Losrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sansjo

Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 20:26

Hoe rijden jullie je paard los? Ik ben nogal benieuwd naar jullie reacties vooral omdat ik graag wil weten of het per ras verschillend is hoe men losrijd en hoelang?

iZZiDiZZi

Re: Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:40

ik ga eerst een paar rondjes stappen met losse teugel op de linkerhand (officieel begin je altijd op de linkerhand)...dan pak ik haar op..en stap ik nog een paar rondjes en maak ik veel wendingen voltes..dan stap ik een paar passen weg dan weer een paar passen langzaam..soms zet ik haar een beetje opzij voor het been...als ze dan wat ontspannen loopt draaf ik aan dan de ik hetzelfde dus voltes, gebroken lijnen, slangevoltes, van hand veranderen, enz. en overgangen maken..soms schijnovergangen...ik blijf de hele tijd licht rijden...meestal met een laag ingestelde hals zodat ze goed haar rug ontspant en dat haar rug los wordt...dan ga ik kleine stukjes doorzitten en ook weer in de voltes pasje naar binnen of naar buiten...dan is afwenden en op de binnenhoefslag rijden paar pasjes naar binnen en naar buiten...dan in galop...veel voltes...en de andere kant een galopje...en dan is ze wel los denk ik..aahahah...het ligt ook heel erg aan de situatie soms is ze fris soms is ze rustig...soms is ze na een 30 min nog niet fijn en soms na 10 minuten al...dit pard waar ik het nu over heb doet alle oefeningen die ik genoemd heb zoals een paar passen opzij nog niet goed..maar ben ermee bezig...mijn vorige pony waar ik M mee reed reed ik ook weer anders los...meer oefeningen meer opzij meer overgangen bv. galop stap galop..daar reageerde ze heel goed op en ging ze van opletten...dus tis bij elk paard anders denk ik..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:14

Met lang teugeltje stappen, drave en galoperen.
Flink veel overgangen en figuren rijden, slechts met het been gestuurd.

Dan na 20 minuten ofzo oppakken

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:39

Dat ligt eraan.
Meestal eerst een paar rondjes stappen ,figuren rijden.
daarna wat ronder/laag rijden ,heb ik hem rond dan lang en laag rijden.
Daarna galoperen (dan komt die sneller los)
Naar ong 15 min oppakken.
Volte's rijden en de achterhand er meer onder zetten,veel tempowisselingen rijden ,en tussendoor galoperen
en eindig weer lang en laag.
Maar het verschilt per dag .
De ene keer is die niet aan het been .of loopt die niet over zijn rug.
dus het verschilt.
En het verschilt ook per paard.
Geen 1 paard is hetzelfde

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:25

Ik denk niet zo zeer da thet per ras verschilt maar meer wat voor een paardje..

Ik heb een fries die stap ik eerst goed warm en als ik der oppak stel ik der gelijk hoog in. Dan ga ik veel overgangen rijden en als ik voel dat zn los word in der rug laat ik der zakken en rij ik verder dmv den VWNW methode. Dit doe ik omdat als ik ermee begin mn paardje op de voorhand duikt en vervolgens zich gaat oprollen. Meestal hoef ik der maar een paar min hoog in te stellen voordat ik der kan laten zakken. Na een minuut of 10 a 15 ga ik der weer hoger instellen en doorwerken naar de verzameling. Dan zit ik er vaak al een klein half uurtje op.

Een ander paardje wat ik rij is onwijs tegen de hand, vluchting voor het been en niet aan mn zithulpen. Daarbegin ik altijd met een lange teugel mee en rij ik heeel veel overgangen zodat die goed aan mn beenhulpen en zithulpen komt. Pas als die goed aan deze hulpen is pak ik langzaam mn teugels op. Soms duurt het een half uur voordat ze aan mn hulpen is omdat zn dan heel vluchtig is zowel mn been als zit hulpenmaar meestal rij ik zo 10 min los voordat ik der oppak. Dan rij ik het zelfde door (dus veel overgangen, tempowisselen en figuren) Dan duurt het meestal nog enkele minuten voordat die lekker over zn rug komt en na gaat geven. Als die nageeft stel ik der laag in en pas na de galop stel ik der hoger in. Zo na een kwartief of 3 is dat. Dan rij ik een tijdje hoog in gesteld verder en eindig VWNW.

_horsy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:27

Ik begin altijd met aan een los teugeltje stappen. Beide kanten op!

Dan pak ik hem op en ga ik voltes en dergelijke rijden. Dan opzij voor het been en zorg ik er goed voor dat hij echt aan mijn been is.

Dan draaf ik aan en ga ik grote voltes rijden met tussendoor van hand veranderen. Dan neem ik hem mee voor mijn been (beide kanten op), maar niet hele grote stukken, maar vanaf 4de hoefslag naar de hoefslag.
Ook laat ik hem veel op de tweede hoefslag lopen zodat hij echt op eigen benen loopt.

Dan een galopje en in dat galopje veel schakelen. Vervolgens in de draf/stap/galop veel overgangen rijden en SB meepakken.

Dan nog even aan een lang teugeltje uitdraven.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:31

Ik denk ook niet dat het heel veel met het ras te maken heeft, het ligt eraan wat voor paard je onder je kont hebt

Zelf stap ik eerst een paar rondjes met lange teugel, daarna pak ik hem op en ga ik stappen, moet hij laag, rond en over zijn rug, en na een paar rondjes ga ik al galoperen, klinkt gek maar mijn paard is heel vaak stijf in zijn rug en door de galop komt hij lekker los.

daarna pak ik hem nog meer op en moet hij meer aan het werk, wijken, volte openen en sluiten enz enz....

maar in de training wil ik hem altijd lekker laag en goed over zijn rug hebben, in de proef mag hij iets hoger ingesteld worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:37

ik begin gelijk met draven, ze is nog maar 2x op wedstrijd geweest en is erg nerveus en druk.
Als ik dan een paar rondjes heb gereden is de grootste druk eraf.
En ga ik even rustig stappen, voorwaards neerwaards.
Buiging en stelling.
Als ik dat gedaan heb ga ik in draf voorwaards neerwaards rijden, buiging en stelling..
Dan op elke hand een rustig galopje.. pweer neerwaards proberen..

Dan pak ik er wat meer op en ga veel overgangen rijden en thempo wisselingen..

Dan de proef in!
Ik rij ongeveer een half uur in.
Het ligt er wel aan hoeveel tijd ik tussen de proefen heb.
De 1ste x had ik er 40 minuten tussen dus toen heb ik voor de eerste proef 20 minuten ingereden.

Neem wel verder overal de tijd voor.
Ben altijd ruim optijd aanwezig.
Ik zadel dan in alle rust op.
Ze is nogal nerveus dus hoe rustiger je bent en doet hoe rustiger zij word.

Hoe sneller en drukker ik ben hoe nerveuser ze word.