Hoe rustiger in de aanleuning

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orange

Hoe rustiger in de aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 16:33

Mn pony is een fijn te rijden dier echt soepel, wil graag werken e.d.
Alleen ik de juiste rustige, ontspannen aanleuning lukt maar niet.
Hoe meer beter hij zn achterhand gebruikt hoe sterker en onrustiger voor. Dus zegmaar als hij lekker losgereden is en 'het echte werk' begint word hij zwaar. Het lijkt dat hij het moeilijk vindt en daardoor onrustig wordt. Herkent iemand dit?

Roos_M

Re: Hoe rustiger in de aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:14

ja ik!! ik rij er gewoon maar doorheen en denk er niet echt bij na en dan gaat het wel beter, gewoon de juiste hulpen blijven geven, en rustig in je hand.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:57

ja, dat herken ik wel, als het zwaarder en moeilijker wordt heeft de pony die ik rijd ook steeds een periode dat de aanleuning zwaarder wordt of dat ze tegen de hand komt. Wat helpt is tussendoor op tijd even lang laten of ontspannen voorwaarts-neerwaarts rijden zodat ze niet gaat verzuren en verder gaat het na verloop van tijd met rustig doortrainen vanzelf weer beter, en steeds fijner. Dan na een tijdje moet ik er weer een schepje bovenop doen, of een nieuwe oefening aanleren en dan is het weer even een tijdje lastiger...

Ik negeer het gedrag en probeer haar fijner in de aanleuning te rijden en gewoon door te oefenen. Boos worden levert alleen nog maar meer verzet op, geduld en rustig volhouden/herhalen werkt bij deze pony het best.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:40

Als een paard onrustig of zwaar in de aanleuning word wijst dit er op vaak op dat zn hun kaken vasthouden en daardoor niet volledig over de rug komen. Dit zorgt ervoor dat ze niet goed in balans zijn en daardoor op de voorhand vallen, wat op zijn beurt het werk weer zwaar maakt.

Wat je moet doen is beginnen met je paardje goed aan je hulpen te rijden. Als die met een minimale kuitdruk reageerd en terug te rijden is op enkel een zithulp dan ga je verder met het rechtrichten.

Rij veel op de binnehoefslag, AC lijn en diagonalen. Probeer hierbij je paardje goed op te sluiten tussen je handen en benen met een gelijke druk. Rij veel overgangen om hem actief te houden aan je hulpen en hem los te rijden over zn gehele bovenlijn. Pas als je paardje goed recht is en ontspannen zal die echt nagevelijk worden en krijg je de juiste aanleuning.

Als die aanleuning goed is kan je hem verder in balans brengen door hem door te sluiten naar de verzameling toe. Je zal merken dat die dan vanzelf wat meer in de oprichting komt, verschillend per paard hangt het er vanaf of je hem hier hoog erop houdt of hem door rijdt tot VWNW of LRD.