Ik denk niet zo zeer da thet per ras verschilt maar meer wat voor een paardje..
Ik heb een fries die stap ik eerst goed warm en als ik der oppak stel ik der gelijk hoog in. Dan ga ik veel overgangen rijden en als ik voel dat zn los word in der rug laat ik der zakken en rij ik verder dmv den VWNW methode. Dit doe ik omdat als ik ermee begin mn paardje op de voorhand duikt en vervolgens zich gaat oprollen. Meestal hoef ik der maar een paar min hoog in te stellen voordat ik der kan laten zakken. Na een minuut of 10 a 15 ga ik der weer hoger instellen en doorwerken naar de verzameling. Dan zit ik er vaak al een klein half uurtje op.
Een ander paardje wat ik rij is onwijs tegen de hand, vluchting voor het been en niet aan mn zithulpen. Daarbegin ik altijd met een lange teugel mee en rij ik heeel veel overgangen zodat die goed aan mn beenhulpen en zithulpen komt. Pas als die goed aan deze hulpen is pak ik langzaam mn teugels op. Soms duurt het een half uur voordat ze aan mn hulpen is omdat zn dan heel vluchtig is zowel mn been als zit hulpenmaar meestal rij ik zo 10 min los voordat ik der oppak. Dan rij ik het zelfde door (dus veel overgangen, tempowisselen en figuren) Dan duurt het meestal nog enkele minuten voordat die lekker over zn rug komt en na gaat geven. Als die nageeft stel ik der laag in en pas na de galop stel ik der hoger in. Zo na een kwartief of 3 is dat. Dan rij ik een tijdje hoog in gesteld verder en eindig VWNW.