'immens gewicht in handen'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kay

'immens gewicht in handen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 19:14

Zoals iedereen bij RT heb ik een probleem:

het paard dat ik berijd, is ontzettend zwaar in de hand. Hij loopt mooi aan teugel... Althans het beeld is erg mooi (volgens mijn instructrice), maar toch voelt hij loodzwaar aan.
Ik probeerde al mijn handen hoger te houden, meer bij te drijven. Ook heb ik al geprobeerd om te 'lossen' (teugels naar voren, zodat hij niets meer heeft om op te leunen)... Maar zelfs na een half uur met deze methode te rijden, blijft hij erg zwaar.

Nu besef ik dat dit een probleem van de achterhand is: hij wordt (normaal gesproken) lichter vooraan, als hij meer werkt vanuit zijn achterhand (dus meer gewicht neemt op zijn achterhand)... Maar ik doe heel veel oefeningen om zijn achterhand te activeren (vooral veel overgangen). Bovendien heb ik ook genoeg impuls. Maar toch blijft hij zwaar in zijn mond...

Ik maak hem ook 'elastisch' genoeg (ik bedoel dat ik ervoor zorg dat hij goed links en rechts buigt)... Dat lukt ook vrij vlotjes.

Volgens mij is het vooral een probleem in de kaak. Hij houdt daar precies vast. Dus de buiging in de nek lukt wel, maar het is die kaak, die vast blijft ... Heeft iemand tips om dit probleem op te lossen?

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: 'immens gewicht in handen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:25

Uhm, misschien een ander bit? Je hebt bitten die zorgen dat paarden ze niet vast kunnen pakken. Pakt je paard het bit vast of zit het echt in de kaak?

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 19:27

Het bit kan het probleem niet zijn, aangezien hij een tijdje ongelooflijk super heeft gelopen (echt superlicht enzo) ...

Het zit volgens mij echt in de kaak ...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:52

Poeh...ik weet niet zo 1,2,3 een kaakoefening Het enige wat je in mijn ogen moet voorkomen is dat er druk op die kaak komt... misschien een tijdje zonder bit rijden? Gewoon met een touwhalster o.i.d.? Ik vind trouwens wel even een kleine opmerking over je instructrice...als jou paard loodzwaar aanvoelt, kan het beeld nooit goed zijn...

Mijn advies: laat hem even checken en probeer anders eens een bitloos hoofdstel/halster waardoor hij geen belasting krijgt...? Weet het ook niet precies hoor...is maar een probeersel...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:59

Kay schreef:
Het bit kan het probleem niet zijn, aangezien hij een tijdje ongelooflijk super heeft gelopen (echt superlicht enzo) ...

Hij kan een tijdje heerlijk lopen op een bit, en daarna het bit vast gaan pakken en zwaar in de hand worden. Dat hij eerst wel lekker liep met het bit zegt niet veel, dit kan hij veel later ontdekt hebben

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:18

probeer heel veel overgangen te rijden op een volte, draf galop en dan echt enkele passen dus niet hele volte of rijbaan . door je tempo te wisselen kun je hem makkelijker van de hand af houden

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:35

pfff... waarom grijpt iedereen toch altijd naar een ander bit?
wat een onzin.

ik denk inderdaad dat je hem achter meer moet laten werken.
een goede oefening hiervoor kan zijn:
het paard terug nemen, en weer vooruit rijden. en dit blijven herhalen.
schakelen dus.

verder moet je veel been geven, en vooral niet aan de teugels blijven hangen, maar ophoudingen maken.

ook kan je veel overgangen maken.. en schijnovergangen. doe net of je naar de stap gaat (vanuit draf) en draaf dan weer verder. je paard zal beter op zijn achterhand gaan lopen, en zal jouw handen dus niet meer nodig hebben als "vijfde been".
maar het belangrijkste hierbij is, zorg dat hij niks heeft om op de blijven hangen. maak ophoudingen, en blijf niet hangen!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 07:42

precies het gene wat ik bedoelde! mijn paard is een tijdje ook wat hangerig geweest en bleek voort te komen uit een niet actief gebruikte achterhand. dus idd doe het gene wat in bovenstaande berichtjes staat en een ander bit is echt overbodig

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:07

Een combinatie van de achterhand actiever maken (overgangen, schakelen) en meer zithulpen gebruiken en minder hand.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:11

En als je denkt dat het uit de kaak komt kun je misschien zijn gebit na laten kijken om te zien of hij idd ergens last van heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:37

Houd hij vast op beide handen?
Dan lijkt het me toch dat hij van achter niet actief genoeg is en je een aanleuningsprobleem hebt.
Heb zelf eens een paard gehad, die je het gevoel gaf dat hij actief genoeg was maar dat was ie niet. Dat uitte zich in een los-vaste aanleuning.
Rijd hem maar eens met zn kop in de lucht een paar rondjes flink voorwaarts in draf of galop en maak hem goed wakker. Als je van daaruit druk op twee teugels hebt, kun je terugrijden en wat overgangen rijden etc. Op de volte goed en achterbeen eronder.
Zorg dat je je paard goed recht richt. Schouder voor en schouder binnenwaarts zijn goede oefeningen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:47

Goed rechtrichten, zorg dat de voorwaartse drang (stuwing vanuit achterhand naar voren) goed is, maar daar zit probleem. Je paard duwt onvoldoende en krijgt kans om te gaan hangen. Ga heel veel overgangen rijden, schijnovergangen, tempowisselingen. Maar blijf zelf zo stil mogelijk zitten met je handen. Zorg ervoor dat je paard niet te laag kan komen in hoofd/hals houding, hij moet zichzelf meer leren gaan dragen op de achterhand. Daardoor zal je aanleuning ook gelijkmatig gaan worden in gewicht en kan paard ontspannen, maar jouw paard loopt van voren naar achteren en dus alle gewicht op voorhand.
Als je de drang naar voren goed voor elkaar krijgt (en ik neem aan dat je instructie dat ook moet weten) dan zul je merken dat je paard ook de kaakproblemen niet meer zal krijgen of vooral in begin zal gaan verminderen.

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 19:18

Ok: ik heb het begrepen: toch meer die achterhand gaan aanpakken. Zullen we proberen!! Bedankt voor de raad, allemaal.

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 19:32

Hermesdeux schreef:
Ik vind trouwens wel even een kleine opmerking over je instructrice...als jou paard loodzwaar aanvoelt, kan het beeld nooit goed zijn...

Niet mee eens Heb er al beelden (video) van gezien... en hij LIJKT echt wel mooi aan teugel te lopen en zijn achterhand is actief... Ik vind het ook raar, hoor!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:22

haha oke...dat kan...dan kan inderdaad beeldmateriaal wat duidelijkheid brengen. Maar is toch raar. De meeste paarden die zo zwaar aanvoelen hangen imo...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:24

Heb je het gevoel dat hij zijn bit vastpakt? Is het eenzijdig of aan beide kanten? Ik zou het gebit even controleren, en de TA eventueel een bit seat laten maken (voorste kies wat rond afvijlen, kan hij het bit ook niet meer vastpakken)
Voor de rest zou ik met eventueel wat fellere eenzijdige ophoudingen proberen te voorkomen dat hij op je handen gaat hangen.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 13:42

tamaraatjuh schreef:
Kay schreef:

Hij kan een tijdje heerlijk lopen op een bit, en daarna het bit vast gaan pakken en zwaar in de hand worden. Dat hij eerst wel lekker liep met het bit zegt niet veel, dit kan hij veel later ontdekt hebben

Hier ben ik het absoluut mee eens mijn paardje M2 gereden en nu door mij een b ruiter liep ook super maar die van mij was ook alleen super zwaar in de hand en hij werkte wel goed met zijn achterhand erbij, ik heb altijd met HS bitten gereden van KK en nu heb ik er een ander goedkoop HH bitje in hangen een gewone trens en hij loopt super ik heb totaal een heel ander paard onder me lopen en zelfs gisteren mijn eerste twee winspunten weten te behalen op een selectie wedstrijd.

Ik zou het voor de zekerheid toch eens proberen het kan natuurlijk nooit kwaad ...kijk maar naar mijn paardje

Succes ermee verder..ik ben nu van me pijne armen af hahah..

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 19:07

Goed nieuws: het probleem is (ongeveer) opgelost. Ik heb het nogmaals besproken met mijn instructrice... Ik ben tot de constatatie gekomen dat de fout (NATUURLIJK !!!) bij mezelf lag

Mocht het iemand interesseren: het probleem is dus het volgende: ik heb de neiging om (constant) mijn polsen te draaien. Ik bedoel dat ik mijn duim naar voren/beneden draai, zodat ik dus meer druk zet op de teugels. Daarop 'blokkeert' mijn beesje natuurlijk ... Want op die momenten gaat hij dan achter de loodlijn lopen... Ik wou dus te veel controle (is een frequent probleem van me) en zat eigenlijk constant (zonder dat ik het besefte) aan de teugels te prutsen.

Zo zie je maar: "niets doen", dat is het moeilijkste... (voor mij toch)

Toch allemaal bedankt voor de goede raad!!

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:54

pfffoe dit is wel een erg lastig probleem als voorwaarts rijden ook niet helpt. Dit is inderdaad wat ik altijd heb geleerd. ik hoop dat het nog goed gaat komen want ik weet hoe pijn het in je armen kan doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:06

Waar een goede handhouding niet goed voor is (of wat een verkeerde handhouding niet allemaal teweeg kan brengen)
Ik hoop dat je het probleem hiermee hebt opgelost. En voor de rest: gang is alles!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:55

Van de voorkant afblijven, gewoon een licht contact en alleen op je zit en benen figuren rijden, veel schakelen/overgangen maken en de achterhand constant actief laten zijn. Balkjes lopen wil ook nog wel eens helpen. Op buitenritten ook lekker voorwaarts rijden en overgangen. Een soort van bakrijden maar dan steeds rechtuit. Gaat hij weer hangen, doe dan je handen naar voren en drijven zodat hij vooruit gaat, dan weer licht contact maken.