achterhand eronder en loslaten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

achterhand eronder en loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 20:04

Het paard waar ik op rijd laat heel moeilijk los.. Ik heb haar al zover dat ze nu gewoon lekker loopt en ook goed actief is, nu wil ik wel graag doorrijden zodat ze lekker loslaat voor en de achterhand eronder krijgt want ze valt gewoon compleet uit elkaar (vooral in galop) en dat zit gewoon voor geen meter en het ziet er niet uit
dus ik vroeg aan mijn instructeur hoe ik dat nou het beste kon bereiken bij haar, ik dacht zelf aan veel overgangen, veel figuren enz rijden.. Ook dacht ik dat eerst die achterhand moest komen en dan kon ik voor aan de gang, maar nou zei mijn instructeur dus dat ze eerst voor ontspannen moest lopen en dan kwam die achterhand wel.. Ik weet niet waarom ik niet heb gevraagd waarom hij het niet andersom vond, moest er eerst even over nadenken
maar wat vinden jullie ervan? Vooral bij het springen is het belangrijk om gewoon goed die achterhand eronder te hebben, daar lukt het wel redelijk door haar goed door te drijven en ook goed tegen te houden voor maar het is ook wel zo prettig om het tijdens de rest van het uur ook voor elkaar te krijgen Want vooral in de galop valt ze compleet uit elkaar en kan je dus erg moeilijk verzamelen..

M3isSi3j

Re: achterhand eronder en loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:11

De reden dat die eerst moet ontspannen is omdat een paard pas nagevelijk kan zijn als die recht gericht is, in balans en over zn rug. Dus ontspannen vanuit zn rug. Als die zn rug los laat en netjes in balans is zal die goed nagevelijk zijn en kan je hem terug zetten op zn achterhand tot een verzameling.

Die ontspanning krijg je in idd door heel veeel tempowisselingen en figuren te rijden door middel van je been en zit hulpen. Constant moet je je paardje bezighouden en dan maakt het niet uit of het een stapje op zij is voor je been om hem rond te maken in een wending of een pasje terug is op je zit om hem weer netjes in tempo te krijgen of een stukje naar vore voor je been om hem actief te houden. Constant blijf je bezig. Als je niet te veel rommeld in zn mond en hem goed actief houdt zonder hem over zn tempo te rijden keer op keer zal die zn rug los laten. Verder moet je werken aan het rechtrichten wat je kan door bv binnehoefslag te rijden, veel rechten lijnen als die diagonaal en A_C Lijn en een gelijke druk te houden op bijde teugels en rechtop zitten.

Als j dit voor elkaar heb kan je verder werken aan de verzameling.

Succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:34

Vreemd....ik leer idd ook altijd dat het van achteruit moet komen, vanuit de achterhand...moet ook zeggen dat mijn ervaringen heirmee heel erg positief zijn.

Ik weet ook niet hoe je de voorkant ontspannen kan krijgen en nageefelijk als je de achterkant niet gebruikt.

Dat ze ontspannen moet zijn a la ok...maar ik dacht en leerde altijd dat je dan idd van achteren actief en van voren opvangen moest doen.

Ik zou het gewoon volgende keer even aan hem vragen, hij zal zelf wel weten waarom hij zo'n antwoord gaf en dan kan je gelijk je eigen theorie er naast leggen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:36

je krijgt pas ontspanning in de voorkant als die over zn rug is. Als die over zn rug komt betekend dat die in balans is en zn achterhand er beter bij zet. Het betekend niet dat een paard wat nagevelijk is gelijk ook is verzameld.

Je moet hem idd van achtere naar vore rijden maar daarbij is balans en bewegingsvrijheid vanuit de rug een must. Dus hier moet eerst aan gewerkt worden..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:48

M3isSi3j schreef:
je krijgt pas ontspanning in de voorkant als die over zn rug is. Als die over zn rug komt betekend dat die in balans is en zn achterhand er beter bij zet. Het betekend niet dat een paard wat nagevelijk is gelijk ook is verzameld.

Je moet hem idd van achtere naar vore rijden maar daarbij is balans en bewegingsvrijheid vanuit de rug een must. Dus hier moet eerst aan gewerkt worden..

Maar haar instructeur zegt dus dat ze eerst aan de voorkant moet werken, en die achterhand even moet laten voor wat die is.
Terwijl die dus idd nodig is om dat effect aan de voorkant te krijgen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:06

oww.. bedoelde je het zo sorry.. begreep ik verkeerd.

Ik denk dat die instructrice bedoeld dat ze eerst moet werken aan het in balans brengen van der paardje en vanuit daar pas kan gaan werken aan een verzameling. Niet dat ze der paardje in de krul rukt inhoop dat die achterhand er onder komt..

Denk het hoor.. is op voorbehoud

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:10

M3isSi3j schreef:
oww.. bedoelde je het zo sorry.. begreep ik verkeerd.

Ik denk dat die instructrice bedoeld dat ze eerst moet werken aan het in balans brengen van der paardje en vanuit daar pas kan gaan werken aan een verzameling. Niet dat ze der paardje in de krul rukt inhoop dat die achterhand er onder komt..

Denk het hoor.. is op voorbehoud

Nee wacht even, de instructeur zegt dus dat ze eerst aan de voorkant moet werken om ontspanning etc. te vinden en TS dacht dus dat ze idd vanuit achteren moest werken om dat aan de voorkant eruit te krijgen.

En dan is de vraag wat wij daar van vinden.

En ik vind dat ze gewoon even aan de instructeur moet vragen waarom hij vind dat ze eerst aan de voorhand bezig moet zijn omdat ik ook van mening ben dat je van achteruit moet beginnen....

Hihihi we gaan lekker he

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:17

ok.. zullen we daar maar eens antwoord opgeven dan:

hahahahhahaha

Begin met rechtrichten van je paardje zodat die in balans komt. ALs je paardje in balans is en los in zn rug zal die vanzelf nagevelijk zijn en mooi van achtere naar vore te rijden.

zoiets!?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:18

mee eens silly!?

volgens mij is he tbedtijd voor ons he hahah

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:22

Whahahaha ben het met je eens en TS ook

Het ging er alleen om dat de instructeur dus zei dat het juist andersom moest En wat wij daar van vonden.
Jij maakt het wel moeilijk voor jezelf hoor
We hebben het hele topic verziekt nu, ik ga idd maar eens mijn bedje in.

Slaap lekker

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:24

Leest je antwoord opnieuw en snapt hem nu zelf niet meer....

Maar ok, het is gewoon een stomme instructeur *ahaaaaa* want je moet eerst rechtrichten en dan van achteren naar voor rijden en dan komt de ontspanning en de balans en dat soort dingen en je moet zeker niet vooraan beginnen want dan werk je achterstevoren

Zo goed? ok dan...truste

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:20

Sily schreef:
Leest je antwoord opnieuw en snapt hem nu zelf niet meer....

Maar ok, het is gewoon een stomme instructeur *ahaaaaa* want je moet eerst rechtrichten en dan van achteren naar voor rijden en dan komt de ontspanning en de balans en dat soort dingen en je moet zeker niet vooraan beginnen want dan werk je achterstevoren

Zo goed? ok dan...truste

Precies zo is het maar net. Anders werk je verkeerde richting op. Nou succes ermee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:40

er zijn heel veel mensen die van achter naar voren rijden verwarren met heel vlot tempo en dat van voor weer opvangen. sommige paarden kunnen dat vlotte tempo niet aan en gaan juist spannen in de rug en hals. Zo'n paard rijd je dus boven zijn tempo. Je maakt het hem onmogelijk te ontspannen omdat je meer vraagt dan het aankan.
In dat geval kun je juist beter (vooral bij het losrijden) eerst in lager tempo losrijden totdat het paard ontspant en zijn hals laat vallen en de rug los laat. Als je dat hebt bereikt, dus die ontspanning, dan ga je de achterhand weer mee activeren waarbij je probeert de balans te vinden tussen de activiteit die het paard aankan en net niet aan kan. Op die manier kun je het paard steeds beter en actiever rijden en wordt hij steeds ruimer en sterker in zijn bewegingen en in zijn spieren, maar je kunt elke keer een stapje terug doen naar die ontspanning.
Het is wel zo dat je sommige paarden eerst flink aan het werk moet zetten voordat ze ontspannen, terwijl je andere paarden eerst moet laten ontspannen voordat je ze aan het werk kunt zetten.
Een goede instructeur heeft daar kijk op en houdt daar rekening mee...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 11:52

jaah dat van die paarden die pas ontspannen na werk is dit er ook eentje van, ze gaat pas ontspannen na de galop.. maargoed ze weet dan ook dat we gaan springen dus dan is ze blij
maar ik zal dan eens proberen om een lager tempo te rijden maar wel actief te houden (dat word moeilijk bij haar ) en dan pas verder te werken..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:31

joyce B schreef:
er zijn heel veel mensen die van achter naar voren rijden verwarren met heel vlot tempo en dat van voor weer opvangen. sommige paarden kunnen dat vlotte tempo niet aan en gaan juist spannen in de rug en hals. Zo'n paard rijd je dus boven zijn tempo. Je maakt het hem onmogelijk te ontspannen omdat je meer vraagt dan het aankan.
In dat geval kun je juist beter (vooral bij het losrijden) eerst in lager tempo losrijden totdat het paard ontspant en zijn hals laat vallen en de rug los laat. Als je dat hebt bereikt, dus die ontspanning, dan ga je de achterhand weer mee activeren waarbij je probeert de balans te vinden tussen de activiteit die het paard aankan en net niet aan kan. Op die manier kun je het paard steeds beter en actiever rijden en wordt hij steeds ruimer en sterker in zijn bewegingen en in zijn spieren, maar je kunt elke keer een stapje terug doen naar die ontspanning.
Het is wel zo dat je sommige paarden eerst flink aan het werk moet zetten voordat ze ontspannen, terwijl je andere paarden eerst moet laten ontspannen voordat je ze aan het werk kunt zetten.
Een goede instructeur heeft daar kijk op en houdt daar rekening mee...

Prachtig gezegd.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:37

BrittKitt schreef:
jaah dat van die paarden die pas ontspannen na werk is dit er ook eentje van, ze gaat pas ontspannen na de galop.. maargoed ze weet dan ook dat we gaan springen dus dan is ze blij
maar ik zal dan eens proberen om een lager tempo te rijden maar wel actief te houden (dat word moeilijk bij haar ) en dan pas verder te werken..

Galop hoeft niet perce werken te zijn het is pas werken als je in de galop ook nog wat oefeningen van je paard vraagt.Wat ik wel belangrijk vind om te lezen is dat je paard gaat ontspannen na de galop.Mijn pony heeft dit ook en ik ga dus al vrij snel galopperen daar wordt mijn pony lekker los van en gaat dan dus ontspannen lopen.Ik galoppeer dan alleen maar los en vraag dan nog niets dat neem ik later wel mee.Als ik jouw was zou ik dus al vrij vroeg in je training een galopje mee nemen en niet wachten tot het einde van het uur.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 20:44

jah maar ik rijd wel in een manegeles dus dan is dat moeilijk... en het is ook een manegepaard btw