Hoe te corrigeren; sterk in de mond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0AnGeLA0

Hoe te corrigeren; sterk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 15:19

Mijn verzorgpaard wordt tijdens het rijden behoorlijk sterk in de mond nu is mijn vraag:
Hoe corrigeren jullie je paard, als deze je te sterk wordt in de mond?
Uiteraard op een vriendelijke/correcte manier..

klomp

Re: Hoe te corrigeren; sterk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:25

als het tijdens het rijden gebeurt kun je je afvragen of je zelf niet te hard inwerkt op de mond. wordt hij zwaar? laat dan los...touwtrekken wint het paard. laat het op eigen benen lopen en niet op je handen. als je zelf rustig bent met je handen dan wordt het paard ook zachter...

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:43

veel overgangen rijden, doe de overgangen terug op een stemhulp (->Hooo..) zorg dat je niet aan je teugels trekt, maar je hoeft ze ook niet helemaal los te laten.
door de overgangen krijgt het paard meer activiteit van het achterbeen en worden ze vaak van voor lichter omdat het gewicht dan naar achter verplaatst wordt.

succes ermee

p.s. heb je wel een gelijk gewicht op beide teugels, of is een kant zwaarder?? in dat geval moet je aan de zware kant klopjes op de hals geven (daardoor ontspan je de hals maar ook jezelf..) en aan de lichte kant vraag je hem nagefelijk (als hij op het bit kauwt belonen).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:32

Los laten, dan heeft hij niets om aan terug te trekken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:09

Wat voor bit heb je erin liggen??

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:31

Het paard moet leren op de zithulpen te reageren, en wel zo goed dat je geen teugels nodig hebt om hem te stoppen. Verder ben ik het eens met wat Renate 12 zegt. Heel consequent zijn, laat het niet gebeuren.

0AnGeLA0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 19:16

Dankjewel voor jullie reacties..
@ Renate12: Bedankt voor je goeie/duidelijke uitleg, ga ik zeker proberen!
@ Ania: een dun watertrensje

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:59

En als je nou eens een dikker bitje probeert? Mijn ervaring is dat hoe scherper (dunner) het bit hoe meer getouwtrek tussen jou en het paard is. Het is een kleine moeite en bij mij werkt het goed.
Succes ermee!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:05

Als je goed begint met rechtrichten, zul je merken dat je paard niet sterk zal zijn. Meestal worden ze sterk omdat ze onvoldoende rechtgericht worden aan de hand van hun natuurlijke buiging. Elk paard heeft een korte bespiering en lange bespiering en als je de korte kant oprekt zul je merken dat je paard op gelijkmatige aanleuning komt en zelfs gaat ontspannen en niet sterk zal worden.
Lees anders meer hierover op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of op www.paardenbegrijpen.nl

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:01

Wij hebben een jong paard op de manege, hij is nu 7 maar laat ingereden, en wordt nu nog steeds goed doorgereden door 1 persoon. Hij heeft het probleem ook, dat als je erop rijdt hij zo erg in je handen gaat hangen,hij maakt zich zo ongelovelijk sterk dat al zijn gewicht op jou handen rust, dit is erg vermoeiend voor het paard maar ook voor de ruiter. Hij moet natuurlijk gewoon leren dit gewicht zelf te dragen, en te verdelen over zijn lichaam. Zodat niet alles op de voorhand komt, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Een van de laatste keren dat ik erop heb gereden, heb ik wat uitgevonden. Zodra ik de teugels opnam, na het instappen kropte hij zich op en ging hangen maakte zich erg sterk... zodat ik alles in mijn handen had. Op het moment dat hij dit deed, liet ik mijn teugels in 1 keer helemaal los vallen en sja je raad het al, het paard struikellt .. En dit was voor toen even goed, we hadden alles al geprobeerd. En ja dit heeft geholpen, de vrouw die hem nu nog doorrijdt doet dit nu ook en hij komt steeds lichter in de hand te liggen. Hij is minder sterk geworden, en hij weet dat als hij begint te trekken hij dit kan verwachten. Kijk je kan wel terug trekken... maar daar red je het echt niet mee. Nadat je de teugels los hebt gelaten moet je ze wel weer meteen oppakken, omdat het paard anders ook in de war is. Ik zou niet weten of dit bij elk paard werkt, je moet het natuurlijk ook wel ''durven'' om ineens de teugels waar jou paard ALLE aanleuning aan zoekt los te gooien.
Maargoed succes