Paard valt in galop bij middendraf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Paard valt in galop bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:43

Hallo Allemaal,

Ik had een vraagje:
Mijn verzorgpaard valt in galop bij de middendraf, hoe dit te voorkomen?

Ik heb met dat paard geen les, wel les op de manege.
En heb niet de mogelijkheid om les te nemen i.v.m. vaak te natte bak.

Groetjes, Marleen.

Frankinero

Re: Paard valt in galop bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:15

Die van mij deed dat in het begin ook. Het is een kwestie van kracht. Jong paard doet het iets eerder. En wat ik vooral moet doen is loslaten van voren. Niet je teugels los gooien maar een beetje ruimte geven van voren. Nu rij ik M1 en gebeurt het zo af ent oe ook nog wel eens als ik teveel wil maar krijg er ook wel eens een 7 voor.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 18:43

Maar als je loslaat van voren krijgt het paard toch juist ruimte, en zal je de galop toch niet tegenhouden?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 19:03

Een goede voorbereiding is het halve werk! Zorg dat je je paard voldoende verzamelt zodat hij goed vertrekt vanuit het achterbeen. Dit is ook wel een kwestie van oefenen hoor. Geef gedoseerd been en bereidt je paard voor op wat gaat komen. In mijn ogen is de oorzaak van het in galop vallen, te veel willen zonder geslotenheid, waardoor je paard geen balans meer heeft en dus in galop valt...! Je kunt je paard openen terwijl je toch voldoende contact behoudt... je moet dit door oefenen aan gaan voelen. Oefen dus veel op het wegrijden en overgangen thuis.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 19:14

Klopt idd wat je zegt. Ik drijf dan te veel door, zonder 'm voldoende op te vangen.
Ik zal meer aan de tempowisselingen en overgangen gaan rijden.

iZZiDiZZi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:05

dit probleem heb ik ook..maar probeer ook behalve wat ze hierboven zeggen oook maar kleine stukjes te proberen en niet gelijk een hele lange zijde...kleine stukje en vaak! dat werkt ook wel...succes!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:47

Ik heb het probleem zelf ook, die van mij heeft niet zo'n hele denderende draf en om het zich zelf makkelijk te maken galopeerd hij dan maar aan. Ik merk dat het beter gaat waneer hij echt goed los is, en lekker op zijn eigen benen loopt.

Probeer om hem in de hoek al iets op te vangen, dus goed te verzamelen zonder dat hij gaat stappen, en dan rustig beginnen, dus niet meteen zodra je hem hebt recht gesteld een volle middendraf vragen, want dan schrikt hij als het ware van je been. En dan rustig hand iets openen maar niet teveel zodat je hem wel een beetje blijft tegen houden.

Probeer in je training veel kleine stukjes te oefenen, niet meteen het hele diagonaal maar kleine overgangen, zodat hij attent word.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:14

Je moet zorgen dat je paarjde eerst goed op zn achterhand komt voordat je de middendraf of uitgestrekte draf inzet. Vallen hoort bij de voorhand, dus als die in galop valt betekend dat hij te veel op zn voorhand loopt.

Een goede manier om middendraf aan te leren is de volgende:

We nemen even de rechterhand. Tussen de M en B zet je de schouderbinnewaards in. Zo komt die mooi op het achterbeen, blijft die goed op tempo en heb je de juiste aanleuning om te kunnen corrigeren indien nodig.

Als je een paar passen schouder voor heb gezet wend je af en rij je hem richting de A. Waarom nou richting de A en niet richting de K; omdat je hem dan sneller recht gericht heb want de wending is minder scherp. En: bij de A loopt die met zn hoofd tegen het schot aan waardoor die terug moet komen, dit voor het geval dat die ff nie top je zit reageerd .

Als die recht is drijf je hem eerst ietsjes bij (zodat die actief blijft achter) en sta dan ietsjes toe met je handen om hem de ruimte te geven te verruimen. Denk eraan goed terug te blijven zitten zodat je mee komt met de beweging en hem niet op zn voorhand gooit met je eigen gewicht. Voodat die op zn voorhand valt neem je hem weer terug door middel van je zit (of de A). In het begin zijn het maar enkele passen. Namate die sterker word van achtere kan je er steeds meer doen..

Succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:20

Tip die ik kreeg en heel erg goed werkte:

Neem in de hoek waarin je af gaat wenden je paard helemaal terug, ga heel langzaam draven, op je zit natuurlijk, hou dit vol tot je halverwege de hoek en de X ben, open dan je handen een beetje, geef wat been *veel oefenen zodat je leert doseren* een paar passen is genoeg, het hoeft geen super middendraf te zijn, maar voel wat er gebeurd zodat je kan ingrijpen als hij er uit dreigt te vallen.
Neem hem halverwege de X en aankomende hoek weer helemaal terug met je zit, tot je net een tandje onder je normale snelheid zit.

Hierdoor weet je paard ook beter wat je wilt.

Hopelijk heb je er wat aan, de tijd dat je in middendraf zit is dus maar een pas of 10, niet lang, maar door je voorbereiding en je nawerk zal het veel bewuster gebeuren en ook makkelijker worden voor het paard en voor jou natuurlijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:23

ik denk inderdaad dat hier thempo wisselingen en overgangen het toverwoord zijn!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 09:44

Bedankt voor de tips! Ik heb er zeker wat aan, en ga het ook proberen!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:57

daantjuhhh schreef:
ik denk inderdaad dat hier thempo wisselingen en overgangen het toverwoord zijn!

Ja en zeker in het begin maar kleine stukjes.wil je wat veruimen een paar pasje en weer terug.Wil je je paard iets terug nemen weer een paar pasjes en dan weer vooruit.En neem ook de echte overgangen mee dus echt doorsluiten naar de stap en dan weer weg draven.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:09

Hermesdeux schreef:
Een goede voorbereiding is het halve werk! Zorg dat je je paard voldoende verzamelt zodat hij goed vertrekt vanuit het achterbeen. Dit is ook wel een kwestie van oefenen hoor. Geef gedoseerd been en bereidt je paard voor op wat gaat komen. In mijn ogen is de oorzaak van het in galop vallen, te veel willen zonder geslotenheid, waardoor je paard geen balans meer heeft en dus in galop valt...! Je kunt je paard openen terwijl je toch voldoende contact behoudt... je moet dit door oefenen aan gaan voelen. Oefen dus veel op het wegrijden en overgangen thuis.

hier dacht ik ook meteen aan!
je moet je paard goed voorbereiden, en in de hoek al een ophouding maken en hem wat meer terug rijden!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 17:06

Okee, nogmaals bedankt voor de tips!