oud stijf en al 28

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

oud stijf en al 28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 14:17

ik rijd zinds een paar dagen een paardje van 28,nou ja rijden..
voornamelijk stappen,dit vind ze namelijk erg leuk.. maar,Zelf wil ze graag meer en gaat graag draven.nu draaf ik per dag drie rondjes per hand.Maar met haar linker been valt ze erg naar beneden op de linker hand,zelf denk ik dat dit komt omdat ze al een jaar!!! niet heeft gereden en daar nog erg stijf van is.Heeft iemand tips en sugesties om haar langzaam weer soepel te krijgen.. en dan niet meteen super voltes en alles maar gewoon lekker losjes?ADvies is altijd welkom!!

Duhelo

Re: oud stijf en al 28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 14:48

veel in stap werken, dus veel grote voltes, kleine voltes, 8-jes.
voor te draven: liever buite op een reche lijn, niet op asfalt, tot ze die spieren weer wat ontwikkeld, daarna in een piste/wei.
longeren, gewoon 1-2 keer per week het paard 10 minuutjes longeren, eerst goed losstappen, en daarna draven, laat ze zelf haar draftempo kiezen,jaag ze zeker niet op!
bouw dit uit van 1 rondje linksom en een rechtsom tot meerdere rondjes, niet te vlug willen gaan!
en vooral: regelmatige arbeid.
liever iedere dag een halfuur, dan om de dag een uur
1 a 2 rustdagen in de week.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:22

mee eens met dutske.
(behalve de kleine voltes)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 18:38

ja idd die kleine voltes zie ik niet gebeuren.. ik ben bang dat ze al instort op de grote.. :S

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:26

mag ik vragen waarom je haar op haar 28e weer wilt oppakken na een jaar stil gestaan te hebben ???

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:30

ik vind wel goed dat ze weer bereden word als e dat leuk vind, ik heb ook een paardje van 28 die rij ik soms, dan weer wandelen, dan weer aan de lange lijnen, soms poging tot vrijheids dresuur, houd ze fit en in conditie, rust roest hea:)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 13:34

tuurlijk mag je dat vragen,ze kon een hele poos niet meer in de wei omdat ze dan in de sloot viel en met dit weer op stal staan is ook niets.vroeger werd er veel met haar gereden en dat vond ze altijd prachtig.ze was het laatste jaar erg nukkig en nu ik haar weer rij(nou ja rijden half uur stappen twee rondjes draf) merkt iedereen aan haar dat ze weer helemaal vrolijk is.. en wat wil een paard nou liever dan aandacht,en lekker lol hebben?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:50

Ik heb een haf van 25 en die vind alles nog zo geweldig!!! Die houdt het meeste van crossen, dus ik moet hem echt inhouden. Zelfs springen vind ie prachtig. Dus het kan wel

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 17:14

ja zeker!!! ze vind het heerlijk en waarom dan stoppen?als je alleen maar goed in de gaten houd wat ze wel en niet kan zonder moeite en pijn..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:52

Staat ze nu nog steeds niet op de wei?Ik zou gewoon aan kijken wat ze aan kan je voelt wel wanneer het te veel is.Ik weet niet hoelang ja al weer bezig bent maar ik zou wel rustig aan beginnen het is niet erg dat ze al 28 is maar het is wel wat moeilijker omdat ze net een jaar heeft stil gestaan.En ik zou persoonlijk niet meer elke dag er op gaan rijden maar bv 3 of 4 keer in de week.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:56

Ik denk idd dat wat dutske opperde, een heel goed begin is. Verder zou je je kunnen verdiepen in paardenmassage, om de spieren losser te krijgen. Suc6 ermee!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:21

ik zou haar eerst lekker soepel maken in stap.. veel buiging en stelling vragen..

ik zou zelf wachten tot ze in de stap iets soepeler is want de kans dat zo'n oud omaatje iets blesseerd en dr niet meer boven op kom is vrij groot... hun genezingsproces is heel langzaam..

en als ze dan in die stap lekker soepel is zou ik het draven langzaamaan oppakken...

ik vind het wel heel goed dat je nog met haar rijd want zo blijven de spieren soepel en je paardje gezonder

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:31

Ik zou lekker met haar naar buiten gaan.
Gewoon lekker stappen en misschien een drafje, als ze dat wil.
Veel rechtuit gaan dus!!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:22

ja wat wil je dan dat we zeggen

trek m maar gelijk in de krul, daar wordt ie lekker soepel van??!!..

wel veel voltes, verkleinen en vergroten. buiten rijden en grote stukken draven. maar WEL rekening houden met de leeftijd.

ik rij zelf ook een paard van 29, en die is nog in goede conditie.
maar ik zorg ook wel dat hij zo blijft, en ook door goed in te stappen, voltes rijden, rekening met zijn leeftijd houden.