Als ze dit dus op de ene plaats wel doet en op de andere niet ga ik ervan uit dat dit paard medisch niks mankeert.
Het is belangrijk dat je je paard aanvoelt en dus voelt wanneer het paard vetrekt onder je. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Als jij als ruiter aanvoelt wanneer het paard vetrekt onder je, heb je aan een simpele ophouding in principe al genoeg. Dit is dus een kwestie van veel rijden en proberen het paard aan te voelen. Kilometers maken dus.
Nu heb je het probleem dat het paard dus sneller is als jij. Je probeert hem dan inderdaad terug te rijden door een ophouding te maken met beide teugels en zwaarder te gaan zitten. Hangen heeft zoals je zelf al zegt geen zin. Je wint het op kracht nooit van een paard. Als hij met die ophouding en het verzwaren van je zit niet terug komt is het inderdaad het beste om hem dan op een volte te rijden en daarin terug laten komen. Als het paard uiteindelijk terug is moet jij als ruiter weer ontspannen en rijdt door of er eigenlijk niks gebeurd is. Heel consequent zijn, dus je paard blijven corrigeren als hij onder je uit loopt. Jij als ruiter bepaalt elke pas die het paard maakt.
Hierboven werd ook al gezegd dat je paard aan het werk moet houden zodat hij met zijn aandacht bij jou is en niet met de dingen om hem heen bezig is. dit is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet als ruiter wel het kunnen hebben om hem aan het werk te zetten en of houden. Hulp zou dan ook geen overbodige luxe zijn.
Ikzelf heb het probleem dat mijn paard op vreemd terrein ook nog weleens rechte lijnen met mij trekt. (Het hele veld over) Ikzelf vergeet dan te rijden en zodra er dan iemand is die even verteld hoe ik dit op kan lossen, heb ik mijn paard al vrij snel ontspannen lopen. Je concentreerd je dan meer op de persoon die tegen je aan staat te praten en vergeet het eigenlijk dat je paard daar in die hoek bijv. wel eens weg kan gaan rennen. Dit is dus heel belangrijk ontspanning bij de ruiter. Jij bent de leider en moet ook leiden op zo'n moment.
Succes in ieder geval.