grote volte bij E en B goede tip?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

grote volte bij E en B goede tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 18:25

Mijn voltes bij de E en de B worden nooit mooi rond en kom vaak ook niet uit zo als het hoort. Ik rijd wedstrijd dus moet die voltes wel kunnen rijden. Ik let er goed op dat ik voorwaards rijd en dat ik de juiste stelling heb maar nog steeds lukt die ene volte niet Ik weet zeker dat de fout bij mij ligt maar ik kan zelf geen oplossing meer bedenken en vraag jullie om hulp oohja het maakt niet uit op welke hand ik de voltes rijd bij de E en B mislukken ze altijd!

Heeft iemand een goede tip om de E en B volte goed te rijden?

Juco

Re: grote volte bij E en B goede tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:27

Op de D en de G komen. Pas als je op de midellijn bent terugrijden en goed naar de E en de B kijken zodat jeoed kan richten.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:41

De volte in vieren rijden, beetje wat Juco ook al zegt, denk ik. Goed je buitenteugel er bij houden en kijken waar je naartoe gaat. Oefen ook veel halve voltes, dus van E naar B en dan de hoefslag weer volgen. Rijd hem ook eens wat groter en vraag dan meer binnenstelling, hoe ronder je paardje, hoe ronder je voltes ook zullen worden. Verder heeeeel veel oefenen, dan gaat het vast een keer lukken! Succes!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:51

kijk heel erg goed naar de letter aan de overkant.
tel je passen die je rijd van de B naar de E je moet dan dezelfde aantal passen terug hebben, dus van de E naar de B.

heel belankrijk; kijken waar je naartoe moet.
succes.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:13

Allemaal goed hierboven, moet je ook doen. Wat je ernaast kan doen is iets heel simpels. Zorg dat de stelling in orde is. ik las dat dat zo is, dus geloof ik dat ook. Verder doe alsof je je binnenbeen op de grond wil zetten. ga niet scheef zitten maar druk je binnen been naar onderen. Je paard zal vanzelf ronder gaan rijden zonder dat je veel hoeft te doen. natuurlijk de buitenkant niet vergeten te begrenzen door enkel je teugel eraan te houden en je buitenbeen erbij te houden indien nodig ook hulp geven om naar binnen te gaan. Kom je bij E of bij B. zelf heel duidelijk erop en eraf. Dus de hoefslag oprijden en direct eraf willen rijden. Zo doe ik het en mijn merrie gaat eindelijk fatsoenlijk de volte rond. het ging goed nadat ik mijn gewicht van buiten naar binnen verplaatste. dat was mijn fout.
Veel succes.
Groetjes

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:14

Wend net iets na de B en E af, in plaats van precies erop hierdoor kom je beter bij de D en G uit en is de volte al een stuk ronder
Zorg natuurlijk dan ook dat je net iets vóór de letters op de hoefslag komt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:11

D en G moet je niet raken, anders is je volte een ei! (die liggen 6 meter van de korte zijde, dus is de afstand van X tot deze letters 14 meter, en de breedte -van B naar E- is 20 meter. 2x 14 meter =28 meter, dus klopt je volte niet!)
Verder kan ik je geen tips geven. Sorry!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:19

ik snap niet zo goed dat die volte een probleem is? wat is jou moeilijkheid ermee dan? waar ga je de mist in?
Laatst bijgewerkt door baroen op 11-07-05 06:43, in het totaal 1 keer bewerkt

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:37

Ff dit topic in de gaten houden... deze volte is namelijk ook mijn zwakste punt... al helemaal als ik moet doorzitten!!!

@ Baroen: Hij misvormt ALTIJD...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:45

klunsmuts schreef:
Ff dit topic in de gaten houden... deze volte is namelijk ook mijn zwakste punt... al helemaal als ik moet doorzitten!!!

@ Baroen: Hij misvormt ALTIJD...

een punt van wegrijden bij een letter en een punt van aankomen bij een letter... zodra je knie de bv b raakt je paard naar binnen rijden, en zo sturen dat je ,zeg twee passen, voor de E de hoefslag weer raakt... kijken waar je heen gaat/wilt, goede stellng houden...

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:25

Needje schreef:
D en G moet je niet raken, anders is je volte een ei! (die liggen 6 meter van de korte zijde, dus is de afstand van X tot deze letters 14 meter, en de breedte -van B naar E- is 20 meter. 2x 14 meter =28 meter, dus klopt je volte niet!)
Verder kan ik je geen tips geven. Sorry!

De D en de G liggen tussen de F en K, en tussen de M en H. Deze letters zijn zo verdeeld dat een volte bij de B en E precies rond wordt als je over de D en G rijdt, net zoals dat je bij volte A/C over de X rijdt!

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:33

@Ninatje: wat Needje zegt is waar hoor! Teken voor de grap maar eens de volte E-B-E of B-E-B uit, dan zul je zien dat je een ei krijgt wanneer je hem over D en G rijdt...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:40

een paddock is 40 meter lang.
X ligt precies op het midden, 20 meter dus

De G ligt 14 meter van de X, en de D ook
Dus G op 6 meter en D op 34 meter.
tussen G en D ligt dus 28 meter verschil. Terwijl een correcte volte bij de E/B een diameter van 20 meter zou moeten hebben.

Ik deed het vroeger ook op wedstrijd, door de G en D rijden en kreeg daarop punten afgetrokken van de jury wegens "te groot". Ben het hem toen gaan vragen, en hij zei dat je ongeveer 4 meter voor de G moest blijven en 4 meter voor de D. En als je het uitrekent klopt dat inderdaad, dan krijg je een nette volte van precies 20 meter.

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:00

oh.. nouja weer wat bijgeleerd dan
mij is altijd verteld dat je naar de D en G moet rijden bij zo'n volte... dusja

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:58

Inderdaad niet over D en G rijden! Die liggen beiden 8 meter bij de korte zijde vandaan, kijk maar voorin je proevenboekje bij de afmetingen van de bak.
Misschien kun je als tip iemand op x zetten met een touw van 10 meter in zijn hand? Zie je precies hoe je overal uitkomt als je het touw op spanning houdt.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:22

Mij is altijd geleerd een paar passen voor de E (en B) op de hoefslag en een paar passen na de E(en B) er weer vanaf. Daarbij natuurlijk correcte stelling. En idd 4 meter voor de D en G langsrijden.

* Met een paar passen bedoek ik 1,5 a 2 passen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 07:34

in een binnenbak kun je vaak gebruik maken van de spanten. Meestal staan die 5 meter uit elkaar en staat er op E en B een spant. Dat betekent dat het verste punt van de volte twee spanten van de EB lijn moet liggen. Voor een volte 10 meter is het dus 1 spant.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:58

Een volte rijd je niet rond, die rijd je in honderd stukjes.
Neem minstens 8 punten waar je overheen wilt rijden.
Lange zijde -- tussen lange zijde en AC-lijn -- AC-lijn -- etc.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:14

biewie schreef:
Inderdaad niet over D en G rijden! Die liggen beiden 8 meter bij de korte zijde vandaan, kijk maar voorin je proevenboekje bij de afmetingen van de bak.
Misschien kun je als tip iemand op x zetten met een touw van 10 meter in zijn hand? Zie je precies hoe je overal uitkomt als je het touw op spanning houdt.

6 meter

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:45

wat ik mijn instructrice ooit eens hoorde zeggen (heb het sindsdien altijd zo gedaan, werkt bij mij perfect).
probeer een ruit te rijden met stelling en buiging, rijd voor je idee rechtuit van de B naar de middenlijn, van middenlijn naar E, van E naar middenlijn en van middenlijn weer naar B. Door de stelling en buiging krijg je dan een mooie volte.
en wat ik daarbij altijd doe is mijn galop passen tellen (bij volte in galop dan natuurlijk ). 1 sprong na de B er af, 1 srong voor de E er weer op, 1 sprong na de E er af en 1 sprong voor de B er weer op.
hoop dat je het een btje snapt en misschien helpt het je een beetje

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 08:36

Die galop passen tellen heb ik geprobeerd dus dat gedeelte ging al beter. Lielle het is een buiten wedstrijd. sjonniej hoe bedoel je? ik begrijp het niet...

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:05

laatst zei mn instructrice dat je ongeveer in t midden van de bordjes (bv E en H) op de middenlijn moet zijn...
mss heb je er wat aan.. maar meestal lukt t me dan wel...

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:47

die volte is bij ongeveer het enige wat altijd super gaat ( had zelfs een keer een ( ervoor)
proberen redelijk groot te rijden ( word mooier dan klein dat word zo'n ei) en een klein stukje voor B en E op hoefslag komen, en dan ook weer een klein stukje na het bordje eraf. en vooral mooi BOL en ROND rijden, gewoon veel oefenen met voltes rijden door de hele bak (of veld) heen ook veel kleine voltes rijden en die mooi rond maken (vooral met inrijden dat het paard mooi los is)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:20

Applelove; Een volte is niet 1 stuk. Die moet je in minstens 8 stukken rijden. Iedere keer weer een punt in je hoofd nemen waar je heen wilt rijden. Anders worden het eitjes.

me_ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:37

net na de letter er af en net er voor er op. Goede stelling en buiging, en hou het middenpunt in de gaten! Dus niet naar de beneden kijken, wat heel veel mensen doen! Dan krijg je snel een ei..