verkeers/bosmak maken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nightfly

verkeers/bosmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 16:43

Ik heb een vraagje:

Het paard van een kennis van mij die is opzicht aardig mak buiten wat betreft grote machines en vrachtwagens daar loopt hij gewoon langsop, maar in het bos en voor kleine dingen (bijv.:schapen, emmers) wordt hij erg angstig, en kan gigantisch op de vluchtslaan, bit vastpakken en loeihard weg knallen. Opzicht kan de berijder hem dan wel weer terug krijgen na een paar 100meter, maar het is gewoon irritant want het is net een raket wat weg schiet, weet iemand een manier om dit te tegen te gaan of is dit gewoon een kwestie van veel oefenen en door het vaak doen gaat het vanzelf over? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

mirkip

Re: verkeers/bosmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:29

Mijn ervaring is dat het gewoon een kwestie is van oefenen en vaak doen.
Leg anders wat enge dingen in de bak, kijk wat ie daarmee doet?
Is het paard verder wel 'ontspannen' tijdens een buitenrit? Hiermee bedoel ik dat ie bijvoorbeeld niet bezig is met 'ruitertje pesten' ofzo... (bij wijze van spreken).

jacqentrav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 20:52

je zou kunnen proberen hem aan het 'enge' voorwerp te laten snuffelen en of er gewoon even naast blijven stilstaan, op een gegeven moment zien ze weer wat anders en is het voorwerp minder eng.
ik denk ook gewoon volhouden en blijven doorzetten, aanpak vriendelijk doch dringend verzoeken er langs te gaan, in geen geval boos worden / schreeuwen (dat hij moet stoppen) gewoon alsof haar(de ruiter) neus bloed en er langs blijven gaan.

groetjes jacqueline

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:09

Ik heb mijn paard mak gemaakt in het verkeer door achter een braaf ander paard aan te wandelen. En enge dingen zoals vrachtwagns en trekkers stop te zetten en er dan langs te lopen. Gewoon heel veel rust en hem overaal naar laten kijken

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:13

Ik zou ten eerste een slof of martingaal erom doen zodat je iets meer te zeggen hebt. Ten tweede met een betrouwbaar paard meegaan kan die zich mooi daarachter verschuilen en als hij iets eng vind en je hebt geen betrouwbaar paard mee afstappen en er met je paard aan de hand naar toe lopen, als jij als leider dat durft (o wat heb je toch een lef) dan durft hij het ook wel. 1x afstappen is meestal voldoende

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:57

ik zou geen slof of martingaal omdoen.
Probeer na te gaan of de ruiter in kwestie bij de enge dingen de teugels niet ongewild korter neemt. Teugels korter nemen tijdens spannende momenten is aangeven dat de ruiter bang is en onzeker en het paard gaat dan initiatief nemen en vluchten om beide te beschermen.

Rustig blijven zitten teugels laten zoals ze waren (dus zeker niet korter en strakker gaan vasthouden) desnoods je handen aan je zadel houden zodat ze stil zijn. Als je dat al hebt zelfzeker erlangs gaan. Het paardje mag wel schrikkerig doen zolang die er maar niet vandoor gaat.
Gaat ze ervandoor, zodra ze terug stopt rustig beetje oppakken en er opnieuw voorbij, niet doorrijden anders heeft ze weer bevestiging dat er een reden is om te vluchten.

Het is een lang proces maar een goed, ik doe dit met mijn paard ook. Ze heeft erg veel schrik van koeien, ze zal vrij kalm blijven en mij volgen zolang ik van de teugels blijf. Zodra ik die korter neem neemt zij initiatief. (en dat wil je vermijden)

Veel succes

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:00

ohja, zoals hierboven al wordt vermeld is het inderdaad heel verstandig om met iemand mee te gaan die een ervaren en braaf paard heeft, daar leren ze heel van...

Paarden kijken wel degelijk van elkaar af hoor.

nightfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 08:03

ja een ander paard helpt wel aardig maar ook dan op een gegeven moment boeit hem dat niet meer! en hij mag ook best schrikken van iets, het blijft tenslotte een dier, maar hij moet er niet telkens van tussen gaan.
Ik zelf zou niet zeker genoeg overkomen op het paard, door vervelende ervaringen die ik heb, dan weet dat paard zeker dat hij zelf zn keuzes moet maken. Nouja bedankt voor alle reacties en we gaan flink aan het oefenen! En proberen zn zelfvertrouwen te vergroten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:39

Praten, praten en praten en veeel belonen. Van een afstand stil laten kijken en blijf praten, raak je paard aan zodat ze kontakt voelt en zich niet alleen voelt.

Ik heb het geluk gehad dat ik een hond bij mij had die voor ging en dan geduldig bleef wachten, dat gaf steun.

Zelf absoluut niet in paniek raken, lach desnoods hardop. Zo heb ik het mijn mijn paniekvogel gedaan, die stond te trillen op zijn benen, zo erg zelfs dat ik dacht die zakt straks door zijn benen van angst.

Nu is hij nergens meer bang van, soms even adem in houden en hoor ik hem inwendig even piepen, ik praat met hem, raak hem aan, spoor hem aan en hij loopt als een stoere brave borst verder.

Alles met vertrouwen te maken.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:56

Als eerst zou ik zorgen dat er een goed verkeers mak paard mee is waar jou paard goed mee op kan schieten.
Dan zou ik gewoon met een gewoon hoofdstel achter dat paard stappen langs die enge dingen.
Na een paard keer steeds langzamer tot je een keer kan stoppen en hij er misschien aan kan ruiken.
Gaat dat goed dan kan je het weer alleen gaan proberen.

Beloon hem ook steeds met je stem maar straf hem niet, het is een vlucht dier en het is dus een hele normale reactie om weg te rennen voor vreemde dingen die hij niet kent.

Gr Marjolein