Eenvoud van Dressuur
de Dressuurproef van groen tot Grand Prix
Basisboek Dressuur
Dressuur met Kyra
Gymnasium des Pferdes
and so on...in de laatste IDS (in de Strengen, KWPN-magazine) staat een leuk artikel van Johann Hinemann over het gebruik van de volte voor oa dit soort oefeningen. Zijn tip: rij schouderbinnenwaarts maar denk renvers. Vond ik een hele goede (gelijk uitgetest natuurlijk!
). Dat artikel is zeker de moeite waard.
Het lastige van de SB is om deze precies op 3 sporen te krijgen, met behoud van impuls. Om te beginnen met SB kun je allereerst een grote volte sluiten en weer openen door de achterhand weg te zetten. Je krijgt dan meer druk op je buitenteugel waarmee je de schouder mooi kunt regelen. Vanuit de volte zou je dan een keertje een paar passen wegrijden in schoudervoor-positie. Dat nog geen schouderbinnenwaarts op zuiver 3 sporen, maar wel een goede houding voor je paard om bijvoorbeeld wendingen in te rijden en het is een begin voor de echte schouderbinnenwaarts. Het kunnen regelen met het binnenbeen en de buitenteugel is een absolute voorwaarde om goed SB te kunnen rijden. Om de goede positie te vinden kun je daarmee experimenteren. Je voelt dan vanzelf wanneer je goed zit: het paard laat zijn binnenheup dan wat zakken en treed meer onder de massa (mooi begin van verzameling
). Voel je dat niet dan ga je óf te schuin en lijkt het meer op een soort wijken, waarbij je paard waarschijnlijk de neiging heeft om over de buitenschouder weg te vallen. Óf je gaat nog te recht en heeft je paard alleen heel veel stelling. Kom ik weer terug op de tip van Hinnemann om SB als renvers te rijden, die werkt op dat moment erg goed.
Renvers is trouwens ook weer een mooie voorbereiding op travers.
Travers vind ik zelf een wat minder handige oefening dan de SB, misschien wél qua lengtebuiging, maar minder qua verzameling. Ook travers kan je op de volte oefenen en weer is je buitenhand de regelaar, maar nu begrenst je binnenbeen en geeft je buitenbeen aan hoe ver je de achterhand wilt buigen. Je kunt de volte mooi sluiten in een travers-positie door je buitenbeen wat naar achteren te leggen terwijl je je paard naar binnen gesteld houdt. Je zou dat mooi kunnen combineren met de SB oefening van hierboven. Travers is ook zeer handig voor appuyementen, omdat je dan dezelfde buiging vraagt (het paard is gesteld en kijkt dus in de richting waar het naartoe gaat). In galop is travers trouwens ook een leuke oefening om een arbeidspirouette in te rijden 
Maar ik ben dus meer een voorstander van SB.
Hopelijk heb je hier wat aan!