problemen met aanleuing door moeilijke hals. (duiken)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

problemen met aanleuing door moeilijke hals. (duiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 23:48

mijn pony is een aantal jaar geleden ingereden (duh )
maar.. dit hebben ze gedaan dmv kin op de borst te trekken. dus de onderhals spieren werden getraind, ipv de bovenhals.
de pony kon dus eigenlijk haar eigen hals niet dragen, en probeerde onder het werk uit te komen.

na een aantal jaar ons bijna alleen op de correcte aanleuning te hebben gericht, loopt de nu goed voorwaarts neerwaarts.
ze zoekt mijn handen goed op, en loopt heerlijk ontspannen.

maar soms iets te ontspannen. ik heb dan zo goed als geen gewicht in mijn hand, en ze duikt finaal naar beneden met haar hoofd. de kropt zich helemaal op.
ik gebruik met rijden zo goed als geen handen. af en toe een ophouding en daar blijft het bij.
als ze zo gaat duiken, weet ik dat ik dat ik mijn handen gewoon naar voren moet doen, en daarnaartoe moet drijven, zodat ze meer in de hand komt.
ik gebruik mijn handen dan ook helemaal niet.

ook als ze iets heel moeilijk vindt, gaat ze duiken.
het eerste kwartier/ half uur in de oprichting lukt.. maar daarna dan duikt ze. dus als ze moe wordt.

ik doe mijn handen altijd netjes naar voren, en laat ze daar staan. en drijf goed naar voren.
vaak is dan het resultaat dat ze alleen nog maar dieper gaat lopen. ze reageert daar gewoon niet op, ik weet dat ze het moeilijk vindt.

de halsspieren zijn inmiddels goed ontwikkeld, geen onderhals, en een bovenhals die mooi gespierd is.. maar

ze heeft een moeilijke halsaanzet (soort van zwanenhals).. maar toch.. hoe rijd ik haar nu naar boven?
en niet aankomen met een hulpteugel of weet ik veel wat.. gewoon een goede rijtechnische oplossing. daar is dit topic tenslotte ook voor.

M3isSi3j

Re: problemen met aanleuing door moeilijke hals. (duiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:22

het is altijd makkelijker een paard van hoog naar laag te rijden dan een paard wat de diep loopt omhoog te krijgne. Zelf heb ik een fries die zich ook gemakkelijk oprolt als ze moe word en heb een aantal dingen hoe ik het oplos.

WAt er gebeurd als jij contact met vore verliest (of dat je paardje dan tegen je hand of achter je hand is maakt niet uit) is dat je ook het contact met de achterhand verliest die er dus acheter aan loopt ipv er goed bij.

Als je een goede hoofd/hals wilt hebben moet je zorgen dat je ocntact met de achterhand krijgt en op die manier een goede aanleuning van vore.

Probeer dus zn achterhand opnieuw te activeren zodat die er bij komt en je paardje van vore omhoog. Dit kan je op veel manieren doen voorbeelden hiervan zijn:

* Terug schakelen.. een overgangen of schijnovergang terug zet je hem mee op zn achterhand.
* halt houden, stapje achterwaards desnoods, tot die weer omhoog komt en dan weer verder stappen of draven.
* spring eens een enkele pas aan in galop, voor de aaanzet hierfvan moet die gaan zitten op zn achterhand. Zet hem wel weer terug in voordat die ook in galop gaat duiken.
* pasje wijken of schouder voor zetten. Ook hiervoor is kracht van iut de achterhand nodig en zal die dsu omhoog komen
* kleine volte zetten en deze sluiten en openen door middel van wijken of appuyenmenten.
* beetje bij tikken van achtere wilt ook nog wel eens helpen of anders op zn hals..
* handen heeel hoog plaatsten schijnt ook een methode te zijn, zelf gebruik ik hem niet.
* dit klinkt heel stop maar werkt super.. gewoon je benen een stuk naar achtere leggen! vaak komen ze dan ook omhoog.

Wat jij doet met naar vore rijden werkt super als een paard gaat hangen maar niet als je het hele contact verliest, dan kan je hem juist beter terug rijden..

Succes

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:39

oke.. bedankt!
overgangen, om hem goed op de achterbenen te krijgen doe ik regelmatig.. dit meestal in de vorm van galop--> halt, halt--> galop.
zo treedt ze achter goed onder.
maar.. ze heeft redelijk stijle achterbenen.. en heeft dus moeite om door de achterbenen te gaan.

in het begin van het rijden gaat het allemaal prima.. maar na een tijdje wordt ze moe, en gaat ze duiken.
maar dat is ook als ik ga wijken.. dan duikt ze juist naar beneden. zowiezo omdat ze bij die oefening toch wat meer zou moeten zakken van achteren, en eronder moet komen met de achterhand..

maar ik ga het allemaal nog eens proberen.
bedankt!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:57

ALs ze nou tijdens het wijken duikt: halthouden, wegdraven en verder gaan.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 15:02

oke.. ga het proberen.. tanx..

alexander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:32

claudie schreef:
oke.. bedankt!
overgangen, om hem goed op de achterbenen te krijgen doe ik regelmatig.. dit meestal in de vorm van galop--> halt, halt--> galop.
maar.. ze heeft redelijk stijle achterbenen.. en heeft dus moeite om door de achterbenen te gaan.

in het begin van het rijden gaat het allemaal prima.. maar na een tijdje wordt ze moe, en gaat ze duiken.
maar dat is ook als ik ga wijken.. dan duikt ze juist naar beneden. zowiezo omdat ze bij die oefening toch wat meer zou moeten zakken van achteren, en eronder moet komen met de achterhand..

bedankt!

eigenlijk geef je al antwoord op je eigen vraag maar wat je blijkbaar nog niet herkent.
wat je voelt is dus goed mar signaleerd het nog niet.
je paardje heeft dus moeite om in zijn balans het achterbeen te gebruiken waardoor ze te licht word en van het bit af gaat lopen ipv de aanleuning op te zoeken.
als je voelt dat je na een half uur alles aan het verliezen gaat word het tijd om te stoppen.
bouw je werk ook zo op dat je regelamtig rustpauzes inlast waardoor je paardje niet leegloopt en weer even de aangespannen spieren kan ontspannen en ontlasten.
je zegt ook dat je in het begin makkelijk voorwaarts neerwaarts kunt rijden dus bepaalde lossigheid en nagefelijkheid heb je eigenlijk in het begin al.
probeer na tien minuten losgestapt te hebben met een teugel die in verbinding is je paardje op boeghoogte los te draven en overgangen te maken in buigoefeningen zoals een volte en ga in het schakelen naar voren eerst een pasje wijkend van je binnen been af weg.
dit ook om het binnenachterbeen te versnellen.
blijf niet te lang onderin werken maar probeer wat eerder iets meer naar boven te werken met de neus eruit.
blijf vooral denken aan tact ontspanning en aanleuning en controleer steeds of je bij een toegankelijke hand een uitkouwende mond hebt.
veel succes.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 11:09

alexander schreef:
claudie schreef:
oke.. bedankt!

bedankt!

eigenlijk geef je al antwoord op je eigen vraag maar wat je blijkbaar nog niet herkent.
wat je voelt is dus goed mar signaleerd het nog niet.
je paardje heeft dus moeite om in zijn balans het achterbeen te gebruiken waardoor ze te licht word en van het bit af gaat lopen ipv de aanleuning op te zoeken.
als je voelt dat je na een half uur alles aan het verliezen gaat word het tijd om te stoppen.
bouw je werk ook zo op dat je regelamtig rustpauzes inlast waardoor je paardje niet leegloopt en weer even de aangespannen spieren kan ontspannen en ontlasten.
je zegt ook dat je in het begin makkelijk voorwaarts neerwaarts kunt rijden dus bepaalde lossigheid en nagefelijkheid heb je eigenlijk in het begin al.
probeer na tien minuten losgestapt te hebben met een teugel die in verbinding is je paardje op boeghoogte los te draven en overgangen te maken in buigoefeningen zoals een volte en ga in het schakelen naar voren eerst een pasje wijkend van je binnen been af weg.
dit ook om het binnenachterbeen te versnellen.
blijf niet te lang onderin werken maar probeer wat eerder iets meer naar boven te werken met de neus eruit.
blijf vooral denken aan tact ontspanning en aanleuning en controleer steeds of je bij een toegankelijke hand een uitkouwende mond hebt.
veel succes.

ik denk dat jij een goed beeld hebt van hoe mijn pony inderdaad loopt.
in het begin rijd ik inderdaad voornamelijk voorwaarts neerwaarts (+/- 15 min) maar ik moet wel zeggen, dat ik dan gewoon een goed gewicht in mijn handen heb, dan zoekt ze het dus op.
later, als ik haar oppak gaat het eerst goed, daarna gaat ze inderdaad duiken.
schakelen, en wijken (ook vanaf de volte) doe ik regelmatig, omdat ik weet dat dat de achterhand activeerd.

ik weet dat inderdaad ontspanning belangrijk is.. maar dit is juist hetgene wat ze naar mijn idee teveel doet. hierdoor kom ik inderdaad in de knoei met de aanleuning.
tactfouten heeft ze zo goed als nooit.

ik zal wat minder lang rijden, en proberen het zo op te bouwen, ook zal ik tussendoor meer gaan stappen.

maar.. je moet toch neem ik aan wel gewoon met je benen naar je hand toe blijven drijven?
dus niet passief worden met je been, maar juist je benen goed gebruiken.

alexander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:37

je hebt daar gelijk in , blijf vanuit je benen naar je hand toe rijden, en ga op den duur korte stukjes schakelen met een minder rond ingestelde pony.
succes

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:58

Kan het paard het wel aan om een half uur opgericht te lopen que bespiering en uithoudingsvermogen? Of verlies je na een tijdje impuls waardoor het alsnog ongemakkelijk word voor het paard om in die houding te lopen.