Vraagjes over Bitten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Vraagjes over Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 17:14

Haaj

ik zit al een tijdje met de zelfde vragen waar ik nog niet me antwoorden op weet..

Dus vandaar hier een topic op Bokt.

Afbeelding
Fulmertrens
1).Wat voor werking heeft dit bit.??
2).Bij wat voor paarden kan je hem gebruiken ( Paarden die moelijk in de mond zijn/Hard)

Afbeelding
Kneveltrens
1).Wat voor werking heeft dit bit.??
2). Bij wat voor paarden kan je hem gebruiken ( Paarden die moelijk in de mond zijn/Hard).

Afbeelding

Stang en trens.
Wat voor werking heeft dit op het paard..??

Ik wacht op jullie reacties..

lailapri

Re: Vraagjes over Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:23

de bovenste 2 weet ik dat ze wat xtra druk aan dse zijkand van het hoofd geven met sturen door de stokjes aan de zijkanten.
Ook kun je zo'n bit schijnt het niet door de mond heentrekken als je te hard aan een kant trekt. Op mijn ouwe stage moest ik er altijd de jonge paarden mee longeren en werden ze er ook mee ingereden.

Als je een bit wilt voor een paard dsat hard in de mond is, zou ik je dat afraden, dan heb je over een tijdje weer een ander bit nodig, verander je rijstyle en neem goed les. Ik mag met mijn lessen namelijk niet eens aan me bit komen, niets geen sturen en spelen.
Alles zoveel mogelijk op me zit.

Ik rij de paarden altijd op een simpel ongebroken bitje, en daar doen ze het het best op, en ze zijn er allemaal mee te houden als ze ervandoor gaaon ofzo.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 19:49

lailapri schreef:

Als je een bit wilt voor een paard dsat hard in de mond is, zou ik je dat afraden, dan heb je over een tijdje weer een ander bit nodig, verander je rijstyle en neem goed les. Ik mag met mijn lessen namelijk niet eens aan me bit komen, niets geen sturen en spelen.
Alles zoveel mogelijk op me zit.

Ik rij de paarden altijd op een simpel ongebroken bitje, en daar doen ze het het best op, en ze zijn er allemaal mee te houden als ze ervandoor gaaon ofzo.

-------------------------------------------

Ik vraag alleen waar voor die Bitten zijn.
ik wil er niet mee gaan rijden...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:23

was alleen een algemene tip anders was het ook maar zo'n kort berichtje

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 21:36

tips zijn altijd handig

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:08

Kijk eens in het boekje: het paard, het bit en de ruiter. daarin staan veel bitten vermeld en de inwerking. Bovenste twee die je noemt voorkomen idd door de mond trekken van bit en kan jong paard helpen om te leren een wending in te gaan, je neemt als het ware het hele hoofd mee in de wending. Ook bij dravers vrij veel in gebruik, maar dan vaak met een uitsteeksel naar onder of boven. Kneveltrens horen bakstukken met lusje bij, zodat je bovenste schaar kan vastzetten en daarmee een hefboom krijgt die achter de oren inwerkt.

Stang en trens is bedoeld om in de hogere dressuur nog verfijndere hulpen te kunnen geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:19

nou je het zegt ik heb ook zoiets boekje staan ik ga het even opzoeken!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:31

ik citeer:
Kneveltrenzen:
De kneveltrens kan worden vergeleken met de D-trens, met als verschil dat er zich lange metalen staafjes naast de bitringen bevinden. De lippizaners in Oosterijk worden erop getraind. Een paar ruiters in Amerika hebben ze voor het aanrijden van hun paarden in de zogenaamde English classes ontdekt. Het hoofdstel heeft echter een speciaal lusje in de bakstuk nodig om er de bovenknevel in te steken, zodat de knevels op hun plaats blijven als de ruiter aan de teugels trekt.

Halve knevel trenzen:
De halve kneveltrens heeft alleen aan de onderkant van de bitring een knevel. Deze trens wordt vaak bij dravers gebruikt. Bij het aannemen van de teugels drukken de knevels tegen de onderkaak van het paard en moeten zo de inwerking versterken.
Voor de zijwaartse teugelinwerking van de westernstijl is dit bit niet erg geschikt omdat er gevaar bestaat dat de halve knevel door de mond van het paard wordt getrokken. Een neusriem kan dat voorkomen.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:58

Ja ik snap dat ook niett helemaal met dat stang en trens, hoe zou dat de werking moeten verfijnen? die "geweldige" ruiters doen altijd voorkomen alsof ze de teugels bijna niet gebruiken, die stangbitten zijn superscherp! :S En die grand-prix ruiters trainen hun paarden thuis meestal gewoon met een trensje.. zo'n stang zal misschien voor de oprichting zijn ofzo? maar de werking is juist dat je druk achter de oren en onder de kin uitvoert.. dus wat dat betreft klopt dat dus ook weer niet... hihi 'k zal wel dom zijn..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:36

Jawel hoor

OP een gewoon bit moet je net wat meer aanwijzigen geven.
En aangezien er veel subtiele aanwijzingen na elkaar volgen in de Z, kan dat alleen maar lastig zijn voor het paard.

Gebruik je nu op juiste wijze de S&T, dan volstaat 1 klein hulpje en is het veel rustiger voor het paard.

Maar gebruik je het niet subtiel, dan is het idd een scheermes
Dus daarom ook alleen in de Z en hoger toegestaan.
In de hoop dat mensen dan een zachte hand hebben ontwikkeld.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:36

Ik kan het wel even opzoeken in mijn boekje, alleen het is wel een wat langer stukje dan dat andere denk ik