problemen met aangalloperen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

problemen met aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 10:31

Mijn Fries kan prima aan de longeerlijn galloperen. Links om makkelijker dan rechts om. Nu vertikt ie het gewoon om onder het zadel aan te galloperen. Nou dacht ik dat hij geen balans kon vinden met een ruiter op zijn rug en heb toen m'n bijrijder erop gezet en aan de longeerlijn laten galloperen. Dat deed ie prima en buiten op een groot veld doet hij het ook prima, als je los in de bak aangalloperen wil doet ie 2 passen en dan valt ie terug.. ik hou mn benen eraan maar hij reageert gewoon niet. wat moet ik hier mee, heb les gehad en die hielp me er wel goed mee, maar nu lukt het gewoon niet meer

Renate12

Re: problemen met aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:33

heb je nu geen les meer dan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:10

Misschien heeft hij met longeren steun aan degene die longeert en aan de lijn. Misschien moet je op de volte blijven? En eerst goed oefenen op de grond. Verder zit misschien je zadel net helemaal goed. Misschien knelt hij of ligt tever naar voren oid.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:27

Het blijft voor een fries vaak moeilijk om goed te galoperen. Het is heel erg belangrijk dat die goed is recht gericht zodat die in balans op 4 benen komt en terug gezet kan worden op zn achterhand voordat die aan springt.

Manieren om die achterhand sterker te maken, je paardje recht te richten en goed in balans te krijgen zijn de volgende:

* balkjes en cafelletjes lopen
* kleine sprongetjes
* longeren met dubbele lijnen of pessoa
* ook tijdens het longeren balkjes neerleggen
* bergjes rijden
* mul zand rijden
* door het water stappen (tot ongeveer zn knieen)
* veel overgangen rijden (constant overgangen rijden)
* rechte lijnen rijden als de A-C lijn en diagonalen
* recht uit stappen op de weg, in het midden dus niet naast een berm of heg
* binnehoefslag rijden
* contra stelling in de wendingen

Als die nou sterker is van achtere, beter in balans en dus ook recht gericht kan je werken aan de galop onder het zadel. Wat ik al eerder zei: pas aangaloperen als die goed verzameld is in stap of draf. Vervolgens galopeer je een paar passen (en prijs je hem natuurlijk helemaal de hemel in!) en dan rij je hem weer toch naar een rustige draf of stap tot die weer in de verzameling komt en zet je hem opnieuw aan. Dit doe je elke dag 20x op elke hand! als je voelt dat die makkelijker aangalopeerd probeer je elke dag een pas meer te galoperen.

Wat je ook kan doen is een balkje in de hoek neer leggen en zet hem op dat balkje aan in galop, vaak vinden ze dit makkelijker.

Succes!

ik_heet_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:54

laat dat paard naar je luisteren!!!!!!!!!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:34

ik_heet_kim schreef:
laat dat paard naar je luisteren!!!!!!!!!!

heel bijdehand opgemerkt..

Volgens mij heeft dit niets met protest, uitproberen of met controle verlies te maken maar met gebrek aan kracht vanuit de achterhand..

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:48

hallo,
Met M3isSi3j ben ik het eens, de achterhand moet sterk zijn voor de galop, maar ik wilde alleen even zeggen dat een rechtgericht paard een paard is die allebei de kanten even goed kan buigen. Dus als jouw paard op allebei de voltes kan inbuigen, zal hij ook allebei de kanten goed aanspringen, en de galop volhouden. Waarschijnlijk doet hij het aan de longeerlijn wel omdat je hem dan met de longeerlijn in de buiging houd, en dan houd hij het wel vol.

groetjes

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:14

vergeet niet fast je stem een goede hulp kan zijn en probeer als ze het aan de longe met iemand erop, dat eerst nog een paar keer oefenen en dan wel op de volte blijven maar ook een keer zonder de lijn. Zorg dat je wel duidelijk en goed de hulp geeft en goed beloont als ze het wel doet.

En als je les goed hielp .. meer lessen nemen

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:21

Riant schreef:
vergeet niet fast je stem een goede hulp kan zijn en probeer als ze het aan de longe met iemand erop, dat eerst nog een paar keer oefenen en dan wel op de volte blijven maar ook een keer zonder de lijn. Zorg dat je wel duidelijk en goed de hulp geeft en goed beloont als ze het wel doet.

En als je les goed hielp .. meer lessen nemen

ik les nu 1x per week

ik heb vandaag met vrijrijden op de manege geprobeert. maar na 8/9 passen valt ie terug.. ik spring aan in een bocht?

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:25

Riant schreef:
ik heb vandaag met vrijrijden op de manege geprobeert. maar na 8/9 passen valt ie terug.. ik spring aan in een bocht?

en als je het dan gewoon langzaam "opvoert" eerst bijvoorbeeld een volte, dan de bak door, dan de bak en een volte ofzo... dan bouw je het langzaam op, je hebt toch alle tijd?
maar wel opletten dat hij wel door gallopeert zolang jij wilt, niet hem eruit laat vallen, al begin je met twee passen galop als ie maar op jouw hulpen aanspringt en terug komt...

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 13:08

aux schreef:
Riant schreef:

en als je het dan gewoon langzaam "opvoert" eerst bijvoorbeeld een volte, dan de bak door, dan de bak en een volte ofzo... dan bouw je het langzaam op, je hebt toch alle tijd?
maar wel opletten dat hij wel door gallopeert zolang jij wilt, niet hem eruit laat vallen, al begin je met twee passen galop als ie maar op jouw hulpen aanspringt en terug komt...

Ik wil hem idd aan laten springen op een volte en dan 10 sprongen door, maar bij 8/9 stopt ie.. dus ik zal een paar sprongen minder doen

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 22:24

Ik had vandaag les en heb door gepakt en nu kan hij het wel... was dus gewoon een soort van staken maar bedankt voor de tips