Tips om de achterhand er meer onder te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anydale

Tips om de achterhand er meer onder te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 19:16

Ik ben in mijn training erg veel bezig met de achterhand. Mijn paard is van nature een beetje lui, hij vindt het wel best hoe hij loopt. Het beeld ziet er dan ook wel goed uit, terwijl hij pas echt spectaculair wordt als die achterhand eronder komt. Ik ben zelf al veel bezig met schakelen en kleine voltes rijden. Nog andere tips?

rafikihorse

Re: Tips om de achterhand er meer onder te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:18

Wat altijd heel erg hept is ook goed oefenen in galop. Door de galop worden de meeste paarden vrij rond en komt de achterhand er goed onder.
Verder heel veel overgangen rijden, dit in allerlei tempo's en veel afwisseling in tempo's in een dezelfde gang.
Ook is het heel belangrijk dat je echt naar de overgangen toe rijdt; dus met je been naar de hand toerijden in de overgang. Hierdoor komt echt de achterhand eronder.

Succes ermee!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:30

Overgangen van stap naar galop, en dan weer terug naar stap, dat een paar keer herhalen. Longeren met pessoa werkt bij die van mij altijd goed, maar dat zal wel verschillen per paard. Balkjes draven onder het zadel en aan de longe kan ook helpen om de achterhand er iets meer onder te krijgen en passen wat groter te maken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:21

Om hem actief te maken en ook te laten reageren op je zweep (om er ontzag voor te krijgen) is naast je paardje te gaan staan, vast te houden aan teugels en 1 tik te geven aan zijkant van bil, let op, 1e x slaan ze meestal terug, daarna geef je tik na, waarop je paard als ware een rondje om je heen gaat lopen (van je af gaat lopen) dan heeft je paard ontzag voor je en kun je erop gaan en je zult merken dat hij veel scherper aan de hulp zal zijn, ook aan je beenhulp maar ook als je keer bij wilt tikken, zal je paard sneller reageren.

Hdoortjez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:16

Ik heb 5 jaar geleden hetzelfde probleem gehad. Veel galopwerk doen. Pasje hard, pasje terug etc. Oefenen met twee balken op de grond en daar tussen galopwerk werkt ook goed. Op aanraden van mijn instructeur heb ik ook buiten veel galop- en stapwerk gedaan. Dit heeft echt goed geholpen. Ga maar eens een half uurtje oefenen met overgangen rijden. Jullie zijn kapot, maar het resultaat mag er zeker wezen. Verwacht niet dat je na 2 maanden al verbetering ziet, neem rustig de tijd om dit op te bouwen. Als je éénmaal resultaat hebt, dan is het een kwestie van onderhouden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:17

Bets schreef:
Om hem actief te maken en ook te laten reageren op je zweep (om er ontzag voor te krijgen) is naast je paardje te gaan staan, vast te houden aan teugels en 1 tik te geven aan zijkant van bil, let op, 1e x slaan ze meestal terug, daarna geef je tik na, waarop je paard als ware een rondje om je heen gaat lopen (van je af gaat lopen) dan heeft je paard ontzag voor je en kun je erop gaan en je zult merken dat hij veel scherper aan de hulp zal zijn, ook aan je beenhulp maar ook als je keer bij wilt tikken, zal je paard sneller reageren.

jep!!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:28

klomp schreef:
Bets schreef:

jep!!

mee eens

wat je misschien ook nog kunt doen tijdens het rijden, is als je hem 'lui'voelt worden, hem een tik geeft en tegelijkertijd met je stem klikt en met je been komt.

na een tijdje reageert hij sterker op je been en hoef je in je proef alleen een klikje te geven als je hem voelt afzakken

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:25

als je paard al zijgangen kan...veeeeeel schoudervoor, schouderbinnen in stap, draf en galop.
is bij zo'n b'tje elke manier van rijden de manier om je paard te leren meer dragend met de achterhand te zijn/worden(bij correct gereden zijgangen kunnen ze niet anders dan meer ondertreden). naarmate de achterhand sterker wordt kun je ook makkelijker trainen op nette overgangen

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:38

veel overgangen rijden
en mischien een schepje haver haha nee probeer het maar met veel overgangen rijden

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:58

Overgangen rijden op de volte en in schoudenbinnenwaarts wil ook wel eens helpen. Verder probeer ik op de volte wel eens de achterhand zo naar buiten te zetten dat hij als het ware wijkt op de volte.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:39

Als ik een kleine volte galopeer voel ik echt dat ze op haar achterhand komt en voor veel meer 'omhoog' springt..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:43

Voltes openen en sluiten, waarbij je je paard met je binnenbeen naar de buitenteugel toedrijft (openen) of met je buitenbeen mee naar binnen neemt (sluiten). Een goede oefening: volte sluiten, dan weer openen naar de hoefslag, eenmaal op de hoefslag een overgang naar galop maken, 4 passen en dan weer terug naar de draf, weer een volte draaien en op de volte overgangen naar de galop maken, na 4 passen weer terugrijden. Door tempowisselingen te rijden in wendingen, komt de achterhand er beter onder (bv. middendraf op de grote volte). Hierbij moet je je paard goed met het binnenbeen naar de buitenteugel toe rijden (let op dat de binnenstelling goed is). Wat ook helpt: een of meerder pasjes wijken en dan een overgang naar de galop rijden. Na een paar passen weer terug naar draf en dit vaak herhalen. Succes!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:13

buitenritten maken en de heuveltjes opzoeken. je kunt in alle gangen de heuvels op en in een rustige stap er weer af. Bijkomend voordeel: veel paarden raken buiten makkelijker gemotiveerd en ze merken niet eens dat ze eigenlijk heel hard aan het werk zijn.

Als je paard goede pezen heeft (gewend aan zowel harde als zachte ondergrond) kun je ook een stap/ draf/ galop werk doen op een mulle bodem. Niet meer dan pak en beet tien minuten en dat uitbouwen. Hier worden ze in het geheel sterker van.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:44

Bets schreef:

wattes?! hier snap ik geen kloot van

Josti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:44

Bets schreef:

Het zal best werken, maar als ik het zo lees vind ik het niet echt eerlijk.
Je geeft je paard dus "zomaar" een tik
En doe je dit dan elke keer voor je opstapt?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:26

ik snap niet zo waarom een paard respect voor je gaat hebben als je hem zomaar slaat. denk dat ie je dan juist onredelijk vindt. en waarom zou ie dan ineens beter op je been gaan reageren?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:55

Sorry mensen maar jullie zien het verkeerd. Als paard niet reageert op tik (je) , geen actie is geen dus reactie. Dus ik vraag 1 tik aan paard, omdat paard niet wil reageren, slaat hij meestal 1 keer terug. Als je hem daarna nog 1 x tik geeft, draait hij om je heen (van je af) en zal hij wel reageren op het zweep. Het is niet afslaan of wat dan ook. Echt niet want ik weet heel goed waar ik mee bezig ben. Als ik geen zweep gebruiken. Ik kan wel beetje rijden en geef ook les, maar er zijn gewoonweg paarden die contstant tik(jes) krijgen maar geen reactie hierop geven, is dat normaal dan? Nee ik vind dat als je een hulp vraagt aan paard dat deze door moet komen. Actie is reactie, dat noemen ze consequent zijn. Vaak heeft het meer zin als je ernaast staat als dat je 10 x erop zit en dan tikt. Is gewoon een feit, dus praat eerst over dingen waar je zeker van weet of het werkt of niet.

Josti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:41

Bets schreef:
Sorry mensen maar jullie zien het verkeerd. Als paard niet reageert op tik (je) , geen actie is geen dus reactie. Dus ik vraag 1 tik aan paard, omdat paard niet wil reageren, slaat hij meestal 1 keer terug. Als je hem daarna nog 1 x tik geeft, draait hij om je heen (van je af) en zal hij wel reageren op het zweep. Het is niet afslaan of wat dan ook. Echt niet want ik weet heel goed waar ik mee bezig ben. Als ik geen zweep gebruiken. Ik kan wel beetje rijden en geef ook les, maar er zijn gewoonweg paarden die contstant tik(jes) krijgen maar geen reactie hierop geven, is dat normaal dan? Nee ik vind dat als je een hulp vraagt aan paard dat deze door moet komen. Actie is reactie, dat noemen ze consequent zijn. Vaak heeft het meer zin als je ernaast staat als dat je 10 x erop zit en dan tikt. Is gewoon een feit, dus praat eerst over dingen waar je zeker van weet of het werkt of niet.

Geen reden om je aangevallen te voelen hoor. (zo kom je, met name door de laatste zin, over namelijk)
Dat ik iets niet snap betekent niet gelijk dat ik het afkeur ofzo.
En al keur ik het af, dan nog mag ik mijn mening geven nietwaar?
Als die naar jouw idee niet juist is kun je altijd uitleggen etc etc.

Ik ben het met je eens dat je consequent moet zijn en dat áls je een tik geeft het paard ook moet reageren, anders zit er ook iets niet goed.

Het enige waar ik me over verbaasde is dat het paard van te voren al een tik(je) kreeg (en ik weet best dat je geen keiharde klappen bedoelde) zonder dat er nog sprake was van een "reden".
Je typt een beetje onduidelijk dus ik snap het nog niet helemaal.
Is het nou bij voorbaat al, of pas als het paard niet reageert, hup gelijk nog 1 tot je wel reactie krijgt? (want dat lijkt me logisch)
Ik neem aan dat je toch het eerste bedoeld, aangezien je er nog niet eens op zit en dát snap ik dus niet.

Maar leg het me gerust nog eens uit. (of iemand anders, want veel mensen snappen het zo te lezen wel)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:13

Nou uitleg dus. Ik doe dit niet bij voorbaat. Ga niet zomaar uit wilde weg even vanaf de grond bijtikken, daar moet reden voor zijn. Ik ga eerst testen of paard aan de hulpen staat, reageert paard onvoldoende, dan ga ik er zelf af, of laat een instructie of iemand even vanaf de grond het paard bijtikken. Ik doe dat zelf ook bij leerlingen waarvan paard onvoldoende aan hulp staat.
Sorry als ik onduidelijk uitleg heb gegeven. Tuurlijk mag jij je mening geven. Ik doe dat ook. Is ook niet verkeerd of hatelijk van mijn kant bedoeld. Sorry Josti. Het is goed bedoeld.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:49

Ik zal niet snel van mijn paard afstappen omdat ik hem met het rijden van achteren niet actief genoeg krijg om hem dan aan de hand, op de grond een tik te geven. IMO moet je dit rijtechnisch, op je paard oplossen. Iemand op de grond, bijv. je instructeur, die je paard een keer bijtikt, soit, dat kan ik me nog voorstellen.

Nee sorry, mijn manier is het niet. Dmv schakelen, overgangen rijden en ervoor zorgen dat je paard ontzettend goed aan de hulpen staat kun je die achterhand sterker maken. Ook belangrijk is dat je paardzijn/haar rug goed gebruikt (zonder goed ruggebruik ook geen goed achterhandgebruik).

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:58

Schijnovergangen werken bij mijn paard ook goed!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:09

Anoukie schreef:
Ik zal niet snel van mijn paard afstappen omdat ik hem met het rijden van achteren niet actief genoeg krijg om hem dan aan de hand, op de grond een tik te geven. IMO moet je dit rijtechnisch, op je paard oplossen. Iemand op de grond, bijv. je instructeur, die je paard een keer bijtikt, soit, dat kan ik me nog voorstellen.
Nee sorry, mijn manier is het niet. Dmv schakelen, overgangen rijden en ervoor zorgen dat je paard ontzettend goed aan de hulpen staat kun je die achterhand sterker maken. Ook belangrijk is dat je paardzijn/haar rug goed gebruikt (zonder goed ruggebruik ook geen goed achterhandgebruik).

Dat bedoel ik dus ook. Ik werk ook veel met tempowisselingen en schijnovergangen en werkt ook goed. Ik noem maar alleen een alternatief middel op

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:30

Kath_ schreef:
Schijnovergangen werken bij mijn paard ook goed!

Mischien is het een stomme vraag maar ik heb dat woord al vaak gehoord; maar wat is dat schijnovergangen ?????

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:45

Wat ik mis in jullie verhalen is Conseqentheid!
de meeste van ons rijden niet conseqent genoeg, je drijft teveel of rijdt een keer naar voren terwijl je teveel sluit met de hand.....
Ik denk dat daar ook een groot probleem zit.
Je kan dus allemaal oefeningen verzinnen maar zorg dat dat eerst in orde is.
Je paard moet dus eerst ECHT reageren op je hulpen!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:56

schijnovergangen zijn dat je terug wilt naar de stap vanuit draf bijv. en dat je dan op het moment dat hij wilt gaan stappen weer weg draven...

wat ik altijd een half uur lang doe als ik er net op zit is:

- balkjes lopen (1 á 2 keer in de week)
- verruimen op de volte
- schijnovergangen
- overgangen, dan weer vlot weg draven (bijv. vanuit stap)
- veel oeveningen in galop. je moet zelf voelen wat het beste werkt bij je pony,

verder kan je natuurlijk met pessoa longeren...

succes!

gr. roos