slechte drafdag, overslaan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

slechte drafdag, overslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 20:15

beetje vage titel, maargoed.
ik rij eenbelgisch trekpaard bij
ze beheerst de stap, draf en galop in de piste.
nu is het zo, de stap is vrij goed,rustig, kan verruimen ne verkorten, geen probleem.
de draf is soms onbeheerst, moeilijk om hetzelfd tempo te vinden, hoeken moeilijk uit te rijden (rechterhand valt mee, linkerhand is moeilijker)
de galop daarentegen is weer zeer goed, kan ik ook verruimen, netjes een handgalopje, enkel op de linkerhand moeilijkheden om de hoeken uit te rijden, maar daar werk ik aan.
mijn training ziet er als volgt uit:
10 minuten instappen op de verharde weg
dan paar figuren in stap op beide handen.
een 8-tje in draf
en dan linksom en rechtsom een paar rondjes galop
dan wat figuren in stap en draf,overgangen stap-draf-galop.
ik galopeer vrij veel,om haar wat sterker te maken vanachter, om zo de draf te verbeteren.

Maar van de eerste rondjes draf voel ik al of ze gaan lukken die dag.
draaft ze redelijk goed, dan oefen ik wat meer op de draf

voel ik dan al dat het een catastrofe zal zijn, dan sla ik de draf voor een deel over.
dan ga ik wat oefenen op stap, stelling, nu ook begonnen om aan te springen in galop vanuit stap.

nu twijfel ik of dit goed is,
langs de ene kant, als het niet gaat lukken dan frustreer ik mezelf en het paard.
langs de andere kant, ze moet het ook leren...
hoe zouden jullie dit doen?

Bombarie

Re: slechte drafdag, overslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:28

als ze een slechte dag heeft ga je door totdat er een mooi stukje tussen zit en dan stop je meteen. Jij doet het precies andersom zoals ik het geleerd heb. Ik moest juist altijd meteen stoppen als het goed ging! en als het niet goed ging wachten totdat het even "beter" of een "beetje" goed ging.. en dan meteen stoppen! Maar dat is natuurlijk gewoon mijn methode.. Maar je paard moet toch leren wanneer ze iets goed of niet goed doet. Dus goed zou gewoon belonen en stoppen moeten zijn eigenlijk.. maar dat is míjn manier van trainen, ik opper het gewoon maar hoor hihi!! Iig Succes!!! groetjes van sarah

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:13

Tegen mij zeggen ze ook altijd dat ik met iets goeds moet eindigen net als Bombarie zegt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:33

ik stop ook altijd als het goed gaat hoor, maar als ze een slechte dag heeft, lukt de draf langs geen kanten, en dan ga ik bv wat galopwerk gaan doen, bv proberen om een nette volte in galop te doen, zoiets lukt dan wel, en als dat goed lukt, dan sluit ik af (soms werken we maar een kwartiertje door)
Maar als ik persé een goede draf wil, moet ik vol een uur doorwerken, en in dat uur frustreren we ons beide dood,snap je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:39

Als er zoveel verschil zit in de draf denk ik toch eerder aan een evenwichtsprobleem. En dat moet je oefenen.

Je verteld er niet bij hoe oud het paard is. In mijn ogen lijkt het me de natuurlijke onbalans die je vaker aantreft bij een jong paard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:58

Het is iets wat je moet uitvinden bij je paard. Gaat het de volgende dag beter als je rustigaan hebt gedaan met de draf dan is het dus goed dat je het zo doet. Loopt je paard de volgende dag slechter, moet je een andere aanpak proberen. Ik vind wel dat je je paard niet altijd maar door moet laten gaan, soms is het beter te stoppen en de volgende dag weer te proberen, meestal lukt het dan wel. En goed afsluiten hoef je niet persé met draf te doen, gewoon met iets ontspannends.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:44

Tja, ondanks dat ik me kan voorstellen dat je op zo'n slechte drafdag de draf maar al te graag wil overslaan denk ik niet dat dat een slim plan is. Een paard loswerken en trainen doe je in alle gangen en op beide handen met diverse figuren. Door een deel gewoon over te slaan in je training, denk ik dat je je paard maar half kunt trainen. En ok, iedereen zal wel eens een keertje die moeilijke oefening op die baaldag over hebben geslagen maar als ik het bij jouw hoor betekent dit dat je dit wel regelmatig hebt.

Juist ook op de slechte dagen moet je oefenen. Dat is de enige manier om je paard er eens door heen te rijden en er aan te werken. Je moet er niet aan denken dat je een wedstrijd hebt en je paard heeft zijn dag niet! Dat betekent voor je bij voorbaat al dat je proef niets kan worden omdat je nooit hebt geoefend je paard erdoorheen te rijden.

Kun je je trainingen niet iets meer varierend maken, als je zoals je zegt altijd hetzelfde doet lijkt me beetje saai. Misschien eens met grondbalken in draf aan het werk. De ene keer galop voorin de training, de volgende keer juist later.

En zoals eerder genoemd, lijkt wel een kwestie van balans die in de draf mist. Door veel te draven kun je hiermee oefenen, in de galop kun je idd ook wel het werken aan die actieve achterhand ondersteunen. Maar zoals ik al zeg, ondersteunen. Het daadwerkelijke trainen in draf gebeurt nu eenmaal als het paard ook daadwerkelijk draaft.

Succes in ieder geval!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 15:06

afwisseling heeft ze genoeg hoor
we rijden regelmatig balkjes, heel nu en dan es een sprongetje (zware koudblod, dus niet echt goed om te springen) we gaan minstens om de 2 weken een buitenrit maken (meetsal meer, zeker nu in de vakantie), soms doen we gewoon aan loswerken in de piste (ze is dus opgetoomt zoals het lonbgeren, maar we werken zonder longe), soms longeren met dubbele longe, en nu en dan loopt e nog voor de kar.
tijdens het dressuur zelf wissel ik ook vaak af,veel overgangen, en andere dingetjes.
ze heeft die slechte draf niet vaak, maar als zee het heeft toch wel een paar dagen aan een stuk, tis beetj bij momenten.

MAar ik moet dringend weer eens les volgen, de laatste tijd is het erin geschoten, eerst stond ze mank, daarna exaemsn, en dan had ik geen geld meer.
kga eens vragen hoe ik haar erdan moet doorrijden.

balans heeft ze soms tekort, en andere momenten totaal niet0.

ze kan zonder problemen over een land galoperen/draven, vol m"t hobbels en kuilen, zonder ook maar es te struikelen
en in de piste kan ze niet eens in een tempo draven...

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:42

Als ze een slechte drafdag heeft oefen je gewoon door tot ze goed draaft, en als ze goed draaft meteen belonen en stoppen met de draf. Want op den duur weet ze dat als ze niet goed draaft, ze niet veel moet draven en dan gaat ze alleen nog maar slechte drafdagen hebben.