Steigeren met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astridvh

Steigeren met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 17:34

Op dit moment ben ik bezig met het overzien van het inrijden van jonge shetlander. Dit gebeurt door een meisje van 9 jaar. erg jong maar de enigste die klein en licht genoeg is om op de pony te rijden. Er is bij erge noodzaak nog wel iemand anders maar die is al echt te groot voor d'r en ik vindt ook te zwaar.
Wegbrengen is geen mogelijkheid, verder is ook niet mijn eigen pony maar mijn verzorgpony. En ik laat het echt niet aan iemand anders over omdat de enigste persoon die het kan er eentje is dat het beestje geheel in elkaar timmert als ze niet direct braaf is. En iemand anders om me te helpen heb ik dus niet dus ik moet het zelf doen.

Het gaat op zich allemaal super, op vandaag na. Ze maakte een kruising tussen een steiger en naar voren springen met als gevolg dat de ruiter ernaast lag.
Nou is mijn mening dat zoiets gewoon kan gebeuren en dat je daarvoor een pony niet in elkaar hoeft te timmeren. Iemand die toevallig aan het kijken was zei dat de ruiter de volgende keer direct met de zweep tussen de oren moest slaan om het af te leren of anders een paar goede trappen in d'r buik. Dit had ze van een andere ervaren ruiter(dat persoon rijdt M-dressuur) die haar lesgeeft met haar eigen paard.
Nou dat ga ik dus echt NIET doen!! Hallo zeg, dat vindt ik gewoon mishandeling.

Nu ben ik gewoon nieuwsgierig wat jullie tips zijn om met steigeren en wegspringen om te gaan.
Verder ben ik eigenlijk benieuwd of er iemand in de omgeving van Delft is die op een paardvriendelijke manier zou kunnen helpen met inrijden of goede tips zou kunnen geven.

Meisje201

Re: Steigeren met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:41

Ja vooral met inrijden laten steigeren
een paard MAG gewoon NIET steigeren
En als je het 1 keer toestaat denkt dat paardje van; ow dan valt er iemand af en ben ik er even van af, dat ga ik vaker doen, ik krijg toch geen straf.
Paarden zijn echt niet dom en die gaan er misbruik van maken,
1 keer flink boos worden en laten zien dat dat dus echt NIET mag, en je bent ervan af.
weet je hoe een gevaarlijke dingen er kunnen gebeuren, om nog maar niet te spreken van als dat paardje achterover klapt met een ruiter eronder.

Jij noemt het mishandeling, mishandeld dat beest jullie dan niet?!
hij flikkerd je eraf, dat mag gewoon NIET.
maargoed, ik heb geen vriendelijke manieren voor dit, zeker voor een jong paardje niet.
succes ermee, en ik zal voor je duimen dat er geen ongelukken gebeuren hiermee

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 17:45

Oke, dat ze gestraft moet worden kan ik wel in vinden. Ze mag het ook niet doen maar ik vindt het tusen de oren slaan met de zweep of paar keer in de buik trappen gewoon wat extreem.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:46

indd ik ben ook bezig met het inrijden van mijn ruin hij palt wel ens vaker het bit vast en laat dan niet los en hij denkt dan dat ik het vast heb :| en als ik hem dan voorwaarst drijf dan wil die nog wel ens steigeren hij krijgt van mij dan volledige losse teugel:? en toch gaat die nog omhoog ze hebben mij ook gezegd dat als hij nog een keer steigert hem een flinke knal te verkopen het mag gewoon niet klaar dus hij zal dan flinke mep krijgen als die nog ens steigert

ludiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:52

nou dat niet dus he, als je je pony bang wilt hebben moet je dat vooral doen!! belachelijk!! zoiets doe je niet, als je bijvoorbeeld een kind hebt die een keer iets verkeerd doet krijgt die toch ook niet gelijk op zn donder? t is een jong dier dat alles nog moet leren (tenminste dat maak ik uit je verhaal op) heb er geduld mee en al donder je er 30 keer af, dat diertje moet alles leren, je merkt echt wel wanneer het gemeen is of wanneer het gewoon enthousiasme is. en misschien was ze ergens van geschrokken? dat kan ook nog, en dat hoeft niet te betekenen dat jij dat dan hebt doorgehad, heb er gewoon veel geduld mee en ga niet te snel over met de moeilijkere oefeningen, doe eerst maar eens het grondwerk en leer de shet wennen aan verschillende soorten been- en teugelwerk, het zal vast nog wel een keer fout gaan maar leren doe je met vallen en opstaan, beleren dus ook, steigerd ze nou nog een keer en je valt eraf... dan gewoon er weer op klimmen en de volgende keer dat je het weer voelt aankomen, flink voorwaarts drijven... (ik spreek uit ervaring en alles is goedgekomen

CiScO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:04

nou sorry maar ik keur steigeren dus echt wel af. jong of niet jong, maar ik zal et zeker afstraffen. je hoeft em heus niet in elkaar te slaan om em ervan te overtuigen dat het niet mag. flinke stemverheffing en een goeie tik snapt ie ook wel denk ik.
30 keer eraf vallen dat vind ik pas belachelijk, tegen de tijd dat je bij de 3e keer bent snapt dat beest precies wat ie moet doen, steigeren dus, hartstikke link. en blijf je dan steeds weer vrolijk opstappen. echt niet. juist als ze zo jong zijn laten merken wat echt wel, en wat echt niet kan. ze snappen het toch ook als je zegt dat ie braaf is, en een vriendlijk klopje in zn hals krijgt, dus stemverheffing en een tik snapt ie dan ook echt wel.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 18:16

@CiScO, Dank je, hier heb ik wat aan. Dit is al een veel betere manier om het af te straffen dus tussen de oren te slaan met die zweep. Ik zal het onthouden voor de volgende keer.

paardengek10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:38

Ilkkah schreef:
Ja vooral met inrijden laten steigeren
een paard MAG gewoon NIET steigeren
En als je het 1 keer toestaat denkt dat paardje van; ow dan valt er iemand af en ben ik er even van af, dat ga ik vaker doen, ik krijg toch geen straf.
Paarden zijn echt niet dom en die gaan er misbruik van maken,
1 keer flink boos worden en laten zien dat dat dus echt NIET mag, en je bent ervan af.
weet je hoe een gevaarlijke dingen er kunnen gebeuren, om nog maar niet te spreken van als dat paardje achterover klapt met een ruiter eronder.

Jij noemt het mishandeling, mishandeld dat beest jullie dan niet?!
hij flikkerd je eraf, dat mag gewoon NIET.
maargoed, ik heb geen vriendelijke manieren voor dit, zeker voor een jong paardje niet.
succes ermee, en ik zal voor je duimen dat er geen ongelukken gebeuren hiermee

Als je een zweep bij hou of stome sporen er in zet?
MEchien leert zij/hij het dan af.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 21:45

Sporen bij een jonge pony doe ik echt niet.

CiScO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:47

@ astrid------dus tussen die oren slaan met die zweep????
sorry maar ik zie niet zo snel waar ik dat getypt heb.
ik heb nooit gezegt dat je je pony tussen zn oren moet meppen.
dat doe ik zelf ook niet.
ik heb alleen mijn mening erover gegeven, en als ik op een paard zit wat vies steigerd, jong of ouder, dan zal ik em daar wel een tik voor geven ja, ik zeg niet dat ik em in elkaar ram.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:49

ik zeg ook niet dat je hem inmekaar moet gaan slaan of tussen zijn oren als eens van kopschuw gehoord
maar een verdiende tik is wel op zijn plaats ik heb het 3 x toegelaten omdat ik niet anders wist nou hij gaat er echt wel profijt van nemen want voor de geringste schijt ging die omhoog voren
en ik vind niks engers als een steigerend paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:54

zucht wat een zever.
onley: van een tik tussen de oren worden ze niet kopschuw
astridvh: Ik heb een kleine welsh waar ik vorige vrijdag onder ben gekomen, geloof me goed voelt het niet! Jammer dat dat blijkbaar bij jou moet gebeuren eer je pennyvisie doorbroken word.

als hij dit blijft doen volg dan de raad van die ruiter op en geef hem een keer eenflinke tik tussen de oren! Hij gaat er niet dood van. Maar als jij een shet op je krijgt zou het wel eens van dat kunnen zijn
paardengek10: je kan er ook de slof aan hangen en hem met het hoofd tussen de voorbenen rukken. Dan kan die niet steigeren
ludiekje: ik veronderstel dat jij zonder zweep/sporen rijd en heel lief aan je paard vraagt oftie aub in draf wil gaan, want in die buik trappen kan niet! word ie bang van

Sorry, steigeren is levensgevaarlijk! Liever een pony die even niet meer weet wat doen dan zelf dood. Die pony snapt wel waarvoor de tik is. Maar je ouders etc zullen niet snappen waarom die pony nou net op je viel
let wel! Voor een sprongetje vooruit hoef je niet meteen te slaan, logisch dat een jong paard dat doet.Maar alstie regelmatig gaat steigeren wel!

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 23:59

CiScO schreef:
@ astrid------dus tussen die oren slaan met die zweep????
sorry maar ik zie niet zo snel waar ik dat getypt heb.
ik heb nooit gezegt dat je je pony tussen zn oren moet meppen.
dat doe ik zelf ook niet.
ik heb alleen mijn mening erover gegeven, en als ik op een paard zit wat vies steigerd, jong of ouder, dan zal ik em daar wel een tik voor geven ja, ik zeg niet dat ik em in elkaar ram.

Sorry, heel erg sorry! Ik heb blijkbaar een typfout gemaakt die mij helemaal niet was opgevallen!! Ik bedoelde geen "dus" maar "dan".

Mijn bedoeling was te zeggen dat ik een tik geven op een normale plek zoals kont of hals al veel beter vondt klinken dan de extreme manier die mij was aangeraden door diegene die toevallig aan het kijken was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 00:00

Jammer dat je er niet zelf op wilt/kunt. Bij steigeren of de aanzet ertoe helpt alleen flink naar voren rijden. Op het moment dat een pony doorheeft dat hij door steigeren onder het werk uit kan komen ben je nog verder van huis. Verder zou ik hem aan de lange lijnen nemen, dus niet meer de ruiter erop, probeer het punt op te zoeken dat hij gaat steigeren, en blijf doorvragen, desnoods het paard achterover laten klappen. Misschien schrikt hij er zo van.

Verder zou ik toch even vragen of er niet toevallig Vrijheidsdressuur mee is gedaan, en of bij die oefeningen het steigeren niet ook bijzat. Vooral bij shetjes is het af en toe "schattig" als ze dat doen. En als ze het eenmaal doorhebben, en de ruiter onbewust de aanwijzing ertoe geeft, kun je dat de pony ook niet kwalijk nemen.

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 00:14

Sorry maar ik vind ook dat je je paard GELIJK moet afstraffen.
Mijn paard doet het namelijk ook maar demijne is dan ook echt gevaarlijk. Soms ook als hij niet wil stilstaan hoe ik het wil hup dan gaat ie omhoog wat krijgt hij dan van mij ? juist ja : eeen harde SCHOP

Gisteren ook wou hij opeens niet meer naar de bak met mij erop normaal altij wel En toen ging hij zich eigen omdraaien en hup omhoog. Maar hij gaat dan ook echt extreme omhoog. En op 2 benen lopen en met 1 voorbeen schrapen. Gelijk weer afgestrafd.

In het begin deed hij het veel erger toen ik hem pas had. Als hij niet even stil wou staan ging die weer. Wordt je na een tijd echt wel beu van en is super gevaarlijk stel nou dat dat beestje opeens 8terover klapt?

Ben je verder van huis en alleen maar omdat je dat beestje er niet gelijk voor wou straffe.

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 00:19

Cassidy schreef:
Jammer dat je er niet zelf op wilt/kunt. Bij steigeren of de aanzet ertoe helpt alleen flink naar voren rijden. Op het moment dat een pony doorheeft dat hij door steigeren onder het werk uit kan komen ben je nog verder van huis. Verder zou ik hem aan de lange lijnen nemen, dus niet meer de ruiter erop, probeer het punt op te zoeken dat hij gaat steigeren, en blijf doorvragen, desnoods het paard achterover laten klappen. Misschien schrikt hij er zo van.

Verder zou ik toch even vragen of er niet toevallig Vrijheidsdressuur mee is gedaan, en of bij die oefeningen het steigeren niet ook bijzat. Vooral bij shetjes is het af en toe "schattig" als ze dat doen. En als ze het eenmaal doorhebben, en de ruiter onbewust de aanwijzing ertoe geeft, kun je dat de pony ook niet kwalijk nemen.

Ja dat doe ik ook
En na het steigeren en je hebt hem gestraft zeg maar gewoon weer onstspannen rijden alsof er niks aan de hand is

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:04

Je moet even goed op zijn donder geven, met je stem of evt een zweepje. Doet hij dan weer braaf dan moet je niet boos blijven.
Heb je haar trouwens niet vast als het meisje erop gaat? En hoe vaak is er al niet opgeweest? Als het de eerste keer is en hij steigerd vind ik het een normale reactie van een pony en dan moet je laten zien dat het niet eng is.

CiScO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:07

@astridvh, ik vond het al zon vreemd berichtje, hahaa, nu snappen we elkaar, toen ik er later nog over nadacht had ik ook al zoiets van , misschien was het wel een foutje
ik wens je in elk geval veel succes met je pony *o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 02:00

wemkelover schreef:
Als het de eerste keer is en hij steigerd vind ik het een normale reactie van een pony en dan moet je laten zien dat het niet eng is.

Een paard mag nevernooitniet steigeren. Ook niet als het de eerste keer is. Als de eertste keer opstappen tot steigeren leidt (en niet tot bokken om het gewicht er af te krijgen) vraag ik me serieus af of er niet meer met het paard of de pony is gedaan dan wij weten of is verteldm, en of hij niet inmiddels een gigantische truukendoos heeft ontwikkeld....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 02:19

inderdaad, steigeren is hier ook ten strengste verboden.
Zelfs als het veulentkje vrolijk is met het naar wei brengen aan een touwtje.
Ik duld dat gewoon niet..
Ookal is hij nog maar 2 maand.

Tuurlijk beuk ik hem niet in elkaar.
Ik haal hem flink na mij toe en schreeuw dan heel hard VERDOMME DAT FLIK JE ME NIET WEER.
dat deed hij het dus wel een x toen heb ik hem dus wel een tik met de bus vliegenspray die ik in mijn hand had erbij gegeven.

Niet dat hij zich bezeert, maar wel dat hij weet dat ik dat niet duld.
Het lastige is dat de merrie te lief is voor haar veulen,
De merrie staat het toe als haar veulen recht tegen haar opstaat.
Ze is echt TE lief, maar ja ach, beter zo dan andersom.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 02:51

even voor de goede orde, leuke adviezen, maar wat kan en hoe is dat meisje van 9 die er op moet rijden? kan ze dit? als hij dus steigert, kan ze hem dan op zijn lazer geven, met stem of met een pets tussen de oren? is het antwoord nee... dan jammer maar helaas is dit geen veilige combi.. dan zul je toch iemand anders moeten zoeken die er wel op kan en ook kan corrigeren... het heeft namelijk niet heel veel zin om de pony te straffen wanneer de ruiter er al naast ligt en een ander er naar toe moet komen...
wat ik uit het verhaal begrijp is dat de pony een noodsprong naar voren maakte? ik weet niet of ik dit onder steigeren zou plaatsen, maar goed ik reageer op wat ik lees... een jonge pony kan rare sprongen maken, zit er dan een onervaren persoon op is eraf donderen zo gebeurt... echt steigeren moet je direct bestraffen.... dat moeten ze gewoon gelijk weten dat dat niet mag...

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:07

ff gaby: astrid ze hebben gelijk je had hem gelijk een rot-schop moeten geven, want nu zou het kunnen dat ze het nog een x doet, om op die manier onder het werk uit te kunnen komen :S dus tja, en ik wil er niet afvallen hoor!!! (ps. ik ben dat inrijdertje van 9 jaar)... en astrid iedereen heeft wel gelijk

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:09

en weer denise: tja astrid, wat gaby zei is wel waar,, dus!!! voortaan wat strengeer zijn he

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 17:42

Dat moet Gaby doen. Zij zit er tenslotte op.
Ik kan alleen maar vanaf de grond adviezen geven.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 04:45

oei... sorry Gaby, maar jij zit op de pony,jij moet hem rijden, ik weet dat je jong bent en dat je ws nog een boel moet leren, maar dan is het misschien niet zo verstandig dat jij hem inrijdt... dat kan dan te gevaarlijk zijn... tuurlijk kan astrid je helpen, maar helaas, zij kan vanaf de grond niet alles doen... Gaby jou reactie is niet helemaal eerlijk dus... het is helemaal niet erg om iets nog niet te kunnen, maar doe dingen dan ook niet... je eigen veiligheid gaan toch echt boven alles