afstompen door sporen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milo

afstompen door sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 16:50

ik reed vroeger niet met sporen, en sinds anderhalf jaar ongeveer wel met kleine knopspoortjes.
dit omdat ik rambo er verfijnder op vond reageren.

dat is ook nog wel zo, maar het probleem is nu dat als ik er een keer opstap zonder die spoortjes, ik zo verschrikkelijk veel mijn benen moet gebruiken voor de impuls. niet qua drijven, maar met de kuiten.
moeilijk uit te leggen. ik hoef mijn voeten nauwelijks te bewegen, ik schop niet, ik hoef alleen te duwen, hij reageert goed.
vooral met de sporen om vind ik hem fijn lopen.

ook al rijd ik dus heel zachtzinnig met mijn sporen, geen geschop, geen hard gebruik, ik gebruik ze heel netjes, merk ik toch dat hij zonder sporen minder loopt. ik moet veel meer moeite doen voor impuls, na tien minuten ben ik al moe in mijn benen en doe mijn sporen toch maar weer om.
en daarbij komt ook de angst dat ik hem afgestompt heb, ook al was dit nooit mijn bedoeling.

het gaat namelijk om de verfijning, en zo komt er juist het tegengestelde uit.

hebben jullie hier ervaring mee?

edit:

ik heb mensen gevraagd of ik misschien rambo prik/raak met mijn sporen buiten mijn bedoeling om, maar dit is niet het geval. ik houdt mijn voeten goed stil en ik zit net bij zijn buikronding

Spoec

Re: afstompen door sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:22

ja, met mijn vorige pony had ik het ook..
Met mijn huidige paard ben ik expres om deze reden niet begonnen met sporen en ze reageert nu super ..
Zat er ook niet overvloedig mee te prikken, behalve met de extra hulp die ze af en toe nodig had ..
Weet niet wat je precies bedoelt, of je vraag is hoe je er vanaf komt?
Maar dan kan ik je alleen aanraden om toch zonder sporen verder te rijden ook al gaat dat niet makkelijker, wat je ook kunt doen is stalschoenen met een soort spoortje (zitten op de schoen zelf) kopen, het is eigg geen oplossing voor het probleem maar ze schijnen iets minder effectief dan een spoor te zijn ..

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:49

les nemen en zorgen dat je je benen stilhoudt.
dit doe je duidelijk niet. sporen zijn er om hulpen te verfijnen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:12

Volgens mij neemt je paardje je een beetje in de maling. Heb je wel eens op een paard gereden die als je een zweep vast houdt lekker loopt zonder dat je hem ooit gebruikt en zodra je hem weg legt loopt die niet meer..

Wees duidelijk, eerlijk en conseqent: been is reactie, ook zonder spoortje. Probeer het eens een keertje door te zetten en geef je niet gewonnen door als nog een spoortje om te binden als het neit gelijk lukt.

Verder moet je veel overgangen rijden om je paardje netjes aan je been te krijgen.. Succes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:59

ik rijd alleen op wedstrijd met spoortje (knobspoortje) en thuis zonder! alleen met zweep. Op wedstrijd kan ik af ent oe met dat spoortje 'net dat beetje meer' er uit halen. Hoewel ik mijn spoor niet zoveel gebruik.
En inderdaad, ook ik heb zon pony die bijna niet reageert alsk geen zweep heb, maar met zweep wel terwijl ik hem praktisch niet gebruik, zou ik ook een keer op moeten oefenen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:36

ben het helemaal eens met M3isSi3j.

inderdaad heel consequent zijn. actie = reactie. rijd hem maar eens flink naar voren als je geen reactie krijg. dmv tempo wisselingen, maak je hem inderdaad fijner aan je hulpen.

succes

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:43

ik ben het niet eens met claudie... ze zegt toch dat ze haar benen stilhoud, anderen zien het toch.
dan moet je niet gaan zeggen dat ze dit duidelijk niet doet.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:51

Alchemy_Goth schreef:
ik ben het niet eens met claudie... ze zegt toch dat ze haar benen stilhoud, anderen zien het toch.

Claudie zit gewoon te want anders had ze dat ook wel gelezen.... en was haar opmerking zo ie zo niet nodig geweest.....

Ik rij mijn paard afwisselen en ik merk dat ie het gewoon goed doet en niet afstompt... Ik ben daar namelijk ook wel een beetje bang voor.

Ik rijdt dan met zweep, dan met sporen, soms niets..... Tuurlijk merk ik dan wel bij bijvoorbeeld wijken of schouderbinnenwaards dat ik net wat te kort kom.... Maar echt impuls verlies heeft ie over het algemeen dan niet.....

Misschien dat het helpt, misschien zit het ook wel tussen mijn oren hoor maar ik vindt dit voor mij en mijn paard een goede tussen weg.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:37

Mijn paard was toen ik hem kocht ook de hele tijd met sporen gereden.
Zonder sporen was hij echt niet vooruit te branden. Dus reed ik in het begin ook met sporen maar ik zat altijd met mijn spoor in zijn buik dus heb ik toen na een maand besloten ze uit te laten.

Ben toen altijd heel consequent geweest en nu reageert hij heel goed op het been. Hij is nog niet 100procent flitsend maar daar blijf ik aan werken want het is nu eenmaal een heel rustig paard.
Met dit paard is vroeger prix st georges gestart maar daar was hij dus niet fijngevoelig genoeg voor.
Kan wel begrijpen dat je op een bepaald niveau sporen nodig hebt maar mensen denken veel te vaak dat ze sporen nodig hebben terwijl je even goed alle oefeningen zonder sporen kan doen.

Als je paard niet goed reageert zonder sporen blijf hem dan eerst zonder sporen rijden en pak er een zweep bij en wees HEEL consequent.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:43

Ludora schreef:
Alchemy_Goth schreef:

Claudie zit gewoon te want anders had ze dat ook wel gelezen.... en was haar opmerking zo ie zo niet nodig geweest.....

Ik rij mijn paard afwisselen en ik merk dat ie het gewoon goed doet en niet afstompt... Ik ben daar namelijk ook wel een beetje bang voor.

Ik rijdt dan met zweep, dan met sporen, soms niets..... Tuurlijk merk ik dan wel bij bijvoorbeeld wijken of schouderbinnenwaards dat ik net wat te kort kom.... Maar echt impuls verlies heeft ie over het algemeen dan niet.....

Misschien dat het helpt, misschien zit het ook wel tussen mijn oren hoor maar ik vindt dit voor mij en mijn paard een goede tussen weg.

ik zit helemaal niet te

ik vind het een beetje onzin.
je paard ziet toch als je op stapt niet dat je sporen om hebt? als je met zweep rijdt, merken ze dat ja.. maar met sporen.. pff...
het kan toch niet zo zijn dat je paard minder voor je been is zonder sporen dan met sporen? dan doe je zelf toch iets niet goed?

en het verhaal dat je met wijken oid iets te kort komt, is omdat je hem dan met je sporen raakt. niet omdat je harder of minder hard met je kuiten gaat drukken.
sporen zijn er om de hulpen te verfijnen. als je dan zonder sproren gaat rijden, en je paard minder voor je been is, moet je toch even bij jezelf nagaan of je je been wel degelijk zo stil houdt.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:40

k dan

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:09

@ claudie. Je leest echt niet goed !!! Ik schrijf dat mijn paard niet minder voor het been is met of zonder spoor. Alleen om de puntjes op de i te zetten bij bijvoorbeeld wijken vindt ik een spoortje fijn omdat ik dan wat bij kan zetten, het verfijnen van mijn hulp....

Ik geef de TS alleen maar een tip om het rijden af te wisselen, bij mij werkt dat. Wat jou ervaringen hierin zijn weet ik niet, maar ze vraagt om tips, dus ze krijgt die van mij, dat jij het anders ziet, prima, maar dan moet je er niet bijvoorbaat vanuit gaan dat iemand niet rijdt zoals het moet.... Je kent ons niet eens dus dat vindt ik vrij kort door de bocht.... Je beweert gewoon dat ze haar been niet stil houdt !?!? Terwijl ze het erbij zet dat ze navraag heeft gedaan bij mensen die haar zien rijden.... Dan kan je daar toch niet zomaar vanuit gaan....

Vervolgens beweer je dat ik mijn been ook niet stil heb..... Heb je dat ooit gezien dan ?? Dat kan jij niet via het internet beoordelen. Misschien heeft de TS wel les, maar daar gaat het toch niet om, ze vraagt gewoon tips ter aanvulling...... Moet dat dan meteen zo heftig ??

is geen aanval, ik zag dat ze ge-edit had dus dacht dat je het niet goed gelezen had.

waarvan ik nu overtuigd ben aangezien je mijn verhaal ook niet goed gelezen hebt

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:17

Ludora schreef:
@ claudie. Je leest echt niet goed !!! Ik schrijf dat mijn paard niet minder voor het been is met of zonder spoor. Alleen om de puntjes op de i te zetten bij bijvoorbeeld wijken vindt ik een spoortje fijn omdat ik dan wat bij kan zetten, het verfijnen van mijn hulp....

Ik geef de TS alleen maar een tip om het rijden af te wisselen, bij mij werkt dat. Wat jou ervaringen hierin zijn weet ik niet, maar ze vraagt om tips, dus ze krijgt die van mij, dat jij het anders ziet, prima, maar dan moet je er niet bijvoorbaat vanuit gaan dat iemand niet rijdt zoals het moet.... Je kent ons niet eens dus dat vindt ik vrij kort door de bocht.... Je beweert gewoon dat ze haar been niet stil houdt !?!? Terwijl ze het erbij zet dat ze navraag heeft gedaan bij mensen die haar zien rijden.... Dan kan je daar toch niet zomaar vanuit gaan....

Vervolgens beweer je dat ik mijn been ook niet stil heb..... Heb je dat ooit gezien dan ?? Dat kan jij niet via het internet beoordelen. Misschien heeft de TS wel les, maar daar gaat het toch niet om, ze vraagt gewoon tips ter aanvulling...... Moet dat dan meteen zo heftig ??

is geen aanval, ik zag dat ze ge-edit had dus dacht dat je het niet goed gelezen had.

waarvan ik nu overtuigd ben aangezien je mijn verhaal ook niet goed gelezen hebt

ik doelde eigenlijk niet op jou bij mijn reactie.. maar op de ts.
ik snap het goed hoor.. dat je als je wijkt eens een extra "duwtje" met sporen wil geven.. maar je paard zal daar ( als je goed met sporen om kan gaan) meteen op reageren, en direct zijwaarts voor je been gaan.

de ts legt uit dat haar pony minder goed voor haar been is als ze zonder sporen rijdt. dit duidt er toch duidelijk op dat ze als ze met sporen rijdt haar benen niet geheel stil kan houden, lijkt me?
hoe kan je paard nou minder goed voor je been zijn, als je hem nooit/ of nauwelijks met je sporen raakt?
ik meen toch duidelijk uit het stuk van de ts te halen dat haar pony minder goed is voor het been als ze zonder sporen rijdt.
fluisterd ze haar paard voordat ze gaat rijden in dat ze geen sporen om heeft deze keer?
lijkt me niet.

het probleem moet dus wel bij de ruiter, of in dit geval amazone ligge. (dat is overigens bijna altijd zo)

en nu als tip voor de ts:
pak er een zweepje bij, en geef als je geen reactie krijgt voor je been, een tikje met de zweep. blijf dit consequent volhouden.
dan zal de pony een link gaan leggen tussen de kuitdruk die je geeft, en tussen het tikje, waarmee je hem meer van achteren activeerd (dus op de kont tikken, en niet zoals sommigen op de hals)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:23

oh ok

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:31

Goh wat heeft iedereen tochweer een eigen mening over sporen.
Jammer dat er ook gelijk zo veroordelend over wordt gedaan.

Ieder paard is verschillend zoals ook ieder ruiter verschillend zal zijn. Dat je een paard met sporen rijdt hoeft niet in te houden dat de ruiter niet goed zou kunnen rijden. Dit proef ik wel een beetje uit de reacties.
Tuurlijk moet je met elk extra middel wat je gebruikt, of dat nu een spoor of een zweep is, consequent zijn. Vaak moeten veel ruiters dat juist nog leren. Dat een paard zou afstompen van spoor gebruik......tja dat zou kunnen denk ik maar dan moet je denk ik wel erg veel op je sporen ipv op je kuit rijden.

Het ideaal is een paard te rijden zonder sporen, vraag is: is ieder paard te rijden zonder sporen?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:08

Mork schreef:
Het ideaal is een paard te rijden zonder sporen, vraag is: is ieder paard te rijden zonder sporen?

ja ieder paard is te rijden zonder sporen. Sporen zijn om je hulpen te verfijnen en dus puur voor de duidelijkheid. Een paard wat zonder sporen niet aan je been is zal het met ook niet zijn..

Ja dus!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:17

Ik weet heus wel dat een paard door een spoor niet aan je been zal zijn. hoe je een spoor gebruikt tja das een ander topic geloof ik. Daar ga ik ook niet op in, maar ik kan me voorstellen al iemand echt niet een makkelijk paard heeft( op welke manier dan ook) Een spoortje kan gebruiken om let op een hulp te kunnen verfijnen niet om te vervangen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:35

Mork schreef:
Ik weet heus wel dat een paard door een spoor niet aan je been zal zijn. hoe je een spoor gebruikt tja das een ander topic geloof ik. Daar ga ik ook niet op in, maar ik kan me voorstellen al iemand echt niet een makkelijk paard heeft( op welke manier dan ook) Een spoortje kan gebruiken om let op een hulp te kunnen verfijnen niet om te vervangen.

Ja maar iemand die een "moeilijk"paard heeft pakt sporen niet om te verfijnen maar om zijn paard vooruit te prikken.

@ topic starter.Probeer toch om zonder sporen te gaan rijden want je paard is duidelijk niet aan je been.wees een tijdje zeer conseqwent en ga heel veel overgangen en schijnovergangen rijden.En met heel veel bedoel ik dat je bijna bij elke letter in de bak iets anders aan je paard vraagt en natuurlijk moet je ook figuren mee pakken en niet doeloos op de hoefslag rijden maar zelfs in de figuren kun je over gangen rijden.Wat je ook eens kunt proberen is als je lekker los gestapt hebt je paard aan laten draven en even een paar rondjes flink voorwaarts laat draven zodat hij lekker actief wordt en de achterhand lekker onder kan plaatsen je moet wel contact met de mond houden anders heeft het geen zin.Daarna zal hij mss ook beter naar je been luisteren.En dan lekker overgangen gaan rijden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:18

@ mork, ik denk niet dat er vooroordelend over gedaan wordt. Ik en zo ver ik kan lezen keuren een spoor af... Maar als je paard afgestompt is op sporen kan je je spoor niet meer gebruiken als verfijning, en dat ik wat ik denk dat de TS nu mist.... En als ze haar sporen af doet dat ze em helemaal niet meer zo kan rijden als ze wil.

Nog ff @ Claudie, mijn eerdere post ging mis zie ik, want ik had er nog vanalles achteraan geschreven, maar kort samen gevat denk ik wel dat wij hetzelfde bedoelen alleen het anders uitleggen.....

(toch vond ik jou eerste reactie wat kort door de bocht )

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:11

[quote="Ludora"]@ mork, ik denk niet dat er vooroordelend over gedaan wordt. Ik en zo ver ik kan lezen keuren een spoor af... Maar als je paard afgestompt is op sporen kan je je spoor niet meer gebruiken als verfijning, en dat ik wat ik denk dat de TS nu mist.... En als ze haar sporen af doet dat ze em helemaal niet meer zo kan rijden als ze wil.

Dat begrijp ik en dat is ook moeilijk inderdaad. Ik denk toch ook dat er paarden zullen zijn die makkelijker zonder een spoor te rijden zijn dan met. Maar als je probeert door te zetten zonder heb je een paard die je kunt verfijnen met eventueel een spoortje voor de wat moeilijkere oefeningen bv. Hou me ten goede ik ben er ook voor om een paard het liefst zonder sporen te rijden.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:24

Ludora schreef:
@ mork, ik denk niet dat er vooroordelend over gedaan wordt. Ik en zo ver ik kan lezen keuren een spoor af... Maar als je paard afgestompt is op sporen kan je je spoor niet meer gebruiken als verfijning, en dat ik wat ik denk dat de TS nu mist.... En als ze haar sporen af doet dat ze em helemaal niet meer zo kan rijden als ze wil.

Nog ff @ Claudie, mijn eerdere post ging mis zie ik, want ik had er nog vanalles achteraan geschreven, maar kort samen gevat denk ik wel dat wij hetzelfde bedoelen alleen het anders uitleggen.....

(toch vond ik jou eerste reactie wat kort door de bocht )

ja die was ook wat kort door de bocht.. sorry
maar ik heb die reactie nu denk ik nader toegelicht in mijn andere posts in dit topic.
ik hoop dat het duidelijk is!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:35

Druk zelf maar eens met een spoor tegen je ribben (normale druk) in het begin doet dit best pijn, doe dit nu iedere dag 10/20 keer.op een end voel je dit een stuk minder, dus gewone beenhulpen zal je ook minder gaan voelen dus waarom dan zo erg reageren.

Een paard kan een vlieg voelen zitten dus snap zowiezo niet waarom sommige mensen hebben geleerd een paard door middel van schoppen vooruit te krijgen (alle manege mensen die hier komen doen dit ook nog wel eens mensen met eigen paard) met een spoor raak je toch meestal 1 hetzelfde plekje, en met je kuit is dit een groter oppervlak, ik denk gewoon dat dat het is zegmaar...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:17

rambo heeft geen goede ervaringen met zwepen en daarom wordt hij niet met zweep gereden. hij is er bang voor.

hij heeft z2 bij de paarden gelopen en was altijd heel zacht in zijn hulpen, zowel met de benen als in zijn mond.
hij is 29 en hij wordt ouder, maar hij wordt nu goed op conditie gehouden door mij en nog flink aan het werk gezet, wat hij ook leuk vindt.

ik vraag me gewoon af hoe het komt dat ik zo moe ben bij mijn kuiten, als ik zonder sporen rij. want mijn kuiten is iets anders dan mijn hak.
en ik fluister hem niks in, zoals mensen hier suggereren (verder dan de join up kom ik niet, sorry) maar toch lijkt hij het te weten, ik snap er niks van.

M3isSi3j: jouw botte reactie irriteert me, aangezien ik er zelf ook mee zit en ik alleen om hulp vraag.
ik ben me goed bewust van wat ik om mijn voeten heb zitten en als ik er niet mee overweg kan had ik ook nooit rambo mogen rijden.

ik denk dat hij dus of me in de maling neemt, of toch wat aan het verslappen is.

dit wordt dus een zwetende zomer! zoals een leraar me vertelde; als je aan het einde van de les niet even moe bent als je paard, heb je niet goed gereden.

hier een foto voor de duidelijkheid, vorige week genomen:
Afbeelding

voor het hele topic:
viewtopic.php?f=10&t=439430&hilit=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:24

Heel simpel antwoord
(of het ook het goede is..?)
Als je paard na lange tijd met sporen rijden, niet meer goed reageerd zonder sporen, is de spoor niet voor verfijning gebruikt, maar voor voorwaarts te houden.
Fout dus.

je moet elke oefening tot gewoon de Z2 zonder sporen kunnen rijden voor een 6. (dus ook wijken, travers, ed)
Met een spoor kun je hem net wat attenter maken en de 7 scoren
om het zo simpel maar ff te verwoorden.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:32

ja ik heb geen z met hem gereden. zijn eigenaresse heeft een autoongeluk gehad waardoor ze niet meer kan rijden, wat ik dus doe, sinds mijn vijftiende.

ze zijn heel erg op hun paarden gesteld en we hebben alles voor ze, niet te geloven.
niemand komt op hun paarden niet niet zacht zijn in de hulpen, en alleen ik rij met sporen omdat ze me daarin vertrouwen.
dat deed ik zelf ook, en ik ga er ook zacht mee om, maar op de een of andere manier is hij toch afgestompt geraakt.

dat wil ik niet en dus zal ik van die dingen afmoeten.

het is net als drugs, bah.

edit: iemand anders rijdt hem ook, zonder sporen, alleen minder prestatiegericht zeg maar. ik wil netjes verzameld en zij liever bosritten. hij wordt goed gereden, dus.
en ze hebben nog een paard, khanita.