat hij iig niet alle kanten meer uitkan.

In tegenstelling tot een paard kunnen wij improviseren en onze fantasie gebruiken. Met kracht ga je het niet van hem winnen, dus moet je je hersens gebruiken.

Een accu, schrikdraad en wat prikkers zijn echt de kosten niet.