Steigeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caroowtje

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 09:02

Hoi allemaal..

Mijn probleem is dat mijn verzorg shetlander altijd wil gaan steigeren wanneer ik haar stil wil zetten.
ze gaat dan lopen draaien en ze wil door lopen maar ze moet gewoon halt houden van mij.
Wie heeft tips voor me om dit af te leren??

Groetjes caroline

CeesRinko

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:04

hey,
ik heb wel eens gehoord, dat als je pony/paard steigert dan moet je een zakje met waten kapot slaan op zijn hoofd.
dan denkthet paard dat hij/zij bloed heeft en doet het hoopelijk niet weer!!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:05

ik bedoelde water!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:20

ER zit nog al een verschil in rondjes draaien en steigeren. Wat je kan doen om je paardje leren stil te zetten is bij E afwenden en dan netjes je zithulpen geven om halt te houden. (blijf met je handen uit zn mond, daarmee daag je het steigeren uit.) Als die je hulpen negeerd en doorloopt staat die vanzelf met zn hoofd tegen het schot bij B. Als die stilstaat belonen en opnieuw beginnen.

als die nou wilt gaat steigeren moet je hem naar vore trappen!! laat met je stemhulp weten dat die stout is door hem zwaarder te maken en te verheffen. Korte aanwijzingen komen strenger over. Dus HO ipv HOOOOOWWWOOOOH.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:58

ceasarlover schreef:
hey,
ik heb wel eens gehoord, dat als je pony/paard steigert dan moet je een zakje met waten kapot slaan op zijn hoofd.
dan denkthet paard dat hij/zij bloed heeft en doet het hoopelijk niet weer!!

als ze een paard wil dat gek is van angst en haar daardoor alsnog laat zandhappen moet ze dat doen

kijk een keer of je bitje niet te klein is, hij geen wondjes heeft aan zijn mond, en eet hij nog goed?
Toen mijn pony steigerde als ik aan zijn mond kwam was het omdat het bitje hem pijn deed. In het begin is dat niet zo 'erg' ofja, dan houden ze het wel uit, maar na een uurtje rijden of half uurtje rijden doet het zon pijn dat ze in opstand komen. Als dit het niet is:

als hij echt steigert (en dan beodel ik recht overeind en niet dat 'hupsen' wat manege paarden doen als ze hun zin niet kunnen doordrijven voor een keer) kan je hem (als hij het BLÍJFT doen) een tik tussen de oren geven met je zweep. Dit is GEEN vriendelijke oplossing maar ik denk dat paarden onder elkaar wel pijnljkere trappen enz uitdelen. Maar doe dit aub niet omdat hij 1x eventjes de voorbeentjes van de grond licht.
zoals hierboven gezegd: blijf uit zijn mond. Misschien doe je hem pijn en reageert ie daar zo heftig op. Probeer zoveel mogelijk met je zithulp naar halt te gaan en als het écht moet heel lichtjes 'druk' geven op de mond.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:03

Kijk inderdaad eerst eens goed of hij geen pijn heeft. Misschien heb je je hand er iets te veel aan, dus probeer hand te ontspannen. En als hij gaat steigeren (echt steigeren dus) schop hem naar voren en laat hem duidelijk merken dat dat dus niet mag.