ceasarlover schreef:hey,
ik heb wel eens gehoord, dat als je pony/paard steigert dan moet je een zakje met waten kapot slaan op zijn hoofd.
dan denkthet paard dat hij/zij bloed heeft en doet het hoopelijk niet weer!!
als ze een paard wil dat gek is van angst en haar daardoor alsnog laat zandhappen moet ze dat doen 
kijk een keer of je bitje niet te klein is, hij geen wondjes heeft aan zijn mond, en eet hij nog goed?
Toen mijn pony steigerde als ik aan zijn mond kwam was het omdat het bitje hem pijn deed. In het begin is dat niet zo 'erg' ofja, dan houden ze het wel uit, maar na een uurtje rijden of half uurtje rijden doet het zon pijn dat ze in opstand komen. Als dit het niet is:
als hij echt steigert (en dan beodel ik recht overeind en niet dat 'hupsen' wat manege paarden doen als ze hun zin niet kunnen doordrijven voor een keer) kan je hem (als hij het BLÍJFT doen) een tik tussen de oren geven met je zweep. Dit is GEEN vriendelijke oplossing maar ik denk dat paarden onder elkaar wel pijnljkere trappen enz uitdelen. Maar doe dit aub niet omdat hij 1x eventjes de voorbeentjes van de grond licht.
zoals hierboven gezegd: blijf uit zijn mond. Misschien doe je hem pijn en reageert ie daar zo heftig op. Probeer zoveel mogelijk met je zithulp naar halt te gaan en als het écht moet heel lichtjes 'druk' geven op de mond.