pony springt niet op wedstrijden:(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sysero_1

pony springt niet op wedstrijden:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 13:23

hoi hoi

ik heb een pony waar ik sinds kort probeer wedstrijden te springen
als ik op wedstrijd kom ga ik lospringen word hij helemaal gek nu gaat het al wel beter maar toch in het parcour weigert hij gelijk 3 x op de 1ste hindernis ik heb nu 3 wedstrijden gesprongen en de laatste x ging het al wel wat beter hij heeft toen 2 hindernissen in het parcour gesprongen
maar ik denk zelf dat hij bang is op gras te springen want in de bak maakt het nix uit wat er staat hij springt het gewoon(hij is wel blind aan 1 oog)

wie heeft het zelfde probleem dat hij niet springt op wedstrijd?????

groetjes sysero_1

Eddie

Re: pony springt niet op wedstrijden:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:30

ik heb ook zo'n paard gehad dat blind was aan een oog
je moet ze gewoon veel teugel geve dat ze haar kop kan draaien om alles goed te zien

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:35

Mijn ouwe pony sprong thuis en met het inspringen ook super,
maar zodra ik de ring inreed weigerde ze ook op de 1e hindernis 3 keer ..
Ben gewoon laf geweest en gestopt met springen
Omdat ik dresssuur ook veel leuker vond ..
Kna je dus niet egt tips geven ..

sysero_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:46

ja oke maar ik vind springe super leuk

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:58

Misschien kan je een oefenparcours bij voorbeeld dus op gras, bij jouw in de buurt eens proberen.
Dan heb je de tijd om je pony door het parcours te sturen en krijgt je pony niet het idee van "als ik nu 3x stop dan hoef ik verder niet meer".
Ook heb dan je een klein beetje het wedstrijd idee (spanning, meerdere paarden/pony's e.d). Misschien is je pony nog jong en moet die eenvoudigweg ervaring op doen, dat kan dan door regelmatig een oefenparcours te rijden en goed les te krijgen. En omdat hij blind aan 1 oog is zal hij ook vertrouwen moeten krijgen en dat doe je door het regelmatig te doen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:19

Ik zelf denk dat jouw pony lekker bij de andere wil blijven. Je kan idd. oefenparcoursen doen. Ben jezelf niet gespannen? Kan ook het probleem zijn, als jij gespannen bent kan de pony dus denken dat het eng is en aangezien hij blind is aan een oog wordt hij dus nog gespannender.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:26

hier hadden wij hetzelfde probleem..

Wij zijn naar een stukje gras geweest, en daar hebben we heel rustig eerst met 1 hindernis hoogte opgebouwd, daarna 2 hindernissen daarna 3 enz. Na een paar weken nog een keer gestart. en met 2 weigeringen en een balk rondgekomen. 2 weken later nog een parcours.. 2x over foutloos. en die week daarna 2x over foutloos met een 1e plaats..

en dan te bedenken dat Dandy 4 weken daarvoor nog niet op gras sprong..

Ik adviseer: Heel rustig opbouwen, niks overhaasten en vooral niet straffen, het is duidelijk dat je pony het eng vind. misschien mede omdat hij aan een oog blind is, dan moet je nog meer vertrouwen opbouwen tussen jullie 2.
Als je alles rustig aanpakt, denk ik dat hij over een tijdje een parcourje rondkomt.. Suc6

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:37

Ik heb het ook gehad. Ben meteen B gestart (tussen paarden met Epony), was zelf teveel aan het twijfelen en elke keer kwam ik minder ver. En steigeren enzo in parcours, paar keer erafgevallen en daarna was ik nog meer benauwd. In BB deed ze het ook, ben toen thuis veel aan het springen geweest en weer wat meer springles. Was bij mij gewoon een controleprobleem, ze wil wel springen maar niet als jij meelift. Had vorige week weer BB en toen sprong ze zo rond en was ik 1ste..ik moet er erg om denken dat ik m voor de ruimte geef, goed mn been erbij houdt en op het midden houd en niet te vroeg mee ga. Ik weet niet of het bij jou ook een controleprobleem is?

eriktrapman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:45

Beste sysero,

inmiddels ben je een jaar verder en ik ben benieuwd hoe het nu is.

Wij zitten momenteel in hetzelfde schuitje en ik ben benieuwd of en hoe jullie het opgelost hebben.

Groetjes,
Erik

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:16

ik heb een pony gehad die ook niet sprong op wedstrijden. die wist gewoon als de bel gaat en ik weiger drie keer dan hoef ik lekker niets meer te doen. tot ik een keer nadat ik uitgebeld was op het inrijterrein ben gaan springen. toen was het afgelopen en zijn we zelfs springkampioen geworden.

groetjes hilde

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:53

Naja ik ken het probleem
Vorig jaar deed mijne het ook gewoon blijven trainen en parcourtjes springen, op wedstrijd deed ze het nu ook goed, denk dat ze nu in haar parcour terug wat vertrouwen kwijt is, vanaf dat de afstand niet perfect klopt, stopt ze.. Dus ik blijf gewoon verder oefenen en vertrouwen terug krijgen
Succes !

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:56

Ik denk niet helemaal dat het er aan ligt dat ie blind is aan een oog; iemand die ik ken heeft ook een pony die aan een kant blind is en springt M.
Afbeelding
Zoals al eerder gezegd, gewoon eens meedoen met een oefenparcours, leer je altijd van

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:10

ja probeer gewoon veel oefenparcoursjes te springen.
ik weet niet of je pony ijzersw onder heeft.?
anders moet je dat eens proberen dan kan je proppen/kalkoenen draaien en hebben ze iets meer grip!!!
succes er mee

groetjes Hennie

eriktrapman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:34

Dank allemaal voor de goede adviezen. Dat wordt oefenparcourtjes afrijden.

Travellust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:50

en waar zijn meestal oefenparcours? of is dat un rare vraag