Probleem met het wijken.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pippie123

Probleem met het wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:28

Hallo,

Ik had even een vraag en misschien kunnen jullie me daar een beetje mee helpen. Het is geen groot probleem maar toch...

Nou kijk ik rijd nu sinds kort in de L1 en dat gaat aardig goed, alleen het probleem is dat mijn paard ontzettend lui is, als hij wat harder moet werken dan probeert hij alles om er onder uit te komen.

Nou vind hij het wijken een beetje moeilijk, hij kan het wel want hij heeft M2 dressuur gelopen, maar door een ongeluk is hij over het algemeen wat stijfer in zijn rug en als hij moet wijken moet hij die spieren gebruiken en dat is juist wat hij niet wil.

Als ik het wijken inzet begint hij aardig goed, maar na een paar passen pakt hij zijn bit vast, gooit zijn hoofd omhoog en rent of snel naar de overkant of naar de hoefslag. In mijn proeven ook, hij valt altijd veels te veel over de buitenschouder, en hoeveel buitenbeen en buitenteugel ik er ook bij hou, hij is zo sterk en begint te rennen.

Nou rijd ik hem soms met een slof (nou niet meteen gaan gillen, aangezien sommige hier heel heftig op kunnen reageren) en dat gaat heel goed, omdat ik hem dan iets meer bij me kan houden en hem echt opzij kan drukken en dan gaat hij ook echt werken. Maar ik wil niet elke keer die slof erbij pakken, en in me proef moet hij het ook zonder hulpteugel doen.

Dus heeft iemand nog tips hoe ik dit kan verbeteren ZONDER hulpteugel?? En niet denken dat het paard het niet kan/snapt hij probeert er gewoon onder uit te komen....

Nou ik ben benieuwd, alvast bedankt!

xxx

M3isSi3j

Re: Probleem met het wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:38

PRobeer eens een keertje van de hoefslag naar het midden toe te wijken. Dan heeft die geen schot waar die tegen aan kan vallen. Ook zal je moeten werken aan het rechtrichten van je paardje want zolang die niet recht is kan die ok niet in balans lopen en zal die de steun van het schot nodig hebben.

Wat je verder kan doen om hem mooi te laten wijken is tussen het wijken door volte 10 meter draaien. Dus rij van de hoefslag af naar binnen (dan loopt die dus gesteld met zn hoofd richting het schot) en rij dan af en toe een volte terug richting de hoefslag als je voelt dat die gespannen word in zn rug. Door die volte kan hij weer ff ontspannen en kom je juist gesteld weer aan om verder te gaan met het wijken.

In het begin moet je misschien elke 5 passen de volte op draaien, namate die losser in zn rug word en sterker in zn achterhand (vaak aan galoperen, ook vanuit stap) zal die het steeds makkelijker gaan doen..

Succes

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:50

Dank je wel, ik ga het morgen meteen proberen. Alleen het is heel dubbel, want we zijn nu bezig met het attenter maken aan mijn been, dus als ik van de hoefslag af moet rijden reageerd hij gewoon niet, maar als hij naar de hoefslag toe moet vlugt hij als het waren voor mijn been, recht richten is geen probleem, hij loopt lekker op zijn eigen benen, maar zodra ik mijn binnenbeen aandrukt, buiten been terug leg dan begint het gedonder, maar ik ga je advies opvolgen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:57

probeer anders een keertje Vtjes te wijken op de middelijn.. dus 5 passen wijken naar rechts, 10 passen terug naar links, 10 naar rechts en weer 5 naar links..

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:30

misschien dat het helpt om voltes te verkleinen.. tot ong 10 mtr.
deze ga je wijkend openen. en laat hem dus niet over de buitenschouder weglopen. je moet er zelf voor zorgen dat je goed buiten been- en teugel eraan houdt, en vooral zelf recht blijven zitten, dus niet naar buiten gaan hangen.
je moet ook niet aan de teugels blijven hangen, maar ophoudingen maken.

succes

Co0lArabiaN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:43

hallo...
Ik heb het ook eerst met mijn paard gehad.. Mijn paard is ook best wel heel erg lui!!!
Probeer hem eerst goed aan het been te krijgen.. Want wijken is namelijk een beenoefening om te kijken of je paard goed aan het been is... Rij veel overgangen.. schijnovergangen helpt ook goed... Je zult zien.. Als hij goed aan het been is en je hebt hem actief lopen(achterhand eronder) Dat je paard stukken makkelijker wijkt...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:59

Martingaal tegen het hoofd omhoog gooien? Heeft verder geen inwerking, dus ik zie dat niet echt als hulpteugel.

Maar eigenlijk, ben ik er meer voor om het probleem aan te pakken. Zorg dat hij goed los is voordat je begint met wijken.
En wijk niet lange stukken, maar steeds eventjes.
Ook bijv. met voltes sluiten en openen enzo.
Beetje creatief zijn

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 11:05

Bedankt voor de tips ik ga het proberen! martingaal heb ik ook al een keer geprobeerd, maar helpt maar iets. Maar oefening baart kunst.......

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:51

Precies!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:53

martegaal werkt juist tegen bij het wijken.. omdat je je hand niet meer van de hals kan doen..

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 12:04

Kijk dat dacht ik dus ook, hij hield zn hoofd wel wat lager maar het wijken werd er niet beter van

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:13

je kan enkel zn hoofd naar beneden krijgen door hem los te rijden in zn rug. En dat krijg je enkel voor elkaar bij een paard wat goed recht gericht en in balans is. Rij heel veel overgangen en schijnovergangen zodat die goed aan je been en zit hulpen komt. Verder moet je veel figuren rijden en op die manier zal die zn rug los laten en je hand in vertrouwen nemen zodat die nagevelijk word.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 12:24

Hij loopt juist heel makkelijk nageefelijk dat is het probleem niet, het is een beetje moeilijk uit te leggen maar de rest doet hij allemaal zonder problemen alleen dat wijken doet hem denk ik pijn in zijn lijf........maar ik ben heel blij met jullie tips....dank jullie

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:09

Is je paard recht? Probeer eens wat voltes met buitenstelling en de kont naar buiten op de volte. Zo controleer je of hij recht is en of hij aan je been is.

Met die kont naar buiten heb je gelijk het begin van wijken te pakken. Verder je paard opsluiten tussen 2 handen en benen. En telkens korte stukjes opzij. Dat hoeft niet perse naar de hoefslag toe te zijn op de lange zijde, maar kan overal in de bak.