)maar.. dit hebben ze gedaan dmv kin op de borst te trekken. dus de onderhals spieren werden getraind, ipv de bovenhals.
de pony kon dus eigenlijk haar eigen hals niet dragen, en probeerde onder het werk uit te komen.
na een aantal jaar ons bijna alleen op de correcte aanleuning te hebben gericht, loopt de nu goed voorwaarts neerwaarts.
ze zoekt mijn handen goed op, en loopt heerlijk ontspannen.
maar soms iets te ontspannen. ik heb dan zo goed als geen gewicht in mijn hand, en ze duikt finaal naar beneden met haar hoofd. de kropt zich helemaal op.
ik gebruik met rijden zo goed als geen handen. af en toe een ophouding en daar blijft het bij.
als ze zo gaat duiken, weet ik dat ik dat ik mijn handen gewoon naar voren moet doen, en daarnaartoe moet drijven, zodat ze meer in de hand komt.
ik gebruik mijn handen dan ook helemaal niet.
ook als ze iets heel moeilijk vindt, gaat ze duiken.
het eerste kwartier/ half uur in de oprichting lukt.. maar daarna dan duikt ze. dus als ze moe wordt.
ik doe mijn handen altijd netjes naar voren, en laat ze daar staan. en drijf goed naar voren.
vaak is dan het resultaat dat ze alleen nog maar dieper gaat lopen. ze reageert daar gewoon niet op, ik weet dat ze het moeilijk vindt.
de halsspieren zijn inmiddels goed ontwikkeld, geen onderhals, en een bovenhals die mooi gespierd is.. maar
ze heeft een moeilijke halsaanzet (soort van zwanenhals).. maar toch.. hoe rijd ik haar nu naar boven?
en niet aankomen met een hulpteugel of weet ik veel wat.. gewoon een goede rijtechnische oplossing. daar is dit topic tenslotte ook voor.