heeft ze pijn of is ze gewoon koppig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne9

heeft ze pijn of is ze gewoon koppig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 10:32

Hey,

ik heb sinds een paar weken een verzorgpaardje. In het begin had ik er absoluut geen problemen mee en was ze superbraaf. Maar nu doet ze nogal moeilijk: er zijn delen van de piste waar ze niet voorbij wil, dan begint ze te steigeren en draait ze de andere kant op. Ik ben nogal kordaat met paarden die zich aanstellen (ze was niet bang, want als ik naast haar liep langs de bepaalde plek, liep ze gewoon suf naast me) en na een kwartier liep ze gewoon braaf langs de plek. In het begin toch, maar het is verergerd en hoe hard ik haar ook aanmoedig, ze blijft steigeren en weigert langs de plek te gaan (behalve als ik dan afstap).
Gisteren is er tijdens de galop haar hoefijzer afgevalle. Da zat wss los en ik denk da ze misschien pijn had aan haar hoeven en dat ze daarom zo moeilijk doet. Want ze doet ook nogal moeilijk als ik haar voorste hoeven uitkuis (in het begin deed ze da nie). Ik voel me dan wel een beetje schuldig omda ik da nie eerder heb gezien.
Wa denken jullie derover? Doet ze gewoon ambetant of zou ze echt pijn hebben?

jennyaskaban

Re: heeft ze pijn of is ze gewoon koppig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:44

ik weet niet of je erval een hoefsmid bij gehaald hebt,maar het lijkt me sterk dat ze op een bepaalde plek ineens pijn krijgt.zelf heb ik een arabiertje met soortgelijke kuren,en na massages ,zonnebanken {om zijn spieren op te warmen} vooraf longeren,en ernaast lopen,heb ik het nu opgelost door hem per dag een schepje nerv control door zijn eten te geven.voor mij heeft dit het probleem opgelost.hopelijk kan je iets met deze tip.succes.olor=#BF40BF][/color]

elmiran

Re: heeft ze pijn of is ze gewoon koppig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:57

de hoefsmid erbij halen ,en als ze daarna nog zo doet nooit afstappen! Als je afstapt en dan langs de plek loopt heeft je paard van je gewonnen en gaan ze nog lastiger doen omdat ze dan weten dat je dan weer afstapt. Als de hoefsmid geweest is en verder alles in orde is en ze het nog een keer doet zou ik haar echt op haar donder geven, jij bent de baas en ze moet gewoon door de bak zonder te gaan steigeren. Denk dat dit meer een rijtechnisch probleem is, gebeurde op m'n stageplek ook wel eens dat een paard een ijzer verloor. Ze gaan er niet slechter door lopen(misschien op de weg), in een bak moet dit al helemaal geen probleem zijn als ze verder niet kreupel loopt is er volgens mij niks aan de hand. Gewoon goed voorwaarts rijden, merk je dat ze ineens stil wil gaan staan om te steigeren zweep erbij gebruiken. Mijn paard steigert ook(als ze geen zin meer heeft) wat ik dan doe is haar dus goed op d'r donder geven en vooruit rijden, draven werkt dan het best dan kan ze minder snel stil gaan staan zodra ik merk dat ze zachter gaat draven kan ik nog ingrijpen in stap vind ik dat toch wat lastiger. Als je nog geen les hebt zou ik zeker lessen gaan volgen.